Cisza przed cyfrową burzą
23 lut 2018 12:07

„Czwarta rewolucja przemysłowa przyniesie znacznie powszechniejsze wykorzystanie personalizacji z dużo częstszymi zmianami grafik zarówno w obszarze opakowań, tekstyliów, odzieży, jak i materiałów budowlanych, a więc druk będzie odgrywał w tym zjawisku istotną rolę” – powiedział Guy Gecht, CEO amerykańskiego koncernu EFI, otwierając 19. doroczną konferencję EFI Connect, która odbyła się w dniach 23-26 stycznia br. w Las Vegas. W rok 30-lecia działalności na rynku poligraficznym firma EFI wchodzi z silną ofertą dla rynków o najwyższym potencjale rozwoju – tekstyliów, opakowań i przetwórstwa tektury falistej. 

Z właściwym sobie humorem Guy Gecht stwierdził, iż 30 lat temu na rynek zostały wprowadzone także inne produkty, które zapoczątkowały nową erę w dziejach ludzkości: Prozac oraz Photoshop. Uznał również, że firma EFI jest przygotowana na 4. rewolucję przemysłową, ponieważ jest młoda nie tylko duchem – co 7. jej pracownik urodził się po 1988 roku, zaś połowa w roku założenia firmy miała mniej niż 10 lat.

Nowa definicja druku

Zdaniem Guya Gechta branża poligraficzno-opakowaniowa doświadcza obecnie „ciszy przed cyfrową burzą”, którą przyniesie 4. rewolucja przemysłowa i związana z nią powszechna digitalizacja. Nie znaczy to jednak, że nad drukiem zbierają się ciemne chmury – przeciwnie, jego pozycja wg różnych badań ma szansę się umocnić. CEO firmy EFI przytoczył ankietę przeprowadzoną wśród osób w wieku 18-24 lat na temat preferencji czytelniczych: zdecydowana większość młodych ludzi woli lekturę tradycyjnych, papierowych książek niż korzystanie z tabletów (45 vs. 8 proc.). W Stanach Zjednoczonych niemalże podwoiła się również wartość rynku direct mail w okresie pomiędzy wyborami 2012 i 2016 – z 41 do 76 mld USD, co świadczy o jego dużej skuteczności. Niemniej Guy Gecht nie ma wątpliwości, że kolejna rewolucja przemysłowa będzie potężna... i przerażająca. Na pewno związana z nią będzie powszechna robotyzacja, choć wcale nie oznacza ona lawinowej likwidacji miejsc pracy – kraje o największej robotyzacji takie jak Japonia charakteryzują się jednocześnie najniższym bezrobociem. Bardzo duży potencjał dla branży poligraficznej niosą wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja, szczególnie w zakresie zdalnego serwisu, utrzymania ruchu czy szkoleń. 4. rewolucja przemysłowa to spotkanie świata wirtualnego i rzeczywistego. Przyniesie więc nową definicję druku – będzie nim określany proces nanoszenia obrazu na dowolny materiał – stwierdził Guy Gecht. – Nowe obszary dla druku charakteryzują się większym potencjałem niż kiedykolwiek wcześniej. Druk wciąż żyje i ma się doskonale.

Integracja oferty

EFI Connect to flagowe wydarzenie firmy EFI, co roku skupiające klientów i partnerów rynkowych amerykańskiego koncernu, jak również analityków branżowych oraz przedstawicieli mediów. Format spotkania stanowi połączenie targów i konferencji edukacyjnej, co daje organizatorom nie tylko możliwość zaprezentowania najnowszych rozwiązań, ale także interakcji z klientami, poznania ich oczekiwań i wyjaśnienia wątpliwości. W ubiegłym roku motywem przewodnim konferencji były m.in. partnerstwa i akwizycje. Przejęcia firm Reggiani i Optitex wciąż były świeżym tematem, „przepakowanie” oprogramowania w serię tzw. Productivity Suites również wymagało poświęcenia uwagi. Tuż po EFI Connect 2017 ogłoszono też partnerstwo z firmą Xerox, polegające na przejęciu FreeFlow Print Server i staniu się preferowanym dostawcą DFE 

(digital front end) dla Xeroksa. Rok 2017 był czasem integrowania oferty, a także przekazania sprzedaży i serwisu maszyn do produkcji etykiet Jetrion w ręce Flint Group. Rok 2018 będzie z kolei rokiem inkjetu w obszarze tekstyliów i opakowań oraz inteligentnej automatyzacji, jako że te obszary charakteryzują się większym potencjałem rozwoju niż kiedykolwiek wcześniej. Firma EFI skoncentruje się bardziej na rozwoju pozyskanych w drodze wcześniejszych akwizycji rozwiązań, a mniej na kolejnych przejęciach. Celem zespołu Fiery jest rozwój rozwiązań DFE dla wszystkich platform EFI – powstała już wersja dla Reggiani i Nozomi, Fiery Navigator w chmurze oraz nastąpiło znaczące odświeżenie Command WorkStation 6. Uproszczenie interfejsu operatora, udoskonalony RIP, wsparcie dla kolorów specjalnych, funkcja Smart Estimator i nowe narzędzia szkoleniowe to najważniejsze aktu- alizacje w obszarze Fiery. W styczniowej Poligrafice informowaliśmy również o Fiery Textile Bundle, umożliwiającym osiągnięcie bardziej nasyconych kolorów i reprodukcję mniejszych detali w dekoracyjnym druku na tkaninach oraz w produkcji odzieży. 

Potęga inkjetu

Nie próżnował również dział druku inkjetowego, którego głównym celem było rozszerzenie oferty dla rynków, na których dotychczas amerykański koncern nie był obecny oraz integracja z całym środowiskiem produkcyjnym EFI. Inkjet postrzegany jest jako technologia odpowiednia do druku na podłożu każdego rodzaju, przy czym największym potencjałem charakteryzują się: tektura falista, tekstylia, opakowania giętkie, panele drewniane oraz opakowania z tektur litych. Dwa najnowsze produkty, wprowadzone na rynek w I kwartale 2018 to:

– Vutek HSF4, wysokowydajny 4-kolorowy system drukujący dedykowany aplikacjom zewnętrznym lub oglądanym z odległości, o szerokości 3,2 m i prędkości 225 płyt/h;

– FabriVu 340i do zadrukowywania oznakowań miękkich (soft signage) – drukarka sublimacyjna o szerokości 3,4 m ze zintegrowanym utrwalaniem, pracująca z prędkością do 250 m2/h.

Dział oprogramowania (Productivity 

Software) pracował nad nową architekturą pakietów, platformą eFlow oraz wsparciem dla API, dzięki czemu możliwe jest wprowadzenie 6. wersji Productivity Suites oraz utworzenie infrastruktury dla nowej platformy MarketDirect, bazującej na oprogramowaniu DirectSmile uzupełnionym o funkcje zarządzania komunikacją marketingową. W nowej platformie eFlow drukarnie znajdą możliwość integracji zarządzania procesami biznesowymi, co umożliwi daleko idącą automatyzację powtarzających się zadań. Posiada ona również wbudowane adaptery dla programów innych producentów takich jak: Microsoft Dynamics, Jeeves, Sage, AccuZIP, TEC Mailing czy PrintReleaf. 

Kluczowym elementem wydarzenia EFI Connect jest integracja współpracujących firm oraz kanałów partnerskich. EFI Fiery jest częstym wyborem w przypadku większości systemów drukujących różnych producentów – wielu z nich (m.in. Ricoh, Xerox i Konica Minolta) było partnerami wydarzenia. Tradycyjnie nie zabrakło również pokazów pracy maszyn i systemów na żywo. W tym roku były to m.in.:

– hybrydowe maszyny EFI Vutek HS125 Pro oraz HS 100 Pro Fast-4;

– FabriVu 340i;

– 6. wersja Poductivity Suites dla sektorów druku komercyjnego, publikacyjnego, cyfrowego, opakowaniowego i tektury falistej (Commercial, Midmarket Print, Publication, Quick Print, Packaging i Corrugated Packaging);

– EFI MarketDirect – nowa generacja platformy cross-media, pozwalająca w zautomatyzowany sposób zarządzać programami lojalnościowymi, ofertami, newsletterami, badaniami rynku oraz innymi programami komunikacji z klientem;

– oprogramowanie Escada, jedna z nowości w ofercie EFI i rezultat ostatniej akwizycji – wydajne oprogramowanie do kontroli produkcji tektury falistej;

– technologia EFI iQuote dla zaawansowanej kalkulacji oraz zarządzania wersjonizacją i zmiennymi danymi;

– EFI Optitex 3D Design Illustrator, narzędzie dedykowane branży odzieżowej pozwalające projektantom na kreację 3D w Adobe Illustrator;

– wirtualne pokazy pracy EFI Nozomi C18000.

Na 19. edycję EFI Connect złożyło się ponad 200 sesji edukacyjnych o tematyce technologicznej, biznesowej, marketingowej, w których udział wzięło blisko 1000 przedstawicieli branż druku komercyjnego, sign&display i opakowaniowej z 23 krajów. W tym roku do rozmów przy kominku Guy Gecht zaprosił pierwszych użytkowników systemu EFI Nozomi: Erica Bacourta, CEO Hinojosa Packaging Solutions oraz Mala McGowana, CEO McGowans Print, którzy opowiedzieli, w jaki sposób osiagnęli zawodowy sukces oraz jak technologia druku jednoprzebiegowego firmy EFI zmieniła prowadzone przez nich biznesy.  AN