Podążając za wymaganiami rynku
19 cze 2017 14:29

11. edycja dorocznego spotkania z cyklu Meet Kodak Polska odbyła się 1 czerwca w podwarszawskim Józefowie. Wzięło w niej udział ok. 160 przedstawicieli drukarń i firm poligraficznych, wydawnictw, agencji reklamowych, a także firm współpracujących oraz mediów. Esencją wydarzenia była jak zawsze duża dawka wiedzy przekazana przez firmę Kodak oraz partnerów wydarzenia, której efektem były ciekawe dyskusje, towarzyszące prezentacjom podczas konferencji. Spotkanie przebiegało pod hasłem „Fast &Furious” („Szybcy i wściekli”), które – zdaniem organizatora – jest odzwierciedleniem współczesnych czasów: wymagań rynku i zachowań konsumentów.

Print for good

Meet Kodak Polska 2017 otworzyła Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska, prezentacją zatytułowaną „Druk potrafi zmieniać świat na lepszy”, która omówiła sytuację na rynku druku. Tym, co go cechuje, jest zmniejszające się zapotrzebowanie na druk, na co wpływa kilka czynników. Aplikacje mobilne umożliwiają błyskawiczną wymianę informacji – mówiła prelegentka. – Druki transakcyjne mogą być dostarczane drogą elektroniczną. Na rynku książek zaistniały e-booki, zmniejszając ilość drukowanych nakładów, również zleceniodawcy kładą większy nacisk na komunikację elektroniczną, co przekłada się na spadek druku różnego rodzaju materiałów reklamowych. Redukcja nakładów pozostawia wolne moce produkcyjne, co z kolei wpływa na konsolidację poligrafii i niższe ceny. Jednak pewne segmenty rynku – co podkreślała Jolanta Wiśniewska w swoim wystąpieniu – rozwijają się dynamicznie i tu należy szukać kierunku rozwoju dla przedsiębiorstw poligraficznych. Należą do nich druk cyfrowy, opakowania, drukowana elektronika czy druk 3D. Optymizmem, zdaniem dyrektor zarządzającej Kodak Polska, napawa też fakt, że druk wciąż uważany jest za bardzo opłacalny i wydajny sposób dystrybucji treści i pozostaje odrębnym medium komunikacji, lepiej przyswajalnym niż informacje przekazywane w formie elektronicznej. Firma Kodak oferuje w tym zakresie szereg rozwiązań ze swojej bogatej oferty, popiera również wszelkiego rodzaju działania prospołeczne. Jesteśmy świadomi tego, że druk wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia w skali świata, dlatego jakiś czas temu rozpoczęliśmy kampanię, mającą na celu promocję tych klientów, którzy obsługują organizacje pożytku publicznego bądź też organizacje charytatywne w zakresie druku – poinformowała uczestników konferencji Jolanta Wiśniewska. W zakresie programu „Print for good” Kodak aktywnie wspiera zgłaszające się firmy promując je w mediach społecznościowych, na swoim blogu, opracowując dla nich artykuły czy nagrania wideo. Wspiera także organizacje, które są przez nich obsługiwane, dlatego – co podkreślała prelegentka – warto zgłosić się do tego programu. 

Wyższa rentowność dzięki automatyzacji

W kolejnej części konferencji Sławomir Iwanowski – regionalny szef sprzedaży w firmie Kodak Polska – przedstawił rozwiązania firmy w zakresie prepressu i platformę Kodak NexPress. Kodak – jak podkreślał – od lat oferuje rozwiązania umożliwiające drukarniom uzyskiwanie większej rentowności, m.in. dzięki wydajności i automatyzacji. W szczególności firma kładzie nacisk na jakość, jaką one gwarantują, a także na redukcję chemii, procesu wywoływania oraz zużycia energii elektrycznej. Dąży też do oferowania urządzeń z jak najszerszym spektrum zastosowań, a także do systematycznego eliminowania przestarzałych technologii. Warto przypomnieć, że poza wieloma nowościami wprowadzonymi podczas targów drupa w tym roku do oferty Kodaka dołączyła bezprocesowa płyta Sonora UV. Sławomir Iwanowski wspomniał, że w skali świata produkcja płyt Sonora wzrosła o około 30 proc., co świadczy o coraz większym zainteresowaniu rynku tym produktem i technologią bezprocesową. Zapowiedział także nowości, jakie już wkrót-ce Kodak wprowadzi do swojej oferty. Jedną z nich będzie m.in. nowa aplikacja mobilna. Firma zapowiada także wiele udoskonaleń w swoich naświetlarkach, które nadal będą redukować przede wszystkim zużycie energii, w jeszcze większym zakresie zautomatyzują procesy i zapewnią jeszcze wyższą ich stabilizację. W końcowej części omówił nowości wprowadzone w systemie NexPress – m.in. szacowanie zużycia tonera, receptury kolorów specjalnych, planowanie produkcji, zmienną prędkość pracy, druk białym i złotym tonerem, a także możliwość obsługi arkuszy o długości maksymalnej 1219 mm. W czwartym kwartale tego roku Kodak zapowiada też wprowadzenie nowej generacji maszyn cyfrowych – Kodak Max Platform – które cechować będzie nowy wielowiązkowy system naświetlania multi-bit LED, oferujący rozdzielczość 1200 dpi. W systemach tych zastosowano innowacyjną technologię Kodak Dynamic Imaging, która zapewnia dowolną sekwencję kolorów oraz liniaturę do 250 lpi. Urządzenie, jak zapewnia Kodak, będzie oferować fotograficzną jakość wydruków. 

Jeszcze wyższa jakość flekso

Z kolei Jacek Galiński, kolejny prelegent konferencji Meet Kodak Polska, zaprezentował krótką historię dotyczącą rozwiązań flekso w ofercie Kodaka, a także platformę Kodak Flexcel NX, która – jak podkreślał – oferuje najwyższą jakość na dynamicznie zmieniającym się rynku fleksograficznym. To bazujące na technologii NX Advantage rozwiązanie ma zapewnić jeszcze wyższą jakość drukowania, jak też wydajność produkcji. Wśród jego kluczowych funkcji jest między innymi zaawansowany moduł tworzenia wzorców na powierzchni form drukowych (Digicap NX Patterning), bazujący na opatentowanej przez firmę Kodak technologii Advanced Edge Definition, która poprawia transfer farby w różnych aplikacjach, a także kontroluje jej przepływ na krawędziach obiektów. W efekcie uzyskuje się czystszy druk, wyższy kontrast oraz lepsze od strony wizualnej odwzorowanie krawędzi. Proces implementacji usprawnia tu funkcja tagów NX, wykorzystywana przy nanoszeniu wielu wzorców na jednej formie. Nowe funkcje systemu Flexcel NX, wraz z zaawansowaną technologią naświetlania i specjalistycznymi materiałami eksploatacyjnymi, tworzą kombinację pozwalającą sprostać wymaganiom różnych zastosowań druku fleksograficznego: szerokowstęgowej produkcji na podłożach giętkich, wąskowstęgowej produkcji etykiet, jak też zadrukowywaniu papierów. Prelegent mówił również o zmianach w zakresie produkcji płyt fleksograficznych – nowej linii produkcji płyt Flexcel NX, nowej fabryce, która powstaje, a także o nowym centrum szkoleniowym firmy.

Gościem specjalnym tej części konferencji był Krzysztof Hołowczyc, znany kierowca rajdowy, który opowiedział swoją historię – o pasji, motywacji i osiąganiu celów, o swoich sukcesach, ale także porażkach, z jakimi musiał się zmierzyć, a także o tym, w jaki sposób świat biznesu może czerpać ze świata sportu.

Oczami klientów

Ważnym akcentem każdej konferencji Meet Kodak Polska są prezentowane na niej doświadczenia drukarń, które zdecydowały się zastosować w swojej codziennej produkcji najnowsze technologie tego producenta. W pierwszej części spotkania wystąpił Andrzej Tatar z firmy Royalpack spod Zielonej Góry, która została laureatem nagrody Sonora Green LeafAward za rok 2016, jako pierwsza firma z Polski i jedyna firma w regionie północnej Europy. Sonora Green LeafAward wyróżnia i promuje klientów rozwiązań Kodaka, którzy podejmują aktywne działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, m.in. realizując politykę zrównoważonego rozwoju i wdrażając najlepsze praktyki. 

Z kolei w sesji dotyczącej offsetu o swoich doświadczeniach z rozwiązaniami Kodaka opowiedział Jakub Śliwiński z dru-karni ColorPrint z Bydgoszczy. Mówił on o technologii bezprocesowej w formacie XXL i jej opłacalności. Drukarnia działa na rynku od początku lat dziewięćdziesiątych XX w., oferując obecnie druk konwencjonalny i UV, specjalizując się w produkcji opakowań kartonowych z tektury litej oraz opakowań kaszerowanych. Od jakiegoś czasu z powodzeniem stosuje płyty bezprocesowe w formacie XXL. Jak mówił prelegent, zaletami tych płyt są redukcja nieprzyjemnych zapachów, eliminacja kosztów zakupu wywoływarki, zużycia wody, energii i chemii. Przynoszą więc firmie oszczędności, a tych elementów poszukiwała ona decydując się na nową naświetlarkę. 

Firma Kodak Polska podobnie jak w poprzednich latach tak zorganizowała swoje spotkanie, aby każdy jego uczestnik mógł otrzymać jak największą dawkę wiedzy z interesującej go dziedziny. W tym roku dominowały dwa tematy, dlatego po pierwszej sesji wspólnej dla wszystkich uczestników firma zaproponowała swoim gościom dwie kolejne: pierwsza była związana z drukiem offsetowym, druga z fleksograficznym. Co ciekawe – jeszcze przed kilku laty sesje dotyczące offsetu gromadziły większą część uczestników konferencji Meet Kodak Polska. Obecnie te proporcje mocno się wyrównały i obie sale, w których odbywały się kolejne części spotkania, były pełne. W sesji poświęconej drukowi offsetowemu, oprócz wspomnianego już wystąpienia Jakuba Śliwińskiego z drukarni ColorPrint, o środkach pomocniczych i ich wpływie na formy drukowe opowiedział Samuel Berth z hubergroup Polska, a Paweł Krasowski z KBA CEE omówił automatyzację przepływu pracy z przygotowalni do maszyny drukującej. Następnie Tomasz Gogacz z firmy Kodak Polska zaprezentował kolejne tematy: „Kodak Unified Workflow Solutions – kontrola kosztów, zarządzanie ryzykiem i efektywny wzrost” oraz „Cloud Services – analityka, niezliczone możliwości”.

W części poświęconej drukowi fleksograficznemu moderatorem i głównym prelegentem był Jacek Galiński. Zaprezentował on m.in. długo oczekiwane przez rynek nowe rozwiązanie – TIFF Assembler Plus; opowiedział również o cięciu płyt na ploterze i korzyściach, jakie może przynieść kolejne rozwiązanie z oferty Kodaka – Dual Mode. O rezultatach w druku i ułatwieniach w przygotowaniu pracy z pomocą oprogramowania Prinergy Screening Tower, a także rozwiązań Kodaka opowiedział Paweł Skotarczak z firmy NetFlex. Ostatnim punktem tej sesji tematycznej była dyskusja poświęcona problemom technologicznym, jakie mogą się pojawić w produkcji fleksograficznej, zatytułowana „Flekso jakie jest, każdy widzi… problemy technologiczne na każdym etapie, od ripa do druku, jak sobie poradzić”. Tu do dyspozycji gości oprócz Jacka Galińskiego byli także inni specjaliści i technolodzy: Wojciech Barabasz (Apex/Barmey), Piotr Lis (3M), Marcin Marchewka i Jerzy Kempiński (hubergroup Polska), Andrzej Pawłowski i Paweł Skotarczak (NetFlex) oraz Roman Wrześkiewicz (Recyl/GRAW). 

Opracowanie: AN