Sukces nowej formuły
22 cze 2018 12:39

W ubiegłym roku federacja Fespa podjęła decyzję o połączeniu swoich flagowych, pięciodniowych targów FESPA z odbywającymi się co drugi rok czterodniowymi FESPA Digital w jedno spójne, doroczne wydarzenie pod marką FESPA Global Print Expo, trwające 4 dni. Jego berlińska edycja pokazała, że była to decyzja słuszna: odwiedziło je tyle samo zwiedzających co tzw. duże targi FESPA i o 22 proc. więcej niż ostatnią czterodniową wystawę, która miała miejsce w 2016 roku w Amsterdamie. 

Tym samym berlińska edycja FESPA Global Print Expo, którą odwiedziło ponad 20,4 tys. zwiedzających, okazała się być największą z dotychczasowych czterodniowych wystaw. 

Przyciągnęła gości ze 142 krajów – najwięcej z Niemiec (26 proc.), Wielkiej Brytanii oraz – ze względu na dogodną lokalizację – z Polski. W dalszej kolejności uplasowały się kraje takie jak: Włochy, Holandia, Hiszpania, Francja, Czechy, Szwajcaria, Belgia i Szwecja. Dwie trzecie zwiedzających zdecydowało się poświęcić targom więcej niż jeden dzień, co było zrozumiałe ze względu na fakt, że wystawa zajęła 10 hal Messe Berlin i towarzyszyło jej wiele wydarzeń takich jak European Sign Expo, FESPA Trend Theatre, większa niż kiedykolwiek wystawa Printeriors oraz nowości, o których pisaliśmy już w przedtargowych wydaniach Poligrafiki: Print Make Wear dedykowane produkcji odzieży oraz Digital Corrugated Experience dla producentów opakowań i POS-ów z tektury falistej. Łącznie odbywające się w dniach 15-18 maja br. targi odwiedzono więc blisko 34 tys. razy. 

Bazując na danych z rejestracji przed wydarzeniem, największym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się druk cyfrowy, który jako główny powód odwiedzin wskazało 44 proc. gości. Drugi co do popularności obszar zainteresowań to druk na tekstyliach, co jest rezultatem kilkuletniej promocji tego obszaru branży reklamowej przez federację oraz organizacji licznych wydarzeń o charakterze edukacyjnym. Druk komercyjny, obróbka po druku, narzędzia do designu, druk sublimacyjny i przemysłowy również uplasowały się wysoko na liście priorytetów zwiedzających. 

Apetyt na innowacje

Optymizm branży jako całości, odnotowany w ostatniej edycji Fespa Print Census, znalazł także odzwierciedlenie w energii panującej na targach. Wystawcy byli zadowoleni z efektów biznesowych wystawy i dużego zainteresowania nowymi technologiami oraz materiałami eksploatacyjnymi, pozwalającymi podnieść produktywność i poszerzyć portfolio oferowanych aplikacji. FESPA Global Print Expo 2018 była dynamicznym wydarzeniem, które przerosło nawet nasze własne oczekiwania – poczynając od apetytu na innowacje wśród zwiedzających, na niespotykanej ilości nowych technologii zaprezentowanych przez wystawców po raz pierwszy w Berlinie kończąc – komentuje Roz Guarnori, dyrektor wystawy FESPA. – Zarówno nasze własne badania, jak i elektryzująca energia panująca na targach utwierdzają nas w przekonaniu, że sektory specjalistycznego druku reklamowego i oznakowań nigdy nie przestaną eksplorować, tworzyć, przekraczać granice i szukać nowych dróg rozwoju biznesu. Kiedy ogłosiliśmy odejście od dwóch przeplatających się co roku wydarzeń w kierunku jednej, spójnej wystawy, spodziewaliśmy się, że liczba zwiedzających uplasuje się pomiędzy pięciodniowym, flagowym wydarzeniem a czterodniową FESPĄ Digital. Ku naszemu zaskoczeniu liczba ta zupełnie nie odbiegała od ilości gości, którzy odwiedzili ubiegłoroczne targi w Hamburgu w czasie 5 dni i wzrosła o 1/5 w stosunku do przeciętnej czterodniowej imprezy spod znaku FESPA Digital. 35 procent zwiedzających stanowiły osoby decyzyjne, taka sama ilość przyjechała do Berlina w celach zakupowych – to najlepszy dowód na to, że nawet w zmienionej formule FESPA pozostaje wiodącą, światową wystawą prezentującą najnowsze technologie z obszaru druku cyfrowego, druku na tekstyliach oraz sitodruku.

Kolejne targi FESPA Global Print Expo odbędą się w dniach 14-17 maja 2019 roku w Monachium. Sporym wyzwaniem dla organizatorów będzie rok 2020, w którym na przestrzeni maja i czerwca odbędą się dwie największe światowe imprezy targowe dla branży poligraficznej i opakowaniowej – drupa oraz interpack. W związku z tym FESPA 2020 odbędzie się wcześniej niż zwykle, bo w dniach 24-27 marca w stolicy Hiszpanii – Madrycie.  AN