Kongres Art of Color
17 Nov 2017 11:09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

„Współczesna poligrafia to technika masowego wytwarzania (…). Nic więc dziwnego, że jej zastosowania wykraczają poza media. Bez technik poligraficznych nie byłoby możliwe tworzenie inteligentnych i aktywnych opakowań, nowoczesnej elektroniki ani innowacyjnych czujników medycznych” – taki kierunek rozwoju innowacji w poligrafii wskazał dr inż. Jacek Hamerliński z Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego, jeden z wykładowców pierwszego w Polsce Kongresu Art of Color – NOWY WYMIAR DRUKU (8-9 listopada, Poznań).

Wydarzenie rozpoczęło się wraz z otwarciem sesji pt. „Perspektywy rozwoju branży poligraficznej” i pytaniem w temacie podjętym przez Jakuba Dyląga, prezesa Quad/Graphics Europe, członka Polskiej Izby Druku: Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? Autor wykładu szukał odpowiedzi, czy na rynku wydawniczym, zwłaszcza czasopism kolorowych oraz rynku handlu detalicznego firmy poligraficzne mogą i powinny zmieniać siebie same i swą ofertę oraz w jakim czasie jest to możliwe, a także jak radzić sobie z rosnącą konkurencją mediów „niedrukarskich” w przestrzeni reklamowej. Czym jest nowa generacja rozwiązań dla współczesnej drukarni 4.0 i cyfrowej produkcji w kontekście Heidelberga przedstawił Jordi Giralt z Heidelberger Druckmaschinen AG. O przyszłości opakowań mówił Dirk Winkler, director Print Technology KBA. Nowe wyzwania stojące przed branżą poligraficzną pod hasłem „ECO³ - Ekologia, Ekonomia i Ekstra wygoda” przedstawił Stefan Piotrowski z Agfa Graphics. Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów z Banku Zachodniego WBK, przekonywał, że „firmy poligraficzne same, bezpośrednio, bardzo energicznie zdobywają zagraniczne rynki. Dla wielu eksport staje się kluczowym kierunkiem sprzedażowym. Przemysł poligraficzny plasuje się wśród branż o najniższym natężeniu upadłości w gospodarce”.

„Trendy i technologie w poligrafii” to tytuł drugiej sesji, którą otworzył Krzysztof Januszewski, dyrektor biura Polskiej Izby Fleksografów. „Nie ma się co oszukiwać – druk cyfrowy jest już dzisiaj nieodłącznym elementem naszej poligraficznej rzeczywistości” – uzasadniał na przykładzie dwóch produktów z oferty Reprograf SA Andrzej Płatek. „W dobie niezwykle kolorowych półek sklepowych zapakowanie produktu tak, aby zainteresować klienta, to nie lada wyzwanie” – w ciekawej prezentacji Karola Główki z HP obejrzeliśmy przykłady różnego rodzaju innowacyjnych etykiet. W NOWY WYMIAR DRUKU wpisał się temat „Trendy technologiczne w poligrafii – możliwości wykorzystania druku 3D w branży poligraficzno-opakowaniowej” podjęty przez Janusza Wójcika, prezesa Stowarzyszenia Innowacyjnych Technologii SIT Polska i Adama Suchenka z ABC DATA. O farbach drukarskich jako komponentach do produkcji poligraficznej mówił Robert Kuczera, dyrektor Działu Farb Offsetowych z hubergroup Polska. Czy technologia UV zawładnie przyszłością branży? - na to pytanie odpowiadała Małgorzata Olszewska-Nowicka z Böttcher Polska.

Pierwszy dzień wykładów zamknął panel dyskusyjny rozwijający wątek NOWEGO WYMIARU DRUKU w kontekście analizy rynku krajowego i europejskiego, kadr, poziomu kształcenia oraz przyszłości branży poligraficznej.

Wieczorem, podczas uroczystej Gali Art of Color, wręczono nagrody przyznawane przez Polską Izbę Opakowań w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich to „Liderzy innowacyjnych technologii w poligrafii opakowaniowej”, która trafiła do firmy Dekorglass z Działdowa, Studia Graficznego Can Pack oraz firmy Infosystems. Jedną z nagród w kategorii „Branżowe czasopismo poligraficzne” otrzymał magazyn „Poligrafika”. Podczas Gali ogłoszono również laureatów rankingu najbardziej dynamicznie rozwijających się firm z branży poligraficznej, który dla Międzynarodowych Targów Poznańskich przygotowali Bank Zachodni WBK oraz BISNODE. Nagrody otrzymały firmy: Blue System Drukarnia Etykiet, Printgroup oraz Universal Display Solutions w kategoriach przychodów ze sprzedaży odpowiednio: 5-15 mln, 15-40 mln oraz powyżej 40 mln PLN.

Drugiego dnia kongresu odbyły się równolegle 2 sesje i warsztaty. Te ostatnie pod tytułem „Praktyczne zajęcia z modelowania i drukowania obiektów na drukarkach 3D” pokazały zalety i wady druku 3D, wybór technologii oraz przegląd najlepszych na rynku firm, produktów, a także wskazały możliwe grupy docelowe i impulsy zakupowe potencjalnych klientów. W ramach sesji pt. „Poligrafia w branży opakowaniowej i innych gałęziach przemysłu” odbył się cykl wykładów, wśród nich „Produkcja materiałów POS a druk zapachowy – nowe rozwiązania poligraficzne w przemyśle” poprowadzony przez dr Jolantę Sienkiewicz z Drukarni Paw Druk. Kolejne wykłady potwierdziły rolę opakowań w dzisiejszej poligrafii: Dirk Winkler z KBA w kontekście druku i obróbki, Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego pod kątem nowoczesnego wzornictwa. Zbyszek Krugiełka z Heidelberg Polska omawiał trendy i rozwiązania w maszynach postpress packaging do produkcji opakowań, firma Digiprint przedstawiła rozwiązania software w służbie marki.

Kiedy załamie się rynek książki? - to temat wystąpienia Piotra Dobrołęckiego z „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”, otwierającego sesję „Poligrafia w branży wydawniczej”. Od 2010 r., kiedy to zanotowano rekordowy poziom sprzedaży książek (2.940 mln zł), notuje się stagnację i spadki. Prelegent podjął się analizy poczynając od drewna z lasu, a kończąc na samym czytelniku. Dr hab. inż. Georgij Petriaszwili z Politechniki Warszawskiej opowiedział o badaniach wytrzymałości książek oprawionych metodą klejową.

Kongres Art of Color zgromadził na mównicy 26 ekspertów z branży poligraficznej i nie tylko, partnerami zdecydowało się być 13 wiodących przedsiębiorstw, wsparcia merytorycznego i branżowego udzieliło 16 instytucji, firm i stowarzyszeń, współpracę medialną podjęło 11 liczących się na rynku tytułów i portali. Dzięki tak dużemu wsparciu na kongres zarejestrowało się blisko 400 uczestników. Oficjalne ogłoszenie połączenia terminów przyszłorocznych wydarzeń: Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych POLIGRAFIA oraz Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK, które będą miały miejsce w dniach 1-4.10.2018 w Poznaniu, nabrało nowego wymiaru. Organizatorzy obu z nich już dziś zapraszają do kontaktu. Do zobaczenia na targach!

Opracowano na podstawie informacji MTP