Art of Color – nowy wymiar druku?
13 Dec 2017 11:18

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dniach 8-9 listopada br. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbył się kongres Art of Color – Nowy wymiar druku. Ideą organizatorów było usystematyzowanie wiedzy na temat rynku poligraficznego, przyjrzenie się nowym trendom oraz podkreślenie roli opakowań w branży poligraficznej. Wydarzenie miało również promować pierwszą odsłonę zaplanowanych na dni 1-4 października 2018 r. połączonych targów Poligrafia i Taropak. Czy jednak zasłużyło na miano kongresu?

Organizatorzy bardzo dobrą kampanią marketingową rozbudzili, przynajmniej we mnie (choć wiem, że nie jestem w tej opinii odosobniona), wysokie oczekiwania zarówno co do poziomu merytorycznego, jak i ilości uczestników. W komunikatach przedkongresowych anonsowano udział 400 osób – organizatorzy nie podają faktycznej liczby uczestników, ale w mojej ocenie było ich nieco ponad 200. To i tak byłaby bardzo satysfakcjonująca liczba, gdyby nie fakt, że dużą część tego grona stanowili branżowi dostawcy, co jest zresztą bolączką większości konferencji i seminariów. Organizatorzy chcieli objąć tematycznie jak najszersze spektrum – było i o opakowaniach, i o druku dziełowym, o materiałach eksploatacyjnych, a nawet o niemającym nic wspólnego z poligrafią (poza nazwą) druku 3D, co paradoksalnie doprowadzić mogło do niższej niż spodziewana frekwencji. Jak wiadomo, kiedy coś jest dla każdego...

Czym jest współczesna poligrafia

Wydarzenie prowadził Piotr Dobrołęcki, redaktor naczelny „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Postawił on odważną tezę, iż polska poligrafia przeżywa najlepszy okres w swojej historii, podając przykład rynku wydawniczego: w Polsce każdego roku drukuje się coraz więcej książek. Wśród licznych prezentacji, z których niestety część nie była przygotowana ani profesjonalnie, ani na miarę wydarzenia, jakim jest kongres, warto zwrócić uwagę na kilka.

Ciekawe było wystąpienie Jakuba Dyląga, prezesa Quad/Graphics Europe, członka Polskiej Izby Druku pt. „Perspektywy rozwoju branży poligraficznej. Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?” Autor udowodnił, że na rynku wydawniczym, zwłaszcza czasopism kolorowych oraz rynku handlu detalicznego firmy poligraficzne mogą i powinny zmieniać siebie same i swą ofertę oraz pokazał, jak radzić sobie z rosnącą konkurencją mediów „niedrukarskich” w przestrzeni reklamowej. Interesujące i faktycznie pokazujące nowe trendy były prezentacje firm Heidelberg i KBA. Czym jest nowa generacja rozwiązań dla współczesnej drukarni 4.0 i cyfrowej produkcji opakowań na przemysłową skalę, przedstawił Jordi Giralt z Heidelberger Druckmaschinen AG. O przyszłości rynku opakowań mówił Dirk Winkler, director Print Technology KBA. Nowe wyzwania stojące przed branżą poligraficzną pod hasłem „ECO³ – Ekologia, Ekonomia i Ekstra wygoda” przedstawił Stefan Piotrowski z Agfa Graphics. Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów z Banku Zachodniego WBK, przekonywał, że „firmy poligraficzne same, bezpośrednio, bardzo energicznie zdobywają zagraniczne rynki. Dla wielu eksport staje się kluczowym kierunkiem sprzedażowym. Przemysł poligraficzny plasuje się wśród branż o najniższym natężeniu upadłości w gospodarce”. Dla mnie ta informacja była niemałym zaskoczeniem, bo jeszcze kilka lat temu szliśmy łeb w łeb z budowlanką. 

Współczesna poligrafia to technika masowego wytwarzania (…). Nic więc dziwnego, że jej zastosowania wykraczają poza media. Bez technik poligraficznych nie byłoby możliwe tworzenie inteli-gentnych i aktywnych opakowań, nowoczesnej elektroniki ani innowacyjnych czujników medycznych – taki kierunek rozwoju innowacji w poligrafii wskazał dr inż. Jacek Hamerliński z Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego.

Kierunek cyfra

„Trendy i technologie w poligrafii” to tytuł drugiej sesji, którą otworzył Krzysztof Januszewski, dyrektor biura Polskiej Izby Fleksografów. Nie ma się co oszukiwać – druk cyfrowy jest już dzisiaj nieodłącznym elementem naszej poligraficznej rzeczywistości – uzasadniał na przykładzie dwóch produktów z oferty Reprograf SA Andrzej Płatek. W dobie niezwykle kolorowych półek sklepowych zapakowanie produktu tak, aby zainteresować klienta, to nie lada wyzwanie – w ciekawej prezentacji Karola Główki z HP obejrzeliśmy przykłady różnego rodzaju innowacyjnych etykiet. W rozwinięcie tytułu kongresu – „Nowy wymiar poligrafii” – wpisał się temat „Trendy technologiczne w poligrafii – możliwości wykorzystania druku 3D w branży poligraficzno-opakowaniowej” podjęty przez Janusza Wójcika, prezesa Stowarzyszenia Innowacyjnych Technologii SIT Polska i Adama Suchenka z ABC DATA. O farbach drukarskich jako komponentach do produkcji poligraficznej mówił Robert Kuczera, dyrektor Działu Farb Offsetowych z hubergroup Polska. Czy technologia UV zawładnie przyszłością branży? – na to pytanie odpowiadała Małgorzata Olszewska-Nowicka z Böttcher Polska. Pierwszy dzień wykładów zamknął panel dyskusyjny rozwijający wątek Nowego Wymiaru Druku w kontekście analizy rynku krajowego i europejskiego, kadr, poziomu kształcenia oraz przyszłości branży poligraficznej.

Wieczór liderów

Wieczorem, podczas uroczystej Gali Art of Color, wręczono nagrody przyznawane przez Polską Izbę Opakowań w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich to „Liderzy innowacyjnych technologii w poligrafii opakowaniowej”, która trafiła do firmy Dekorglass z Działdowa, Studia Graficznego Can Pack oraz firmy Infosystems. Jedną z nagród w kategorii „Branżowe czasopismo poligraficzne” otrzymał magazyn Poligrafika. Podczas Gali ogłoszono również laureatów rankingu najbardziej dynamicznie rozwijających się firm z branży poligraficznej, który dla Międzynarodowych Targów Poznańskich przygotowali Bank Zachodni WBK oraz BISNODE. Nagrody otrzymały firmy: Blue System Drukarnia Etykiet, Printgroup oraz Universal Display Solutions w kategoriach przychodów ze sprzedaży odpowiednio: 5-15 mln, 15-40 mln oraz powyżej 40 mln PLN. Atrakcją wieczoru był koncert Grzegorza Turnaua, zaś galę w ujmujący i zabawny sposób poprowadził Marcin Prokop.

W teorii i w praktyce

Drugiego dnia kongresu odbyły się równolegle 2 sesje i warsztaty. Te ostatnie pod tytułem „Praktyczne zajęcia z modelowania i drukowania obiektów na drukarkach 3D” pokazały zalety i wady druku 3D, wybór technologii oraz przegląd najlepszych na rynku firm, produktów, a także wskazały możliwe grupy docelowe i impulsy zakupowe potencjalnych klientów. W ramach sesji pt. „Poligrafia w branży opakowaniowej i innych gałęziach przemysłu” odbył się cykl wykładów, wśród nich „Produkcja materiałów POS a druk zapachowy – nowe rozwiązania poligraficzne w przemyśle” poprowadzony przez dr Jolantę Sienkiewicz z Drukarni Paw Druk. Kolejni prelegenci potwierdzili rolę opakowań w dzisiejszej poligrafii: Dirk Winkler z KBA w kontekście druku i obróbki; Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego pod kątem nowoczesnego wzornictwa. Zbigniew Krugiełka z Heidelberg Polska omawiał trendy i rozwiązania w maszynach postpress do produkcji opakowań, firma Digiprint przedstawiła rozwiązania software w służbie marki. 

Kiedy załamie się rynek książki? – to temat wystąpienia Piotra Dobrołęckiego z „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”, otwierającego sesję „Poligrafia w branży wydawniczej”. Od 2010 r., kiedy to zanotowano rekordowy poziom sprzedaży książek (2.940 mln zł), notuje się stagnację i spadki. Prelegent podjął się analizy poczynając od drewna z lasu, a kończąc na samym czytelniku. Dr hab. inż. Georgij Petriaszwili z Politechniki Warszawskiej opowiedział o badaniach wytrzymałości książek oprawionych metodą klejową. 

Kongres Art of Color zgromadził na mównicy 26 ekspertów z branży poligraficznej i nie tylko, partnerami zdecydowało się być 13 wiodących przedsiębiorstw, wsparcia merytorycznego i branżowego udzieliło 16 instytucji, firm i stowarzyszeń, współpracę medialną podjęło 11 liczących się na rynku tytułów i portali. 

Czego zabrakło mi podczas kongresu? Przede wszystkim wyjaśnienia branży, w jaki sposób osiągnięty zostanie efekt synergii wynikający z połączenia Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych POLIGRAFIA oraz Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK. Czego możemy się po nich spodziewać i do kogo będą kierowane? Na czym ma polegać nowa jakość? Bo tej mi niestety na kongresie Art of Color zabrakło. 

Opracowanie: AN