Gaudi Inspires zawitał do świata inspiracji HP w Barcelonie
14 Jul 2017 12:15

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dniach 8-10 czerwca firma Integart zorganizowała wyjazd do Centrum Demonstracyjnego HP w Barcelonie dla polskich klientów związanych z rynkiem reklamy i dekoracji. Tematem wiodącym była technologia HP Latex, którą wszystkie rodzime firmy zaproszone do Hiszpanii wykorzystują w swojej działalności. 

To szkolenie było konsekwencją rozpoczętej kampanii Gaudi Inspires, z którą Integart wystartował podczas targów RemaDays 2017 w lutym. Nowi użytkownicy technologii HP Latex oraz obecni, którzy nabyli kolejne urządzenia drukujące, zostali zaproszeni do Centrum Badań i Rozwoju HP w Sant Cugat. Idea, jaka przyświecała firmie Integart, to pokazać klientom, jak najlepiej wykorzystać technologię HP Latex.

Zapytaliśmy kilku uczestników wyjazdu o ich opinie – zarówno dotyczące tej innowacyjnej technologii, jak i samego wyjazdu, a także polskiego rynku dekoracji i reklamy.

Nasi rozmówcy reprezentują firmy różne pod względem wielkości i wyposażenia oraz rynkowego stażu. Łączy je przede wszystkim obszar działania i stosowanie technologii lateksowej, a ich zdania na jej temat w wielu punktach są zbieżne.

Agaton Studio z Wrocławia zajmuje się projektowaniem oraz produkcją dekoracji ściennych takich jak fototapety, naklejki i obrazy. Firma wykorzystuje drukarkę HP Latex 335 wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem oraz narzędzia do wykańczania dekoracji.

Fabryka Reklamy mieści się w Dębicy i przedstawia się jako „młoda duchem i ciałem” agencja reklamowa. Tworzymy zgrany i pracowity zespół, który dzięki zaangażowaniu, pasji oraz wieloletniemu doświadczeniu w sferze reklamy potrafi sobie poradzić z najtrudniejszym wyzwaniem. Nasze głowy pełne są pomysłów, a różnorodność osobowości gwarantuje zawsze świeże spojrzenie na prawie każdy temat. Wykonując zlecenia staramy się w pełni usatysfakcjonować każdego, nawet najbardziej wymagającego klienta – zapewnia reprezentująca firmę Agnieszka Zięba. – Wachlarz naszych możliwości obejmuje zarówno reklamę zewnętrzną, jak i wewnętrzną, projekty graficzne reklam, gadżety, odzież reklamową, upominki, stojaki reklamowe oraz kompleksowe pakiety materiałów reklamowych (wizytówki, ulotki, plakaty, kalendarze, oklejanie pojazdów, banery, billboardy i inne). W skład wyposażenia firmy wchodzą plotery drukujące, w tym HP Latex 335, plotery tnące, maszyna do druku cyfrowego, hafciarki komputerowe, prasa do transferów, natryskarka do tekstyliów i prasa do czapek.

Z kolei Grupa Studio K2 z Piły to połączenie drukarni wielkoformatowej, drukarni cyfrowej oraz agencji reklamy. Całość spina sklep internetowy. Firma działa na rynku od 10 lat, zespół liczy 19 osób. Obecnie drukujemy głównie na urządzeniach HP Latex serii 375 oraz 570. Ze względu na odpowiedzialność społeczną wyłączyliśmy właśnie ostatnie urządzenie solwentowe – mówi właściciel Krzysztof Rauhut. Oczywiście park maszyn to nie tylko drukarki, ale całe otoczenie: laminatory, urządzenia do cięcia, automatycznego oczkowania itp. Park maszynowy agencji reklamowej to głównie urządzenia do znakowania gadżetów oraz introligatornia.

Natomiast przedsiębiorstwo Prographic z Legnicy może się pochwalić najdłuższym, bo 20-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Zajmuje się projektowaniem oraz wytwarzaniem różnorodnych materiałów reklamowych, w szczególności koncentrując się na produkcji materiałów poligraficznych oraz produktów z segmentu rynku indoor/outdoor. 

Działalność firmy zorientowana jest na rynek krajowy, przy równoczesnym zwiększaniu udziału realizacji zamówień na rynki zagraniczne, zwłaszcza na rynek niemiecki. Na jej park maszynowy składają się plotery do druku wielkoformatowego o maksymalnej szerokości zadruku 3,2 m wykorzystujące atramenty solwentowe 

i mild solwentowe. Od niedawna firma jest użytkownikiem ekologicznej technologii HP Latex. Ponadto firma posiada maszyny offsetowe i przemysłowe do druku cyfrowego, a także w pełni wyposażoną introligatornię.

W odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki zadecydowały o inwestycji w technologię lateksową, firmy podkreślają przede wszystkim jakość i trwałość druków, bogaty zestaw zadrukowywanych podłoży, a także aspekt ekologiczny, wiążący się też z bezpieczeństwem. Istotna była również możliwość wyróżnienia się wśród konkurencji. Mówi Piotr Raszewski z Agaton Studio: Powodem, dla którego technologia HP Latex została przez nas wybrana, było bezpieczeństwo. Gdy kupowaliśmy pierwszą maszynę, na rynku dostępny był w zasadzie tylko druk solwentowy. Dzięki nowej inwestycji przez pewien czas byliśmy jedną z niewielu firm oferujących dekoracje nadające się do personalizowanego wystroju wnętrz.

W podobnym duchu wypowiada się Paweł Bielawski z firmy Prographic: Na technologię HP Latex zdecydowaliśmy się uwzględniając rosnące zapotrzebowanie na produkty ekologiczne oraz analizę konkurencji z głównym uwzględnieniem firm działających w naszym regionie. W naszej ocenie technologia HP Latex wyróżnia nas na tle pozostałych firm oferujących standardowy druk solwentowy poprzez zwiększenie oferowanego asortymentu m.in. o druk fototapet i możliwość druku na nowej grupie materiałów dekoracyjnych. Przy zastosowaniu odpowiednich działań produkty wytwarzane w technologii HP Latex mogą stanowić istotne źródło naszych przychodów w przyszłości.

Innowacyjność technologii i prostotę obsługi maszyny chwali Krzysztof Rauhut ze Studia K2: Pierwsza maszyna serii 310 była jedną z pierwszych instalacji w Polsce. Decyzja została podjęta na podstawie dwóch czynników: po pierwsze jakość i trwałość druku, a po drugie – ekologia. I to w wydaniu nie tylko dla klienta końcowego, ale również dla operatorów maszyn. Już podczas eksploatacji okazało się, że mocnymi argumentami na rzecz dłuższego związania się z tą technologią są prosta obsługa, brak ingerencji drukarza podczas pracy maszyny oraz skala mediów, na których można wykonać nadruk. 

Jako jedni z pierwszych w Polsce mogliśmy oferować certyfikowany druk wielkoformatowy, dzięki czemu pozyskaliśmy przychylność świadomych klientów. Również gama używanych mediów jest do teraz nieosiągalna dla naszej konkurencji. Kolejne zakupy urządzeń HP Latex były spowodowane stałym wzrostem zamówień, wynikających nie tylko z jakości, ale i możliwości świadczenia usług na nowych mediach.

Według Agnieszki Zięby inwestycja w technologię lateksową oznaczała dla Fabryki Reklamy wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynku: Na technologię HP Latex zdecydowaliśmy się z powodów czysto rynkowych. Nie chcemy zostawać w tyle; chcemy być wciąż na czasie i posiadać najnowsze technologie, jakie oferuje nam ów rynek. Oczywiście możliwości, jakie zyskaliśmy dzięki technologii HP Latex, pozwolą nam na poszerzenie gamy oferowanych produktów czy też usług, dzięki czemu będziemy wyprzedzać konkurencję. Możliwości, jakie się pojawiły, są ogromne, zwłaszcza w sferze dekoracji wnętrz, a – jak się okazuje – ogranicza nas tylko wyobraźnia, więc chcemy głębiej do niej sięgnąć – dodaje z uśmiechem nasza rozmówczyni.

Zorganizowane w Barcelonie szkolenie wszyscy pytani oceniają zdecydowanie pozytywnie, jako źródło bogatej wiedzy i inspiracji, przekładającej się na wzrost dochodów w firmie. Po powrocie ze szkoleń zastanawialiśmy się, co można zmienić w firmie, by zwiększyć naszą atrakcyjność – przyznaje Piotr Raszewski (Agaton Studio).

Szkolenie oceniamy bardzo wysoko; było wiele inspiracji, które po wdrożeniu przekładają się bezpośrednio na wzrost przychodów w firmie.Uważamy, że takie szkolenia są pomocne i potrzebne, ponieważ wnoszą nową jakość do firmy. Biorąc w nich udział można zdobyć wiedzę, której nie znajdzie się nigdzie indziej – potwierdza Agnieszka Zięba (Fabryka Reklamy).

Uczestnicy szkolenia w Barcelonie podkreślają także zalety więzi partnerskich pomiędzy firmami HP i Integart oraz ich klientami. Branża druku wielkoformatowego przeżywa niesamowity rozwój. Dzięki nowym technologiom druku, nowym mediom, urządzeniom do wykańczania druku itp. stale powstają nowe potrzeby u klientów. Firma HP starannie bada rynek, a do tego chce się dzielić swoją wiedzą. Szkolenie w Barcelonie to była właśnie mieszanka doświadczenia lidera rynku oraz pasji i wiedzy ludzi, którzy w tej firmie pracują. Z Barcelony wyjechałem z całym bagażem przemyśleń, spostrzeżeń, wiedzy i pewności, że współpraca z HP to był dobry krok – zapewnia Krzysztof Rauhut (Studio K2).

Paweł Bielawski (Prographic) dodaje: Szkolenie w Barcelonie oceniamy pozytywnie ze względu na stworzenie wyjątkowych relacji partnerskich między firmami HP i Integart oraz przedsiębiorstwami z branży reklamowej zajmującymi się wytwarzaniem produktów przy użyciu technologii Latex. Udział w szkoleniu, zapoznanie się z szeroką gamą produktów oraz sposób prezentacji możliwości późniejszego ich zastosowania z pewnością pogłębił naszą wiedzę z zakresu użycia materiałów drukowanych technologią HP Latex, co powinno przełożyć się w przyszłości na zwiększenie liczby oferowanych przez nas produktów i usług oraz w efekcie na zwiększenie przychodów firmy.

W ostatnim pytaniu poprosiliśmy o opinie na temat rynku dekoracji i reklamy w Polsce. Wszyscy rozmówcy widzą jego wielki potencjał wzrostu i obiecujące perspektywy. 

Piotr Raszewski uważa, że rynek dekoracji w Polsce wciąż ma potencjał na rozwój. Cały czas powstają nowe mieszkania i domy, a w tych, które już stoją, właściciele też w końcu dochodzą do wniosku, że pora coś zmienić.

Wspomniane już badania przeprowadzone przez HP oraz nasze własne doświadczenia wskazują, że wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, jego świadomości (także ekologicznej) oraz coraz wyższą kulturą odbierania piękna – rynek jest w fazie wzrostowej. Zastosowanie nowych technologii druku i mediów powoduje, że otwierają się nowe rynki, powstają nowe nisze rynkowe – twierdzi Krzysztof Rauhut. 

Nowe rynki i nowe nisze – z tym powinni wiązać nadzieje gracze z obszaru dekoracji i reklamy, ponieważ tradycyjny rynek reklamy wielkoformatowej powoli wchodzi w fazę schyłkową. Mówi o tym Paweł Bielawski: W naszej ocenie rynek reklamy w Polsce ukierunkowany na powszechnie stosowany druk wielkoformatowy z użyciem maszyn solwentowych oraz materiały poligraficzne osiągnął fazę nasycenia i jego potencjał wzrostu w najbliższych latach jest niewielki, biorąc pod uwagę popyt na tego typu produkty oraz dużą ilość firm wykonujących różnorodne materiały reklamowe.

Rynek dekoracji i reklamy z użyciem ekologicznych składników jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju i inwestycje w ten segment rynku pozwolą firmom związanym z branżą reklamową oferować nową gamę produktów dedykowaną zupełnie innej grupie klientów, a tym samym wyróżniać się na tle konkurencji.

Reklama outdoorowa w pewnych formach będzie powoli znikać z ulic miast i jak sądzimy, zostanie zastąpiona reklamą bardziej „ekskluzywną”, „trafiającą w zmysły” czy też oczywiście reklamą elektroniczną poprzez urządzenia przenośne typu smartfon. Jednak z całą pewnością ciągle aktualne będzie powiedzenie, że obraz mówi więcej niż 1000 słów, dlatego też formy graficzne w „lepszym wykonaniu” będą wciąż się rozwijać. Ludzie wciąż będą chcieli się wyróżnić z tłumu, robiąc dla siebie coś wyjątkowego i niespotykanego – uzupełnia Agnieszka Zięba.

Wyjazd był niezwykłą okazją poznania HP jako partnera na przyszłość oraz zobaczenia pełnego portfolio urządzeń firmy. Firma HP jest wizjonerem w obszarze technologii, którą wprowadziła na rynek i od wielu lat konsekwentnie ją udoskonala i rozwija. 

Technologia druku HP Latex III generacji to synonim najwyższej jakości i rozwiązań proekologicznych; pozwala przekraczać granice, przełamywać bariery i być bezkonkurencyjnym. 

Opracowanie: IZ