Inkjet w rozkwicie
23 Feb 2018 12:06

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Według badania FESPA Print Census cyfrowy druk tekstyliów charakteryzuje się obecnie największym potencjałem wzrostu w sektorze druku wielkoformatowego – 21 proc. badanych przez federację stwierdziło, że urządzenia umożliwiające drukowanie na tekstyliach znajdują się na liście ich inwestycyjnych priorytetów. 

Z kolei z badania przeprowadzonego przez Smithers Pira, zleconego przez FESPA w celu poznania najważniejszych trendów kształtujących sektor druku wielkoformatowego wynika, że wartość cyfrowo zadrukowywanych tekstyliów wzrośnie nawet czterokrotnie w latach 2012-2021, osiągając kwotę 2,46 mld USD pod koniec tego 9-letniego okresu. Pozytywnie kontrastuje to z rynkiem druku na podłożach konwencjonalnych (nietekstylnych), który jako całość rośnie znacznie wolniej – zaledwie 1,2 proc. rocznie w okresie 2015-2020.

Wzrost w obszarze cyfrowego druku tekstyliów jest trendem globalnym. W 2016 roku kraje azjatyckie odpowiadały za 41 proc. tego rynku i do 2021 będą cieszyły się najszybszym jego wzrostem. Trend ten nie umyka oczywiście uwadze dostawców usług druku i duże firmy o zasięgu międzynarodowym wprowadzają do swojego portfolio mniejsze, specjalistyczne jednostki. Zwiększa to zapotrzebowanie na maszyny do cyfrowego druku na tekstyliach, a co za tym idzie – również na materiały eksploatacyjne oraz urządzenia do obróbki po druku. Szyte na miarę rozwiązania technologiczne ewoluują wokół inkjetu i dynamicznie się rozwijają. 

Nowe możliwości

Wzrost wartości rynku cyfrowego druku tekstyliów może być postrzegany jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie w kluczowych sektorach: branży odzieżowej, tekstyliów dekoracyjnych, oznakowań i tekstyliów technicznych. W 2016 r. odzież stanowiła największy segment pod względem ilościowym (50,5 proc.), za nią plasowały się oznakowania, tkaniny do dekoracji wnętrz oraz tekstylia techniczne. 

Oznakowania wykonane z tkanin takie jak banery, flagi i inne produkty komunikacji wizualnej wciąż są bardzo obiecującym segmentem, ponieważ druk cyfrowy pozwala na dużą swobodę kreacji, co zdecydowanie dodaje wartości. Szacowany wzrost tego rynku wynosi 13,7 proc. w latach 2016-2021 i ma osiągnąć wartość 658 mln USD.

Tekstylia do dekoracji wnętrz (takie jak obicia tapicerskie, dywany, pościel czy zasłony) w 2016 roku skonsumowały 70 mln m2 zadrukowanych tkanin o globalnej wartości 89 mln USD i są równie szybko rosnącym segmentem rynku, z perspektywą szybszego wzrostu w nadchodzących latach niż segment oznakowań czy tekstyliów technicznych. Cyfrowo zadrukowane tkaniny mające zastosowanie w aplikacjach przemysłowych lub funkcjonalnych, gdzie dekoracja nie jest głównym motywem, są najmniejszym i najwolniej rosnącym segmentem rynku tekstyliów. Jego wartość w 2016 roku wynosiła 57 mln USD, z perspektywą wzrostu do 100 mln USD do roku 2021 w tempie 12 proc. rocznie. Pomimo że rynek tekstyliów technicznych jest mniejszy i charakteryzuje się niższą dynamiką wzrostu, wciąż jest atrakcyjny dla dostawców usług druku, szczególnie w obszarze motoryzacji i odzieży ochronnej.

Ubrani w sukces

Zarówno pod względem wielkości, jak i wartości odzież stanowi największy segment cyfrowo zadrukowanych tekstyliów – w 2016 roku rynek ten wart był globalnie 770 mln USD i zużył 440 mln m2 tkanin. Odzież sportowa jest najbardziej lukratywnym podsegmentem tego rynku – stanowi 26,7 proc. całości (213 mln USD), co jest związane z popularnością tkanin na bazie poliestru. Odzież codzienna i tzw. haute couture to również znaczący podsegment rynku ze względu na atrakcyjną bazę klientów i łączny udział 27,2 proc. 

Inwestycja w rozwiązania do druku na tekstyliach z najwyższej półki umożliwia przyspieszenie zmian kolekcji koncernom odzieżowym, wykorzystywanie fotorealistycznych nadruków i spersonalizowanych grafik. Szybki czas realizacji zamówień powoduje, że zamawiane są coraz niższe nakłady, za to w wielu wersjach. Pozwala to firmom odzieżowym na szybkie domawianie kolejnych partii towaru, co skutkuje redukcją kosztów magazynowania i mniejszym ryzykiem strat związanym z niesprzedanym towarem. Dla sprzedawców wykorzystujących internetowy kanał sprzedaży korzyści są jeszcze większe ze względu na możliwość zlecania produkcji w momencie otrzymania zamówienia. 

Postęp technologiczny doskonale wpisuje się w zmienną naturę branży odzieżowej. Coraz bardziej konkurencyjny świat mody dawno wykroczył już poza model dwusezonowy (kolekcje wiosenno-letnie i jesienno-zimowe). Teraz każda z nich jest podzielona na minisezony ze specjalnie dedykowanymi kolekcjami. Zmieniające się trendy w modzie są motorem rozwoju maszyn umożliwiających bezpośredni druk na tkaninach, zoptymalizowanych pod kątem różnego rodzaju odzieży. Usługodawcy w sektorze personalizacji odzieży kreatywnie wykorzystują je do stałego poszerzania swojej oferty, usprawniają proces zamawiania online oraz dostawy na czas. Cała branża mody odkrywa, że model just-in-time to ogromne korzyści wynikające z poprawy płynności finansowej, redukcji stanów magazynowych i niezbędnej do ich gromadzenia powierzchni, poprawa wydajności operacyjnej oraz środki na nowe inwestycje. 

Obiecujące technologie

Podczas gdy dostawcy usług druku eksplorują możliwości sektora cyfrowego druku na tekstyliach, rośnie zapotrzebowanie na wydajne, łatwe w instalacji systemy drukujące, które jednocześnie miałyby potencjał rozwojowy w przypadku wzrostu biznesu. Motorem wzrostu wolumenu cyfrowo drukowanych tekstyliów będzie adopcja nowej klasy rozwiązań do druku z roli na rolę na skalę masową. Trend coraz wyższej produktywności drukarek odzwierciedla fakt, że 

76 proc. wzrostowi liczby zainstalowanych urządzeń w latach 2016-2021 będzie towarzyszył 124 proc. wzrost możliwości produkcyjnych. Sprzedaż systemów drukujących do tekstyliów podwoi się w tym 5-letnim okresie – od wartości 811 mln USD do 1,63 mld USD. Taki skok produktywności będzie spowodowany wejściem dużych graczy na rynek cyfrowego druku na tekstyliach poprzez przejmowanie mniejszych, wyspecjalizowanych firm, z których wiele jest zlokalizowanych w północnych Włoszech oraz Chinach. 

Ważnym ograniczeniem dla cyfrowego druku na tekstyliach jest zależność od syntetycznych tkanin poliestrowych, które zadrukowują systemy w technologii sublimacyjnej. Najbardziej obiecującym rozwiązaniem jest ewolucja atramentów pigmentowych poza tkaniny techniczne i oznakowania, co pomoże otworzyć nowe rynki dla innych rodzajów tkanin. Atramenty pigmentowe są elastyczne i mogą być wykorzystywane do zadrukowywania praktycznie każdego rodzaju tkanin takich jak bawełna, jedwab, poliester czy lycra. 

Co przyniesie przyszłość?

Cyfrowy druk tekstyliów jest w rozkwicie – dostawcy usług zauważają rozwój swoich biznesów równoległy do zmian rynkowych, które stawiają druk cyfrowy na uprzywilejowanej pozycji, jak krótsze nakłady i personalizacja. Towarzyszy temu rosnąca skłonność do wdrażania nowych modeli biznesowych. Wciąż jest również przestrzeń dla rozwoju rynku produkcji tkanin, wspierana przez ewolucję tzw. szybkiej mody (fast fashion) i zakupy online. Nowe, szybkie platformy drukujące w technologii inkjetowej w niektórych obszarach powoli przejmują nakłady dotychczas realizowane przez maszyny sitodrukowe.

Najnowsze innowacje do druku na tkaninach można będzie zobaczyć na zbliżających się targach FESPA Global Print Expo 2018, które odbędą się w dniach 15-18 maja bieżącego roku w Berlinie. Tam również będzie miała miejsce prezentacja kolejnej odsłony FESPA Print Census.

Duncan MacOwan

Tłumaczenie: AN

––––––––––

Duncan MacOwan jest szefem działu wydarzeń w federacji FESPA