Stora Enso po I kwartale 2011
27 kwi 2011 14:23
Koncern Stora Enso poinformował o wynikach za I kwartał br. Przychody ze sprzedaży Stora Enso wyniosły 2726,9 mln euro, co oznacza blisko 10 proc. wzrost w porównaniu z ostatnim kwartałem 2010 i ponad 15 proc. z analogicznym okresem roku ubiegłego. Zysk EBITDA (nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) w I kwartale br. wyniósł 368,3 mln euro, przy 288,8 mln euro w IV kwartale 2010 i 232,1 mln euro przed rokiem. Zysk operacyjny (również nieuwzględniający jednorazowych wydatków i rzeczowej wyceny rynkowej) wyniósł z kolei 248 mln euro, przy 166,8 mln euro w IV kwartale i 119,4 mln euro w I kwartale 2010. W efekcie zysk netto firmy po pierwszych trzech miesiącach 2011 ukształtował się na poziomie 155,9 mln euro, przy 102,1 mln euro w analogicznym okresie w ub.r.
„Jest nam niezmiernie miło poinformować, że w pierwszych trzech miesiącach 2011 odnotowaliśmy znaczący wzrost zyskowności, stymulowany głównie poprzez właściwą politykę cenową prowadzoną we wszystkich segmentach rynkowych. Wzrost ten jest nie tylko wynikiem powracającej koniunktury rynkowej, która jednak wciąż jest mocno ograniczana, ale też odzwierciedla nasze działania w zakresie poprawy cen w obszarach, gdzie niezbędne były ograniczenia dostaw i produkcji. Jest on też rezultatem systematycznej redukcji kosztów, rozpoczętej przed kilku laty” - napisał Jouko Karvinen, CEO koncernu Stora Enso, w komentarzu podsumowującym wyniki za I kwartał br.
Szef koncernu Stora Enso zapowiedział też kolejne działania zmierzające do poprawy rentowności i dalszej redukcji kosztów. Odniósł się także to strategicznych projektów ogłoszonych w I kwartale tego roku, mających zagwarantować dalszy rozwój całego koncernu: „Rozpoczęliśmy działania związane z wybudowaniem w urugwajskim Montes del Plata najwyższej klasy celulozowni, podjęliśmy też decyzję o uruchomieniu w naszym zakładzie w Ostrołęce nowej maszyny do produkcji tektury falistej, dzięki której będziemy w stanie wytwarzać mocniejsze materiały do produkcji lżejszych opakowań. Jednocześnie w naszym austriackim zakładzie rozszerzamy zakres produkcji wstępnych elementów konstrukcyjnych wykorzystywanych w przemyśle budowlanym, m.in. przy konstrukcji budynków służących jako magazyny wysokiego składowania. Podjęliśmy też decyzję o inwestycji w naszej fabryce kartonów wykorzystywanych do opakowań na płyny w szwedzkim Skoghall. Mamy zatem do czynienia z czterema bardzo konkretnymi posunięciami, mającymi zagwarantować odpowiednią pozycję Stora Enso na rynkach zapewniających wysokie stopy zwrotu z inwestycji”.
Szef koncernu zapowiedział również powstanie nowego projektu pod nazwą Rethink. Częścią zmian zachodzących w ramach tego projektu jest nowa tożsamość korporacyjna Stora Enso. Symbolizuje ona zaangażowanie koncernu w proces aktywnego tworzenia zrównoważonej przyszłości naszej planety poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań, opartych na surowcach odnawialnych. Projekt nowego logotypu Stora Enso odnosi się do obszarów rynkowych i produktów wytwarzanych przez koncern oraz symbolizuje niekończące się cykle w naturze. Inspiracją dla jego wyglądu był kwiat drzewa eukaliptusowego – coraz ważniejszego surowca, niezbędnego w produkcji celulozy.
Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso