Wyniki konkursu „Recreate Packaging 2012”
5 lip 2012 09:23

15 czerwca, podczas kongresu stowarzyszenia European Packaging Design Association (EPDA) w Helsinkach, miało miejsce ogłoszenie wyników międzynarodowego konkursu dla projektantów opakowań „Recreate Packaging 2012”. Został on zorganizowany przez firmę Stora Enso i Uniwersytet Aalto w Helsinkach, w ramach prowadzonego przez tę uczelnię programu IDBM (International Design Business Management), a skierowany był do studentów projektowania z wybranych uniwersytetów i akademii sztuk pięknych z całego świata. Wśród zgłoszonych prac, ocenianych przez międzynarodowe jury, znalazły się nowe, innowacyjne - a przy tym proekologiczne - projekty opakowań kosmetycznych, w których wykorzystano kartony Stora Enso z rodziny Ensocoat. Celem konkursu było stworzenie opakowań, które stanowiłyby wyzwanie dla obecnych trendów, a jednocześnie uwzględniałyby większą ilość surowców odnawialnych przy produkcji opakowań konsumenckich. Prace można było zgłaszać w trzech kategoriach opakowań kosmetycznych: opakowanie bazowe na krem, opakowanie bazowe na płynny środek do pielęgnacji skóry oraz bazowe opakowanie na inny, dowolny kosmetyk, środek pielęgnacyjny bądź odżywczy. Na konkurs wpłynęły 44 zgłoszenia od 67 studentów z 7 krajów. Najważniejsze kryteria, jakie były brane pod uwagę przez jury przy ocenie prac, to: innowacyjne zastosowanie materiału opakowaniowego, estetyka opakowania, potencjał rynkowy finalnego rozwiązania, jego zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju oraz funkcjonalność. Bazując na powyższych kryteriach, międzynarodowe jury złożone z ekspertów w dziedzinie opakowań i projektowania dokonało selekcji wybierając zwycięzców w poszczególnych kategoriach. W kategorii „Opakowanie na krem” zgłoszono 14 projektów, a zwycięzcami okazali się trzej studenci Instytutu Projektowania z fińskiego Lahti: Juho Johannes Kruskopf, Arttu Kuisma i Nikolo Kerimov z opakowaniem „One Eighty”. „Projekt ten niesie ze sobą niesamowity potencjał rynkowy, może bowiem znaleźć zastosowanie przy pakowaniu różnych produktów takich jak szampony, olejki itp. Może zastąpić bardzo duże ilości plastiku i materiałów nieodnawialnych stosowanych w dzisiejszej produkcji, a tym samym przeobrazić cały rynek” – ocenia Yrjö Aho, dyrektor ds. sprzedaży Stora Enso na obszarze Szwajcarii. W kategorii „Opakowanie na płynne środki pielęgnacyjne” również wpłynęło 14 zgłoszeń. Tu najlepsi okazali się Chie Miyajima, Kohei Kanomata i Sayoko Kojima z Uniwersytetu Tama Art w Tokio z pracą zatytułowaną „a-drop”. Najwięcej, bo 16 zgłoszeń wpłynęło w kategorii „Opakowanie na inny kosmetyk, środek pielęgnacyjny lub odżywczy”. Tu zwycięzcą okazało się opakowanie „Lustre”, stworzone przez Esko Pyyluoma z Instytutu Projektowania w Lahti. „To opakowanie, z założenia na szminkę, zaskakuje pod każdym względem” - mówi Pekka Toivanen, dyrektor zarządzający Design Studio z Helsinek, członek jury. W tej samej kategorii jury przyznało też specjalne wyróżnienie dla projektu „Diamond”, którego autorką jest Carolin Boström z Broby Grafiska College of Cross Media ze szwedzkiego Sunne. W opakowaniu tym w szczególnie ciekawy sposób został wykorzystany karton Ensocoat. Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso