Drukowane gazety bezpłatne mają przyszłość
14 wrz 2012 11:12

Grupa wydawnicza Polskapresse, chociaż integruje swoją bezpłatną gazetę z serwisami internetowymi, uważa, że papierowe wydania w tym segmencie mają przyszłość „Bezpłatne gazety to na całym świecie mocne tytuły, które bardzo dobrze bronią się w obecnej sytuacji” – twierdzi Joanna Parczyńska, prezes prasy bezpłatnej w Polskapresse. Zdaniem tego wydawcy w dobie spadającej sprzedaży gazet bezpłatne dzienniki, oparte na innym rodzaju dystrybucji niż płatne, powinny się wybronić, bo poziom ich dystrybucji, a więc i zasięg, nie maleje. „Poziom dystrybucji „Echa Miasta” jest taki sam, jak rok wcześniej- mówi Parczyńska. „Echo Miasta” jest bezpłatną gazetą miejską wydawane przez Polskapresse ukazującą się w 7 największych aglomeracjach Polski. Obecnie gazeta zmienia logo i tytuł na „Nasze Miasto” i ma być zintegrowana z lokalnymi witrynami internetowymi, ale wydawca liczy na utrzymanie zainteresowania także wersjami papierowymi, w których będą rekomendowane lokalne wydarzenia kulturalne i rozrywkowe. „Liczymy, że ludzie, którzy przeczytają o nich w gazecie, potem będą je komentowali i oceniali już w Internecie” – mówi Parczyńska. Problemem utrzymujących się z reklam bezpłatnych dzienników jest przenoszenie się części reklam (np. ogłoszeń drobnych) do Internetu. Zdaniem Magdaleny Chudzikiewicz, rzeczniczki Polskapresse, która powołuje się na doświadczenia wydawcy, lokalnie w przypadku drobnych ogłoszeń wcale tak nie jest – reklamodawcy zaczynają od promowania się w drukowanych tytułach prasowych, gdyż są do tego przyzwyczajeni. Oprócz „Echa Miasta” na rynku bezpłatnej prasy obecne jest także „Metro” wydawane przez Agorę, która po I półroczu br. poinformowała o wpływach z tego tytułu w wysokości 14,3 mln zł (o 1,4 proc. mniej niż rok wcześniej) oraz 1,3 mln zł zysku operacyjnego (wzrost rok do roku o 18,2 proc.). Przy dwucyfrowych spadkach wpływów reklamowych gazet w I półroczu pod względem dynamiki jest wynikiem lepszym niż średnia rynkowa. Jak podawało niedawno Stowarzyszenie Wydawców Gazet i Producentów Treści (WAN-IFRA), w 2011 roku na świecie rozdawano codzienne średnio 36 mln egzemplarzy bezpłatnych dzienników. Opracowano na podstawie rp.pl