Strategiczna reorganizacja działalności firmy Komori
4 cze 2013 10:46

Firma Komori wprowadziła plan strategicznej reorganizacji przedsiębiorstwa zakładający zmniejszenie uzależnienia od produkcji maszyn arkuszowych, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu sprzedaży do 100 mld jenów w ciągu 3 lat. Program dobrowolnych odejść pracowników z firmy Komori rozpoczął się w sierpniu ubiegłego roku, zaś w marcu br., w celu obniżenia kosztów produkcji, została ona częściowo przeniesiona do Chin. Jak można przeczytać na portalu printbusinessmagazine.co.uk, reorganizacja przedsiębiorstwa jest procesem koniecznym, jeśli spółka chce osiągnąć zamierzone cele finansowe, od których znacznie odbiegła wraz z rozwojem mediów cyfrowych po 2008 r. W zakończonym w marcu roku finansowym sprzedaż firmy spadła o 3,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, z 72,3 mld do 69 mld jenów. Spółka przewiduje jednak 10-procentowy wzrost sprzedaży w roku obecnym oraz wzrost zysków operacyjnych z 589 mln jenów do 3,5 mld jenów. Pomimo wzrostu działalności w Japonii działania inwestycyjne firmy są blokowane przez niepewność gospodarczą w Ameryce Północnej i Europie – sprzedaż w Europie spadła o 14,6 proc. Zwolnił nawet rynek chiński, z którego eksportuje się do Europy. Spółka szuka jednak możliwości wzrostu popytu na swoje rozwiązania. Jedną z nich jest obniżenie wartości jena przez rząd japoński, co spowodowałoby wzrost atrakcyjności rozwiązań firmy, w szczególności na rynkach wschodzących. Średnioterminowa przyszłość firmy jest oparta na dywersyfikacji asortymentu i odejściu od absolutnej zależności od technologii offsetowej. W związku z tym spółka zdecydowała się na rozwój technologii cyfrowych. Wzrost sprzedaży maszyn cyfrowych planowany jest na poziomie 11 mld jenów w roku podatkowym 2016 – teraz jest to 500 mln jenów. Ma w tym pomóc sprzedaż maszyn Konica Minolta C8000, wspólny projekt inkjetowej maszyny IS-29 w formacie B2 oraz szybka komercjalizacja technologii nanograficznej Landy. W segmencie druku zabezpieczeń, gdzie firma Komori nawiązała współpracę z wytwórnią dokumentów i papierów specjalnych De La Rue i sprzedała jej linię drukującą, a także zapewniła sobie dalsze zlecenia od centralnego banku z Filipin, sprzedaż ma wzrosnąć z 5,3 mld jenów do 14 mld jenów. Pojawienie się nowych państw i chęć przejęcia przez nie kontroli nad własną walutą również ma się przyczynić do wzrostu popytu w tym segmencie. Ponadto firma Komori opracowała maszynę offsetowo-wklęsłodrukową do druku ekranów dotykowych dla telefonów komórkowych i paneli. Obecnie sprzedaż w tym segmencie jest znikoma, jednak do 2016 r. powinna wzrosnąć do 3 mld jenów. W 2016 r. wzrost dostaw i przychodów z usług serwisowych ma wynieść 10 mld jenów, a wraz ze wzrostem sprzedaży maszyn offsetowych z 63,9 mld jenów do 72 mld jenów przychody grupy Komori mają osiągnąć kwotę 100 mld jenów. Spółka zamierza nadal redukować koszty i dostosowywać procesy produkcyjne w fabryce Tsukuba z naciskiem na produkcję zróżnicowanych maszyn w niewielkich ilościach, reagując na zapotrzebowanie sektora opakowań na wysoce wyspecjalizowane urządzenia. Maszyny bardziej standardowe przeznaczone na rynki wschodzące będą produkowane w Chinach. Na podstawie portalu printbusinessmagazine.co.uk opracował KS