Polacy nie chcą kupować oprogramowania w chmurze
21 cze 2013 10:35
Polacy nie są gotowi na zakup oprogramowania w chmurze, tylko 4 proc. użytkowników chce mieć dostęp do programów poprzez Internet i płacić za nie w miesięcznych lub rocznych transzach – wynika z badania firmy Corel. Jednocześnie ponad połowa polskich konsumentów w dalszym ciągu preferuje zakup rozwiązań pudełkowych. Co trzeci badany woli kupować wersje elektroniczne (tzw. ESD) i ściągać program z Internetu na dysk komputera.
Firma Corel, producent oprogramowania multimedialnego, m.in. CorelDraw Graphics Suite, w maju br. zleciła przeprowadzenie badania agencji Toluna na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów w Polsce. Celem badania było sprawdzenie zwyczajów konsumentów dotyczących zakupu oprogramowania komputerowego.
Wyniki pokazują, że Polacy w dalszym ciągu preferują zakup oprogramowania pudełkowego.
25 proc. respondentów chce je nabyć w fizycznych sklepach, z kolei 30 proc. – w sklepach on-line (podobny wynik jak w przypadku wersji elektronicznych). 4 proc. badanych opowiedziało się za oprogramowaniem w chmurze, a 11 proc. nie ma w tym temacie zdania.
„Mamy świadomość, że cloud computing to ważny trend. Jednak w tym momencie większość klientów w Polsce w dalszym ciągu chce nabywać wersje pudełkowe lub elektroniczne. Na oprogramowanie w chmurze jest po prostu jeszcze za wcześnie” – powiedziała Sylwia Tomalska, channel manager w polskim oddziale firmy Corel.
88 proc. Polaków stwierdziło również, że chce mieć wybór dotyczący sposobu zakupu oprogramowania. Zapytani o przyczyny, dla których konsumenci nie zdecydowaliby się na subskrypcję i chmurę, 75 proc. badanych odpowiedziało, że nie chce zobowiązywać się do stałych, regularnych opłat. Inne przyczyny, dla których konsumenci preferują oprogramowanie w wersji pudełkowej, to:
- niechęć do utraty dostępu do plików po zaprzestaniu subskrypcji – 76 proc.;
- chęć posiadania fizycznej kopii oprogramowania – 73 proc.;
- możliwość aktualizacji oprogramowania według własnego uznania – 73 proc.
Opracowano na podstawie informacji firmy Corel