Biomateriały UPM wykorzystane w prototypie samochodu Biofore
23 lip 2014 12:25

Prototyp samochodu Biofore to przykład wykorzystania innowacyjnych biomateriałów firmy UPM w przemyśle motoryzacyjnym. Większość części tradycyjnie wykonywanych z plastiku zastąpiono trwałymi i bezpiecznymi biomateriałami wysokiej jakości: UPM Formi i UPM Grada, które w znacznym stopniu mogą zmniejszyć wpływ produkcji samochodów na środowisko naturalne. Za projekt i wykonanie prototypu samochodu Biofore odpowiedzialni są studenci z Uniwersytetu Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Samoprzylepne materiały etykietowe firmy UPM Raflatac znalazły zastosowanie wewnątrz i na zewnątrz auta, a także posłużyły do oznaczenia części zamiennych. Wszystkie etykiety użyte w prototypie samochodu Biofore wyprodukowano z wykorzystaniem klejów najnowszej generacji i bez zastosowania rozpuszczalników. Z termoformowalnego materiału drewnianego UPM Grada wykonano podłogę w kabinie, środkową konsolę, osłonę wyświetlacza oraz panele drzwiowe. Technologia Grada to świeże spojrzenie na formowanie drewna pod wpływem ciepła i nacisku, a jej wykorzystanie otwiera nowe możliwości projektowania, których nie udałoby się osiągnąć z zastosowaniem tradycyjnych metod. Wyjątkowa łatwość formowania materiału UPM Grada pozwala na realizację wysokojakościowych, proekologicznych projektów o doskonałym wyglądzie. Z biokompozytu UPM Formi wykonano maskę przednią, progi, deskę rozdzielczą, panele drzwiowe i panele wewnętrzne. UPM Formi to trwały biokompozyt o wysokiej jakości przeznaczony do formowania wtryskowego, wytłaczania i kształtowania termicznego. Składa się z włókien odnawialnych i plastiku, jest nietoksyczny, bezzapachowy i zachowuje wysoką jakość. To idealny wybór do zastosowań przemysłowych i konsumenckich. Wykorzystanie odnawialnych surowców dostarczanych do firmy UPM w ramach monitorowanego łańcucha dostaw jest gwarancją niskiej emisji dwutlenku węgla. Pojazd jest napędzany odnawialnym biopaliwem na bazie drewna UPM BioVerno, które znacznie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami kopalnymi. UPM BioVerno jest przystosowane do wszystkich silników wysokoprężnych, w tym niskoemisyjnego silnika diesla o pojemności 1,2 litra, który zastosowano w prototypie samochodu Biofore. Ponadto dzięki wykorzystaniu biomateriałów firmy UPM samochód jest lżejszy od swoich odpowiedników o około 150 kg, co zmniejsza zużycie paliwa. „Dbałość o środowisko naturalne to obecnie jedna z najistotniejszych kwestii na całym świecie. Jesteśmy dumni, że zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy ten pojazd. Pokazuje on światu, że obecne biomateriały stanowią realną alternatywę dla tradycyjnych materiałów zawierających substancje ropopochodne. Podczas ostatnich czterech lat pracy nad prototypem samochodu Biofore nasi studenci przekonali się, że biomateriały prezentują nie tylko wysoką jakość i trwałość, lecz także otwierają nowe możliwości w zakresie projektowania”— mówi Pekka Hautala, kierownik projektu z Uniwersytetu Nauk Stosowanych Metropolia.       „Prototyp samochodu Biofore prezentuje potencjał biomateriałów firmy UPM. Mówimy tutaj nie tylko o możliwościach w przemyśle motoryzacyjnym, lecz także w innych dziedzinach takich jak wzornictwo czy akustyka. Materiały te mają szerokie spektrum zastosowań przemysłowych i konsumenckich, a ich możliwości są niemal nieograniczone” — mówi Elisa Nilsson, wiceprezes ds. komunikacji i zarządzania marką w firmie UPM.  „Nasza strategia Biofore zakłada tworzenie wartości z odnawialnego surowca — drewna pozyskiwanego z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony — i tworzenie przyszłości opartej na odpowiedzialnej gospodarce surowcami. Prototyp samochodu Biofore jest tego najlepszym dowodem. (...)” — dodaje Nilsson. Premiera prototypu samochodu Biofore odbyła się 4 marca br. na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie. Opracowano na podstawie informacji firmy UPM