Najpopularniejsze trendy wizualne na rynku stockowym 2014
27 lut 2015 10:23

Na rynku zdjęć stockowych od kilku lat obserwuje się dynamiczne zmiany, a miniony rok był pod tym względem przełomowy. Bank zdjęć Fotolia podsumowuje 2014 rok pod kątem najczęściej wyszukiwanych i kupowanych obrazów stockowych, ponieważ światowe trendy fotograficzne regularnie przenikają do branży stockowej. W ostatnich latach zdjęcia stockowe bardzo się zróżnicowały i rosną w siłę, a w sytuacji, gdy firmy szukają oszczędności, coraz częściej zaczynają spoglądać w stronę zasobów banków zdjęć po różnorodne treści wizualne. Makrofotografia to prawdziwe objawienie wśród kluczowych trendów wizualnych 2014 roku. Najpopularniejsze zdjęcia z tym tagiem w serwisie Fotolia obejmują oczywiście rośliny, kwiaty i jedzenie. Fotografowie chcą pokazać jak najpełniej piękno i detale, co idealnie oddaje obiektyw do makrofotografii. Szczególnie jeśli chodzi o jedzenie, makrofotografia pozwala pokazać i podkreślić strukturę, umożliwiając użytkownikowi wyobrażenie sobie perspektywy gryzienia i próbowania. Piękno makrofotografii polega na możliwości uwydatnienia kolorów i szczegółów w sposób, który nie jest możliwy przy tradycyjnym fotografowaniu. Płynąc na fali popularności, która wyniosła go do mainstreamu w 2013 roku, również w 2014 koncept „hipstera” był jednym z kluczowych trendów stockowych. Wizerunek ten wciąż ikonicznie kojarzy się przede wszystkim z takimi pojęciami jak „popularność” i „moda”. Ponadto pojęcie to przeniknęło do współczesnej kultury wizualnej i jest automatycznie łączone ze wszystkim, co vintage lub retro. Charakterystyczne światło, duża ilość filtrów oraz ziarnisty, oldskulowy klimat sprawiły, że zdjęcia gramofonów, starych rowerów, okularów w grubych oprawach czy mężczyzn z zarostem – czyli wszystko to, co obejmuje pojęcie „hipster” i przypomina o minionym czasie – były jednymi z najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych w 2014 roku. Kolor jest pojęciem generycznym. Buduje nasz wizualny świat, a zatem jako trend jest często pomijany, uważany za coś stałego w fotografii. Jednak w obrazach stockowych da się zauważyć pewne tendencje, np. dużą popularność zdjęć w modnej obecnie w mediach kolorystyce niebiesko-pomarańczowej. Wśród najlepiej sprzedających się zdjęć 2014 roku znalazły się obrazy, które mimo że proste w kompozycji, dzięki kolorowi, który albo nadał jaskrawości zdjęciu, albo je nasycił, oddają rzeczywistą głębię wizualną. Dużą popularnością w minionym roku cieszyły się także obrazy o rustykalnych, organicznych kolorach, gdzie miękkie, klimatyczne światło dodaje ciepła całej kompozycji. Opracowano na podstawie informacji firmy Fotolia