„Asylum” – instalacja artystyczna tworzona w przemysłowej scenerii
3 cze 2015 12:03

Artysta multimedialny Nils Olof Hedenskog w pocie czoła tworzy swoje najnowsze dzieło w zakładzie w Strömsbruk w północnej Szwecji. Jako surowiec artysta wykorzystuje tekturę Invercote firmy Iggesund Paperboard. „Uważam, że istnieje pewna sprzeczność pomiędzy bezgranicznością sztuki a faktem, że znajduję się w surowym środowisku produkcyjnym działającym w oparciu o racjonalność - powiedział Nils Olof Hedenskog. - Mam sześć miesięcy, aby stworzyć dzieło, które odda ten konflikt”. Nils Olof Hedenskog tworzy w zakładzie modele do instalacji, która powstanie z tektury o specjalnej strukturze. Instalacja nosi nazwę „Asylum” i składa się z sześciu wież z tektury, które otaczają określoną przestrzeń. Można w nią spojrzeć, ale dostęp jest niemożliwy. Od zewnątrz wieże nie zostały pomalowane, a ich struktura wraz z odpowiednim oświetleniem nadadzą im różne odcienie szarości. Wewnątrz pokryte są fluorescencyjnymi kolorami, które stworzą oświetlenie wydostające się spomiędzy wież i przez otwory. „Pracowałem z materiałami na bazie papieru w kilku okresach swojej artystycznej kariery - skomentował Nils Olof Hedenskog. - To wspaniałe móc wykorzystywać tekturę Invercote, która odznacza się doskonałą dokumentacją środowiskową. Pragnę odzwierciedlić obecną sytuację panującą w Europie. Tysiące uchodźców chciałoby przedostać się na kontynent, lecz bardzo często mogą jedynie na chwilę spojrzeć, jak wygląda on od wewnątrz”. Firma Iggesund Paperboard, która zaproponowała Nilsowi rolę artysty-rezydenta, od dawna współpracuje z rozmaitymi twórcami. Gdy przedsiębiorstwo obchodziło swoje trzechsetne urodziny pod koniec ubiegłego wieku, zwrócono się z prośbą do Mårtena Anderssona, znanego szwedzkiego malarza, aby zobrazował poszczególne etapy procesu produkcji. W zakładzie Iggesund mieściła się też przez ostatnie 15 lat pracownia Inger Drougge-Carlberg, artystki tekstylnej, która coraz chętniej wykorzystuje w swoich pracach masę papierniczą. Ponadto pięć lat temu firma rzuciła projektantom opakowań wyzwanie w ramach projektu Black Box Project. Twórcy z 7 krajów mieli wykazać się inwencją, wypełniając opakowanie o określonych rozmiarach treścią artystyczną, która w pełni oddawałaby możliwości tektury Invercote – materiału, który przyniósł przedsiębiorstwu największy sukces. „Tektura jest materiałem podstawowym, dlatego też znajdujemy się niemal na samym początku łańcucha przetwarzania - wyjaśnia Staffan Sjöberg z działu komunikacji rynkowej w firmie Iggesund. - Nasze powodzenie w dużej mierze zależy od osób z całego świata, które dzięki swojemu talentowi tworzą z materiału Invercote wyjątkowe rzeczy. W związku z tym naturalne jest, że chcemy wspierać kreatywność zarówno na poziomie artystycznym, jak i w formie innowacji służącym naszym klientom z segmentu opakowań, którzy poświęcają tym produktom swoje serca i dusze”. Staffan Sjöberg nie ukrywa, że ostatecznym celem tego rodzaju projektów organizowanych przez firmę Iggesund jest zwiększanie sprzedaży tektury. Jednak aby przyciągnąć uwagę artystów, przedsiębiorstwo musi zrezygnować z tradycyjnych działań handlowych, oddać inicjatywę i obserwować, w jaki sposób wykorzystają ją osoby z zewnątrz. „Jest to sztuka kompromisu – dodaje Sjöberg. - Tradycyjna komunikacja biznesowa ma na celu zachowanie pełnej kontroli. Podczas projektów takich jak ten musimy zrzec się kontroli, aby wysiłki na rzecz komunikacji mogły dotrzeć dalej niż w przypadku metod tradycyjnych”. Instalacja zostanie zaprezentowana podczas planowanej wystawy, która ma odbyć się latem 2015 roku. Opracowano na postawie informacji firmy Iggesund