Książka przyszłości według Sony
17 mar 2016 13:01

Firma Sony pracuje nad rozwiązaniem, które zmienia książkę drukowaną w historię interaktywną ożywianą przez światło. Osoby i przedmioty z ich otoczenia wychodzą ze stron książki na stół, na którym ona się znajduje, a czytelnicy (lub oglądający) mogą wchodzić z nimi w interakcję. Sony zaprezentowało kilka swoich eksperymentalnych projektów podczas światowej wystawy najnowszych technologii, odbywającej się w Austin w Stanach Zjednoczonych od 11 do 20 marca br. Zgrupowane w ramach nowego programu badań i rozwoju japońskiego producenta nazwanego Future Lab, projekty te wzbudziły sensację. Słuchawka N, którą nosi się owiniętą wokół szyi, jest projektem najbardziej zaawansowanym. Lecz wynalazkiem, który wywarł największe wrażenie na zwiedzających, był Interactive Tabletop, czyli powierzchnia interaktywna. Dzięki projektorowi oraz czujnikom głębi i ruchu Interactive Tabletop przekształca płaską powierzchnię w ekran dotykowy ożywiany przez światło. Podczas amerykańskich targów Sony zaprezentowało projektor z zaprogramowaną ilustrowaną edycją „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla. Interactive Tabletop sprawił, że ilustracje z książki ożyły. Kiedy książka jest otwarta, czujniki szybko przeprowadzają rozpoznanie stron i ilustracje rozświetlają się, ożywają i wychodzą z książki, aby poruszać się po stole. Lecz to nie koniec magii: tymi ożywionymi rysunkami można manipulować za pomocą palców i wchodzić w interakcję z obiektami fizycznymi znajdującymi się na stole takimi jak – w przedstawionej historii Alicji – filiżanka herbaty czy też karty do gry. Litery z tekstu także mogą być podkreślone i umieszczone w powiększeniu - oczywiście podświetlone – na stole. Chociaż Interactive Tabletop jest na razie tylko prototypem, łatwo sobie wyobrazić jego bardzo obiecujące zastosowania, nie tylko w sektorze druku. Sony mogłoby dzięki niemu wejść na rynek interaktywnych książek dla dzieci – jak to pokazano podczas prezentacji – i dla dorosłych, a także mogłoby przedstawić inne aplikacje edukacyjne i rozrywkowe nowej generacji. Na podstawie graphiline.com opracowała IZ