Amerykański sen w wydaniu 3M
18 kwi 2016 13:38

W listopadzie 2015 roku firma 3M była organizatorem i sponsorem wyjazdu grupy drukarzy do USA. Wyjazd był okazją do spotkania elity drukarzy fleksograficznych z Europy Środkowo-Wschodniej na CEE Flexo Forum 3M i jednocześnie wyjazdem na konferencję FTA Fall Conference 2015. Flexographic Technical Association USA jest organizacją skupiającą ponad 1500 firm z branży flekso, z czego znaczącą większość stanowią drukarnie. FTA jest organizatorem wielu ciekawych konkursów oraz wydawcą kilku branżowych wydawnictw i cenionych na całym świecie poradników. Konferencja rozpoczęła się 2 listopada przemówieniem Marka Cisternino, prezesa FTA. Głównymi tematami spotkania były optymalizacja procesów produkcyjnych i nowe trendy rynkowe. Przez kolejne 4 dni uczestnicy dowiedzieli się, jak ważne są aspekty organizacji pracy, szukania oszczędności i wdrażania systemów skracających czas oraz minimalizujących poniesione nakłady. Bezcenne jest tutaj korzystanie i wdrażanie systemów kontroli, jakości, bezpieczeństwa produkcji czy certyfikacji ISO, GMP, BRC itp. Aby nasze działanie było wydajne, warto korzystać z wiedzy fachowców, którzy mają większe od nas doświadczenie i oferują gotowe rozwiązania dla tego typu działań. I tutaj ze swoją propozycją wchodzi FTA, która oferuje gotowe rozwiązania, opracowane dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z różnorodnymi podmiotami. Kolejnym ciekawym tematem była jakość, jaką dziś oferuje technika fleksograficzna swoim klientom. Na bazie najnowszych rozwiązań technicznych, wykonania optymalizacji procesów produkcyjnych i maksymalnego wykorzystania dostępnej wiedzy grupa członków organizacji doprowadziła do końca projekt druku okładki czasopisma „Flexo Magazine” na maszynie Gidue. Wydanie przygotowywane na konferencję zostało wydrukowane klasycznie na maszynie offsetowej, przy czym druga okładka była drukowana w technice fleksograficznej. Do porównania stanął klasyczny CMYK offsetowy przeciwko CMYK OGV, czyli 7 kolorów flekso. Jak ocenia Piotr Lis z 3M Poland, poligraf z ponad 20-letnim stażem, wynik był imponujący. Całość konferencji poświęcona była procesom optymalizacji oraz zagadnieniom innowacji, fingerprintowi, którymi dzisiejsza poligrafia jako dziedzina wysokoprzemysłowa „stoi”. Po zakończeniu części konferencyjnej grupa uczestników udała się do amerykańskiej centrali koncernu 3M. W St. Paul w Minnesocie spotkanie CEE Flexo Summit 3M rozpoczęło się oficjalną kolacją. W ciągu dwóch dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać wielu ciekawych wykładów nt. historii firmy, jej aktywności w każdej dziedzinie przemysłu oraz obecności w druku opakowań i etykiet produkowanych techniką fleksograficzną. Szerzej zostały omówione zagadnienia nurtujące drukarzy czy producentów zarówno materiałów, jak i końcowych wyrobów, w tym trendy w dziale prepress, tzn. nowe technologie produkcji form fotopolimerowych. Uczestnicy dowiedzieli się, jak można oszczędzać czas, farbę i pieniądze korzystając z materiałów 3M. Można zaoszczędzić w skali roku 15-20 proc. farby lub ograniczyć produkcję nowych form drukowych o kilka procent. Kolejnym tematem było zaprezentowanie nowych materiałów do systemów łączenia, tzw. splicingu. Splice to technika łączenia podłoża drukowego w czasie rzeczywistym pracy maszyny. 3M zaprezentowało nowe produkty, których do tej pory na rynku nie było. Od teraz łączenie poliolefin, włóknin, papieru, laminatów jest znacznie prostsze, nawet przy prędkościach dochodzących do 1200 m/min (72 km/h)! Ukoronowaniem wizyty w 3M USA były odwiedziny w laboratoriach firmy, jednej z wielu fabryk, a także Centrum Innowacji 3M. Podobne, choć innej wielkości istnieje we Wrocławiu. W spotkaniu uczestniczyła duża grupa z Polski. Dyskutując i porównując nasz rynek do innych rynków Europy Środkowo-Wschodniej okazało się, że możemy być dumni – jesteśmy drugim największym rynkiem w tej części Europy. Pod kątem produkcji wyprzedzają nas jedynie koledzy z Turcji, ale tutaj potencjał jest 2 razy większy (prawie 75 mln mieszkańców). Ciekawe było porównanie obu rynków, które pokazało, iż jedna z większych drukarń w Turcji produkuje tyle opakowań giętkich, co nasze 3-4 firmy razem z top 5 w Polsce. Organizatorzy zadbali także o czas wolny gości: mecz najlepszej na świecie ligi hokeja NHL, kolacje i spotkania przy stekach i hamburgerach o niespotykanych w Europie rozmiarach i zakupy w centrach handlowych wielkości małego miasteczka. Te i inne atrakcje zapewniły firmy 3M Poland i 3M CEE, a wspomnienia i zdjęcia są bezcenne! Opracowano na podstawie informacji firmy 3M Poland