25 lat firmy Reprograf SA
17 sie 2016 12:26

Firma Reprograf obchodzi w br. jubileusz 25-lecia działalności. Reprograf istnieje od 1991 r., firmę założyła Jolanta Kurowiak – do dziś pozostająca jej właścicielką i pełniąca funkcję prezesa zarządu. Po 25 latach systematycznego rozwoju przedsiębiorstwo dysponuje obecnie różnorodną ofertą zaawansowanych rozwiązań poligraficznych (m.in.: oprogramowanie, materiały eksploatacyjne, systemy prepress, maszyny drukujące w różnych technologiach, rozwiązania dla rynku cyfrowego druku wielkoformatowego, sprzęt introligatorski). Firma zajmuje się również pozyskiwaniem funduszy unijnych. Zatrudnia 80 osób. „Warto podkreślić, że 10 pracowników to osoby z ponad 20-letnim stażem w naszej firmie, 23 osoby pracują u nas więcej niż 10 lat. Odnotowaliśmy również pracownika 3. pokolenia, który dołączył niedawno do naszej firmy – zatrudniamy bowiem jego dziadka i ojca. To bardzo ważny sygnał dla nas, że nasi pracownicy polecają Reprograf swoim znajomym, ale wielkim zaszczytem jest dla nas to, że polecają naszą firmę swoim dzieciom. (...)” – mówi Jolanta Kurowiak. Początki firmy nie były łatwe, ale też charakterystyczne dla ówczesnych czasów. „Biuro w małym mieszkaniu na warszawskiej Saskiej Kępie bez telefonu i faksu; rozmowy z klientami prowadzone z budki telefonicznej; mały fiat jako jedyny „samochód dostawczy” i kapitał początkowy odpowiadający dzisiejszym 300 euro. (…) Jednak mimo trudnego startu z roku na rok firma systematycznie notowała wzrosty. Kolejne etapy jej rozwoju były zawsze odpowiedzią na potrzeby klientów – wspomina Jolanta Kurowiak. - (...) Tak było również w przypadku pojawienia się w ofercie Reprografu pierwszych maszyn w 1994 roku”. Były to wywoływarki do filmów i analogowe systemy odbitek próbnych, jednak podstawą działalności firmy była sprzedaż materiałów poligraficznych. Tak jest również obecnie – stanowią one 40-50 proc. jej sprzedaży, kolejne 20 proc. to rozwiązania na rynek druku wielkoformatowego, pozostałe 30-40 proc. stanowi sprzedaż maszyn i urządzeń drukujących oraz introligatorskich. Jednym z „milowych kroków” Reprografu był rok 2000, kiedy to w ofercie firmy pojawiły się pierwsze naświetlarki CtF. W 2002 r. firma podpisała umowę dystrybucyjną z Kodak Polychrome Graphics (na jej podstawie stała się tzw. master dealerem rozwiązań marki Kodak w Polsce, pełniła tę funkcję do 2006 r.), a także – na wyłączność – z firmą Screen Europe. W tym samym roku również przeprowadziła pierwsze wdrożenie naświetlarki CtP, która pracuje do dzisiaj. „Kolejnym ważnym dla nas krokiem – mówi właścicielka firmy Reprograf - było podpisanie w 2003 roku umowy dystrybucyjnej na wyłączność z firmą Komori. Doszliśmy bowiem do wniosku, że bez posiadania w portfolio maszyn drukujących sprzedaż naświetlarek CtP będzie dla nas coraz trudniejsza na niełatwym już wówczas rynku”. Firma przeniosła się też do własnego budynku przy ul. Wolskiej w Warszawie. W ciągu następnych lat Reprograf podpisał kolejne umowy dystrybucyjne, m.in. w 2006 z firmą EFI. W 2008 r. przejęta została firma Epcot, zaś w 2010 – portfolio rozwiązań i klientów Eurintrade. W 2012 r. podpisano umowę dystrybucyjną z Fujifilm Europe, rok później - z MBO Maschinenbau. W tym samym roku Reprograf stał się głównym dystrybutorem marki X-Rite w Polsce i podpisał umowę dystrybucyjną z OWN-X/Memjet Technology. „Jeszcze co najmniej trzy inne, istotne wydarzenia miały wpływ na nasz rozwój – mówi Jolanta Kurowiak. - W 2008 r. zmieniliśmy formę własności na spółkę akcyjną, natomiast w 2011 założyliśmy spółkę-córkę - ISP z o.o. (Integrator Systemów Poligraficznych). Zajmuje się ona pozyskiwaniem funduszy unijnych dla naszych klientów, nie tylko z branży poligraficznej, oraz finansowaniem inwestycji”. Trzecim ważnym wydarzeniem było rozpoczęcie – w 2013 r. – wdrażania w firmie zasad ładu korporacyjnego. Jak podkreśla Jolanta Kurowiak, obecnie Reprograf dysponuje kapitałem zapasowym ponad 70 mln PLN: „Nie mamy żadnych kredytów, a tym samym jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwo transakcji i wiarygodność firmy, z czego jestem bardzo dumna. Przy tej okazji chciałabym podziękować wszystkim naszym obecnym oraz dotychczasowym klientom i partnerom, a także pracownikom – dzięki nim możliwy był nasz sukces. W najbliższej przyszłości planujemy zdobyć nowe rynki i wejść na nowe obszary działalności, zgodnie z hasłem „Od nas oczekuj więcej”. Obiecujący jest dla nas druk przemysłowy, w kierunku którego podążają również nasi dostawcy, a to otwiera przed nami zupełnie nowe horyzonty”– podsumowuje Jolanta Kurowiak. Opracowano na podstawie informacji firmy Reprograf