KBA-Flexotecnica na jubileuszowym Sympozjum Poligraficznym firmy Chespa
4 gru 2017 12:07

Sympozja organizowane przez firmę Chespa wpisały się już na stałe do kalendarza jesiennych wydarzeń w branży poligraficznej. Tegoroczna, jubileuszowa edycja zgromadziła niemal 500 osób z całego świata, które miały okazję wysłuchać zarówno wystąpień osób spoza środowiska branżowego (m.in. Marka Belki – w przeszłości pełniącego funkcje premiera RP, ministra finansów i prezesa NBP czy Otylii Jędrzejczak – wielokrotnej mistrzyni olimpijskiej w pływaniu), jak i przedstawicieli dostawców rozwiązań dla sektora opakowań i etykiet. Wśród tych ostatnich znalazła się m.in. Maria Constantino, reprezentująca włoską firmę KBA-Flexotecnica, będącą od kilku lat częścią Koenig & Bauer.
Wystąpienie rozpoczęła od wskazania miejsca, jakie w strukturach niemieckiego koncernu zajmuje KBA-Flexotecnica. Istniejąca od końca lat 70. ubiegłego stulecia firma została niemal w całości przejęta przez Koenig & Bauer w 2013 r., zaś obecnie wchodzi w skład dywizji Web & Digital Solutions. Jak zapewniała, KBA-Flexotecnica oferuje najbardziej wszechstronne rozwiązania dedykowane produkcji opakowań giętkich, wykorzystywane m.in. przez czołowych międzynarodowych graczy.
Portfolio KBA-Flexotecnica to w dużej mierze rotacyjne maszyny fleksograficzne z centralnym cylindrem (z możliwością doposażenia o zespoły rotograwiurowe i uszlachetniające działające w trybie inline), jak również urządzenia do lakierowania i laminowania. Flagowym produktem są maszyny fleksograficzne z serii EVO, składające się z maks. 12 zespołów (oraz dodatkowych agregatów wykańczających) i zadrukowujące wstęgę o szerokości z zakresu 600-2000 mm.
Maria Constantino nawiązała do okolicznościowego opakowania na ciastka „Na fali”, które z okazji jubileuszu firmy Chespa zostało wydrukowane i uszlachetnione w maszynach produkowanych przez KBA-Flexotecnica. Praca została wydrukowana na maszynie EVO XD przy użyciu dedykowanych farb wodnych, a następnie poddana procesowi laminacji w urządzeniu EVOLAM. Wykonanie opakowania miało miejsce w zakładach produkcyjnych KBA-Flexotecnica w Tavazzano k. Mediolanu, przy ścisłej współpracy firm Chespa i KBA CEE.
„Na targach drupa 2016 na stoisku Koenig & Bauer zadebiutował z kolei model NEO XD LR – kontynuowała Maria Constantino. – Jest on rozwiązaniem hybrydowym, pozwalającym na drukowanie farbami rozpuszczalnikowymi i wodnymi, utwardzanymi w technologii UV-LED oraz UV, umożliwiającej zastosowanie różnorodnych podłoży. Tu maszynę również można zbudować z maksymalnie 12 agregatów drukujących, maks. szerokość obsługiwanej wstęgi wynosi 1650 mm, zaś prędkość produkcji – 500 m/min”.
Część prezentacji Maria Constantino poświęciła idei „Przemysłu 4.0” i wpisującym się w nią innowacyjnym rozwiązaniom KBA-Flexotecnica. Nie zabrakło też ważnych odniesień do polskiego rynku opakowań i etykiet oraz potencjału, jaki w nim tkwi: „Według niedawnych badań przeprowadzonych przez firmę PCI Wood Mackenzie trzema najszybciej rozwijającymi się w ub.r. rynkami opakowań giętkich w Europie były: Polska, Turcja i Włochy. W każdym z tych krajów odnotowano wzrost przekraczający 3 proc. Polska w tym gronie jawi się jako rynek o szczególnie dużym popycie na opakowania, zarówno wewnętrznym, jak i wynikającym z dużego eksportu do Europy Zachodniej. Na ten sukces złożyło się kilka czynników, m.in. znaczące inwestycje w tym segmencie, realizowane także przez międzynarodowych graczy z rynku spożywczego, oraz wciąż niższe koszty produkcji w porównaniu z innymi krajami Europy”.
Mówi Jan Korenc – prezes KBA CEE: „Nasza oferta skierowana do drukarń etykietowych i opakowaniowych, bazujących m.in. na technice fleksograficznej, staje się coraz bardziej kompleksowa, co przynosi oczekiwane efekty sprzedażowe. Maszyny KBA-Flexotecnica, których jesteśmy dystrybutorem od blisko dwóch lat, znalazły już pierwszych użytkowników w Polsce. Równie obiecująco rysuje się współpraca z duńską firmą Nilpeter, którą reprezentujemy od września br. Z tego względu nasza obecność na różnych wydarzeniach branżowych, zarówno międzynarodowych – jak niedawne targi Labelexpo Europe, czy też lokalnych – jak Sympozjum Poligraficzne firmy Chespa (...), jest czymś oczywistym”.

Opracowano na podstawie informacji firmy KBA CEE