10 lat technologii Kodak Flexcel NX
23 kwi 2018 10:55

 

Podczas odbywającej się 12 kwietnia br. w Łodzi konferencji Meet Kodak Polska firma Kodak wraz z klientami i użytkownikami swoich rozwiązań świętowała 10. rocznicę wprowadzenia na rynek technologii Kodak Flexcel NX.

Jubileuszowe spotkanie rozpoczęli Jolanta Wiśniewska - dyrektor zarządzająca Kodak Polska i Jacek Galiński, odpowiedzialny za wdrożenia technologii Flexcel NX w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. „Dekadę temu – podkreślał Jacek Galiński - firma Kodak pokonała ograniczenia dotyczące jakości i wydajności druku fleksograficznego dzięki rewolucyjnemu jak na tamten czas podejściu do produkcji płyt fleksograficznych. W 2008 r. na targach drupa zadebiutował system Kodak Flexcel NX, który otworzył możliwość drukowania w wysokiej rozdzielczości i zapewnił proste wdrożenie innowacyjnego wówczas rozwiązania w standardowym środowisku produkcyjnym.” „Wszystkim Państwu, którzy byliście z nami przez te lata, z którymi wspólnie dzieliliśmy się wiedzą i doświadczeniem, poznawaliśmy możliwości tej technologii, chcielibyśmy przy tej okazji serdecznie podziękować” – dodała Jolanta Wiśniewska.

W pierwszym wystąpieniu Jacek Galiński wrócił do przeszłości: „Za początek fleksografii (a dokładnie druku anilinowego) przyjmuje się rok 1853, kiedy to w Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy użyto elastycznej płyty do maszyny rotacyjnej. W 1938 r. opatentowano cylinder rastrowy (anilox) do przekazywania farby, w 1972 wprowadzono fotopolimerowe formy drukowe, a w 1996 – CtP do płyt flekso. Rok 2006 przyniósł przełomowy moment: Kodak Polychrome Graphics – ówczesny lider technologii materiałów termicznych połączył siły z firmą Creo – liderem technologii laserowej obróbki termicznej (...). Połączenie unikalnych materiałów, opatentowanego procesu laminowania i najlepszej w swojej klasie technologii naświetlania zaowocowało systemem Kodak Flexcel NX”. System ten umożliwił zniesienie niektórych ograniczeń cyfrowej technologii płyt fleksograficznych LAMS i był pionierem zastosowania cyfrowych płaskich punktów w przemyśle fleksograficznym. Wprowadzenie tej technologii pozwoliło nie tylko podnieść standard druku fleksograficznego, ale także umożliwiło mu konkurowanie z wklęsłodrukiem i offsetem.

Obecnie na świecie pracuje ponad 550 systemów Kodak Flexcel NX, z czego ok. 230 w Europie. Kodak odnotowuje co roku dwucyfrowy wzrost w zakresie sprzedaży płyt Flexcel NX. Jednym z kluczowych rynków dla firmy jest również Polska, gdzie systematycznie przybywa użytkowników tej technologii. Spotkanie rocznicowe stało się więc okazją do utworzenia pierwszego w Polsce Klubu Flekso. Inicjatywa ta ma umożliwić użytkownikom rozwiązań Kodak Flexcel NX dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Jej idea powstała, o czym mówił Piotr Lis z firmy 3M, jesienią ub.r., kiedy to obie firmy zorganizowały pierwszą edycję panelu branżowego poświęconego wyzwaniom technologicznym i technicznym, jakie niesie współczesna produkcja fleksograficzna. Klub Flekso – jak mają nadzieję założyciele – będzie kontynuacją tego rodzaju spotkań. Dostęp do Klubu mają wszyscy pasjonaci flekso.

W mniej formalnej atmosferze przebiegła kolejna część spotkania, podczas którego firma Kodak podziękowała swoim klientom – użytkownikom technologii Kodak Flexcel NX – za lata współpracy wręczając ich przedstawicielom butelki 10-letniej whisky.

Podstawowa technologia systemu Flexcel NX była udoskonalana od 2008 r., kiedy to zaczynano jej wdrożenia w drukarniach, o czym wspominali w tej części spotkania Jacek Galiński i Andrzej Basiński z firmy Netflex, będącej partnerem biznesowym firmy Kodak na rynku fleksograficznym.

Ostatni z prelegentów – Roland Hamacher, szef sprzedaży na Europę z firmy Kodak – zapowiedział dwie globalne inicjatywy firmy Kodak z okazji 10-lecia technologii Flexcel NX. Pierwszą z nich będzie wprowadzenie na rynek limitowanej edycji 25 systemów Flexcel NX. Równolegle Kodak wprowadza także nowe nagrody Kodak Global Flexo Innovation Awards. Konkurs jest otwarty dla uczestników z całego świata, a jego celem jest uhonorowanie osiągnięć i postępów w projektowaniu opakowań, a także sukcesów w zakresie zastosowania workflow w produkcji. Wziąć w nim może udział każdy projekt opakowania komercyjnego, wydrukowany przy użyciu płyt Kodak Flexcel NX. Zwycięzcy w różnych kategoriach zostaną wybrani przez niezależne jury, złożone z ekspertów i zaprezentowani podczas specjalnej ceremonii na początku 2019 r.

Opracowano na podstawie informacji firmy Kodak