API Folie Polska: podsumowania i plany
8 Jan 2019 12:11

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Miniony rok był dla API Folie Polska kolejnym, jak podaje kierownictwo firmy, ważnym okresem w jej dotychczasowej działalności. Zakres kompetencji przedsiębiorstwa – po przekształceniach w API Group – został rozszerzony o konfekcjonowanie i dystrybucję folii pigmentowych do klientów z wybranych krajów Europy Zachodniej. Jego obroty w skali globalnej wzrosły, także za sprawą pozyskania nowych odbiorców z Polski, o ok. 20 proc. Park maszynowy zakładu API Folie Polska w podwarszawskim Piasecznie został rozbudowany o kolejne urządzenia do cięcia folii. Na rok 2019 zaplanowane są dalsze inwestycje sprzętowe, firma przewiduje też systematyczny wzrost udziałów rynkowych. Jak zapowiada Katarzyna Kozińska – dyrektor zarządzająca API Folie Polska, jednym z największych wyzwań będzie rozpowszechnienie w naszym kraju wytwarzanych przez API laminatów (tj. kartonów wzbogaconych o folię metalizowaną lub holograficzną), stanowiących jeden ze strategicznych segmentów działalności biznesowej firmy.
„Portfolio API Group składa się z trzech działów – mówi Katarzyna Kozińska. – Dotychczas na polskim rynku koncentrowaliśmy się na popularyzacji wśród tutejszych drukarń i przedsiębiorstw przemysłowych różnego rodzaju folii produkowanych przez naszą firmę: metalizowanych do tłoczenia na gorąco i zimno, w tym pigmentowych, oraz holograficznych, podbijających serca właścicieli marek z całego świata. Dzięki wysokiej jakości samych produktów, jak też wszechstronnej aktywności, w obu przypadkach udało nam się zwiększyć udziały rynkowe, pozyskując nowych kontrahentów i rozszerzając współpracę z dotychczasowymi odbiorcami. Natomiast w roku 2019 jednym z naszych największych wyzwań będzie popularyzacja na polskim rynku produkowanych przez API laminatów, tj. kartonów pokrytych folią dekoracyjną. Mamy nadzieję, że zaawansowane technologicznie rozwiązania takie jak Fresnel Lens – pierwszy laminat soczewkowy, jaki pojawił się na rynku, czy też Transmet – niezawierający folii laminat klasy high-end, przeznaczony do uszlachetniania opakowań tekturowych zadrukowanych w technice wklęsłodrukowej, spotkają się z dużym zainteresowaniem polskich drukarń”.
Jak podkreśla Katarzyna Kozińska, potencjał API w zakresie laminatów jest bardzo duży, a firma – dzięki bezpośredniej obecności w Polsce z własnym oddziałem, ma tu przewagę nad konkurencją: „Wśród docelowych odbiorców tego typu podłoży są w zasadzie wszystkie arkuszowe drukarnie offsetowe, wyposażone w maszyny umożliwiające obsługę grubych kartonów wysokogramaturowych. W minionych latach do Polski trafiło wiele tego typu urządzeń, budując odpowiednio duży potencjał tego rynku. W naszym kraju działają też znaczące firmy zajmujące się usługowym uszlachetnianiem druków, m.in opakowań – to kolejna grupa ewentualnych użytkowników laminatów API. Dzięki kilkuletniej już, bezpośredniej obecności mamy dość solidne rozpoznanie tego rynku, teraz pora na popularyzację na nim kolejnych materiałów z naszej oferty”.
Coroczne wzrosty i plany dalszej ekspansji, jak też obsługa rynków zagranicznych wymuszają kolejne zakupy sprzętowe do zakładu produkcyjnego API Folie Polska. W związku z przejęciem znaczącej części biznesu związanego z foliami pigmentowymi, firma zakupiła dwie maszyny do ich cięcia i konfekcjonowania. Na rok 2019 planowana jest kolejna inwestycja, tym razem w maszyny do cięcia folii do tłoczenia na zimno i na gorąco. „Ten drugi zakup związany jest z rosnącym popytem na nasze folie do cold- i hot-stampingu – kontynuuje Katarzyna Kozińska. – Na podstawie ubiegłorocznych wyników sprzedaży kilka z nich można śmiało określić mianem przeboju rynkowego. Najpopularniejszą nieustannie pozostaje metalizowana folia do tłoczenia na gorąco MV-PLUS, często będąca – jako najbardziej wszechstronna – materiałem pierwszego wyboru klientów API przy licznych aplikacjach opakowaniowych. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także nasze inne folie do tłoczenia na gorąco, np. ZR i JK, dedykowane trudnym podłożom, gdzie znajduje zastosowanie – także coraz powszechniej – druk UV”.
Wśród folii do cold stampingu, które również są przetwarzane w podwarszawskim zakładzie API Folie Polska, dyrektor zarządzająca firmy zwraca uwagę na znaną od lat serię TU (przeznaczoną do zastosowań arkuszowych) oraz relatywnie nowy produkt – TA+, dedykowany produkcji wąskowstęgowej. „Ta druga została udoskonalona m.in. pod względem zadrukowywania i przylegania farby do podłoża – parametrów kluczowych przy realizowanych z jej udziałem aplikacjach przemysłowych, np. produkcji etykiet czy opakowań. Swoją światową premierę miała na targach Labelexpo (...)”.
Jak dodaje Katarzyna Kozińska, aktywny udział w wydarzeniach branżowych to jeden z ważniejszych aspektów działalności API w kontekście bezpośrednich spotkań z klientami i partnerami handlowymi firmy: „W skali globalnej bierzemy udział w licznych imprezach targowych i konferencyjnych i podobnie jest w Polsce. Spośród ubiegłorocznych warto wymienić m.in. targi Packaging Innovations czy jesienną konferencję Inkredible Printing World, zorganizowaną przez firmę hubergroup Polska wraz z jej partnerami. Obecność na tej drugiej imprezie okazała się strzałem w dziesiątkę. Konferencja była bowiem okazją do spotkania w jednym miejscu z przedstawicielami setek polskich drukarń offsetowych i fleksograficznych i zaprezentowania im naszej, wciąż rozbudowywanej oferty”.
Ubiegły rok przyniósł ważne zmiany i nowości nie tylko w polskiej filii API Group, ale też w całej firmie. Zrealizowane zostały m.in. wielomilionowe inwestycje w rozbudowę i modyfikację działalności jej zakładów produkcyjnych w Lawrence (USA) oraz centrum dystrybucyjnego w Amsterdamie. Na rynku pojawiła się nowa wersja API Trends Folio – specjalnego wydawnictwa, uwzględniającego najnowsze trendy w branży opakowaniowej i prezentującego przykłady zastosowania materiałów API. Publikacja jest owocem pracy zespołu kreatywnego API Group, którym kieruje David Peters. Zakres jego kompetencji obejmuje m.in. spotkania z klientami firmy z całego świata, a także projektantami graficznymi, przedstawicielami agencji reklamowych czy właścicielami marek. „Polska jest krajem, który David Peters odwiedza systematycznie. Podobnie będzie w roku bieżącym, kalendarz naszych wspólnych spotkań powoli się zapełnia – mówi Katarzyna Kozińska. – Co ciekawe, wiele z nich poświęconych jest nie tyle aspektom produkcyjnym czy przemysłowym, ale właśnie kreacji, tworzeniu nowych projektów opakowań, wdrażaniu innowacyjnych, a zarazem niebanalnych pomysłów. W swoich działaniach API korzysta m.in. z kolejnych badań, zamówionych przez firmę w ubiegłym roku, tym razem związanych z takimi aspektami jak: postrzeganie opakowania w kontekście sprzedaży w handlu detalicznym online czy też pozycjonowanie zestawów podarunkowych w całym portfolio produktowym. Wnioski z nich są bardzo ważne, także w kontekście naszej dalszej działalności. Napawają przy tym optymizmem, rokując dobrze zarówno na właśnie rozpoczęty rok, jak i kolejne lata” – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Opracowano na podstawie informacji firmy API Group