Zrównoważony rozwój bez kompromisów
30 lis 2019 07:28

Na targach Labelexpo Europe 2019 firma UPM Raflatac zaprezentowała ekologiczne i innowacyjne rozwiązania dla branży produkcji etykiet, które mogą pomóc drukarniom oraz właścicielom marek wyjść poza ich cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, oferując rozwiązania umożliwiające redukcję odpadów, recykling i korzystanie z zasobów odnawialnych.

Odnawialne alternatywy

Firma UPM Raflatac tworzy przyszłość bezpieczniejszą dla środowiska, zastępując nieodnawialne materiały kopalne odnawialnymi alternatywami pochodzącymi z materiałów drewnopochodnych. Rewolucyjna, nowa folia Forest Film to pierwszy w branży materiał etykietowy z folii polipropylenowej na bazie drewna. Kolejnym innowacyjnym materiałem do etykietowania zaprezentowanym na targach Labelexpo Europe 2019 jest UPM Raflatac Fossil-Free Adhesive – odnawialne, uniwersalne rozwiązanie, które – wraz z innymi odpowiedzialnie pozyskiwanymi materiałami etykietowymi (m.in. UPM Raflatac RAFNXT +) – tworzy kompleksowe rozwiązanie, dzięki czemu każda warstwa etykiety jest bardziej ekologiczna. Ich głównym surowcem jest nafta UPM BioVerno, idealna odnawialna substancja zastępująca surowce na bazie paliw kopalnych surowcami odnawialnymi, pozyskiwanymi w sposób przyjazny dla środowiska. Produkowana jest z oleju talowego, czyli pozostałości z procesu produkcji masy papierniczej. To doskonały przykład innowacji produktowych pochodzących z lasów zarządzanych w sposób przyjazny środowisku i konkretnych kroków w kierunku przyszłości wykraczającej poza sferę paliw kopalnych.


Klej UPM Raflatac Fossil-Free Adhesive RP48 to również uniwersalne i odnawialne rozwiązanie. W połączeniu z innymi odpowiedzialnie pozyskiwanymi materiałami do produkcji etykiet, takimi jak przyjazny lasom materiał UPM Raflatac RAFNXT+, klej ten stanowi kompleksowe rozwiązanie, które sprawia, że każda warstwa etykiet jest jeszcze bardziej przyjazna środowisku.

Zarówno folia Forest Film, jak i klej Fossil-Free Adhesive to rozwiązania, które nie wymagają żadnych zmian w procesach produkcyjnych i mogą bezproblemowo zastąpić tradycyjne opcje oparte na paliwach kopalnych. Produkty te łączą gospodarkę o obiegu zamkniętym z biogospodarką odnawialną – jedną tonę surowców kopalnych można teraz zastąpić jedną toną surowców odnawialnych.

Dzięki tym innowacjom produktowym poczyniliśmy duży krok naprzód w naszej podróży w kierunku przyszłości bez materiałów pochodzenia kopalnego – mówi Oona Koski. – Wybierając nasze odnawialne materiały etykietowe, marki mogą pójść jeszcze dalej w dążeniu do stosowania bardziej odnawialnych opakowań. Ponadto materiały te są identyczne pod względem jakości i wydajności z konwencjonalnymi materiałami opartymi na paliwach kopalnych oraz stanowią łatwy sposób na nadanie ostatecznego kształtu trwałemu opakowaniu.

Zoptymalizowany recykling

Firma UPM Raflatac optymalizuje również proces recyklingu opakowań z tworzyw sztucznych, zapewniając łatwe usuwanie etykiet. Przekształcanie odpadów w zasoby jest kluczową koncepcją w gospodarce o obiegu zamkniętym i ważną częścią 

podejścia UPM Raflatac do zrównoważonego rozwoju. Wspiera je m.in. program recyklingu RafCycle, oferując nowe życie przetworzonym etykietom. Rozwiązania do aplikacji etykiet UPM Raflatac SmartCircle są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne sposoby zwiększenia możliwości recyklingu tworzyw PET i ponownego użycia opakowań szklanych. Umożliwiają one łatwe oddzielanie etykiet od tworzywa PET podczas mycia w procesie recyklingu. Seria SmartCircle ułatwiająca mycie pojemników PET została uznana przez organizacje recyklingowe na całym świecie, w tym Stowarzyszenie Recyklerów Tworzyw Sztucznych (APR) i Europejską Platformę Recyklingu Butelek PET (EPBP).

Z kolei rozwiązania SmartCircle ułatwiające recykling szklanych butelek zwrotnych gwarantują doskonały wygląd produktu podczas użytkowania – są odporne na wilgoć – i jednocześnie umożliwiają czyste i łatwe odseparowanie etykiet w standardowych procesach mycia przemysłowego. Umożliwia to nieograniczone ponowne użycie butelki, umożliwiając producentom obsługującym rynek europejski zwiększenie wartości ich marek poprzez przejście na etykiety samoprzylepne.

Cały świat podejmuje starania na rzecz ograniczenia, ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów opakowaniowych zużywanych w żywności, napojach, produktach gospodarstwa domowego i higieny osobistej. Potrzebne są innowacyjne rozwiązania, aby przejść do gospodarki o naprawdę zamkniętym obiegu – wyjaśnia Oona Koski, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w firmie UPM Raflatac. – Nasze rozwiązania w zakresie etykietowania SmartCircle zostały zaprojektowane tak, aby wspierać firmy, które chcą osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju i podnieść wartość swojej marki.

Cieńsze i lżejsze 

Cieńsze i lżejsze materiały etykietowe UPM Raflatac zmniejszają zużycie surowców. Gama produktów UPM Raflatac PP Lite łączy w sobie lżejszy materiał wierzchni, mniejszą przyczepność kleju oraz lżejsze podłoże, co czyni je niezwykle lekkimi i optymalizuje wykorzystanie surowców i zasobów. Kolejnym przykładem są ultracienkie, przezroczyste etykiety UPM Raflatac Vanish PCR zawierające 90% materiałów z recyklingu. Te etykiety typu „no label look” pozwalają na produkcję opakowań zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju bez poświęcania wydajności. Bezbarwne etykiety Vanish PCR są idealne dla każdej marki w segmencie napojów, żywności lub środków czystości i higieny osobistej, ponieważ nadają się do stosowania w różnych sztywnych pojemnikach, w tym ze szkła i z aluminium. Cieńsza struktura Vanish PCR skutkuje również zmniejszeniem ilości odpadów transportowych i opakowaniowych na wielu etapach procesu operacyjnego. Stabilność wymiarowa, doskonałe przyjmowanie farby i właściwości aplikacyjne pozwalają producentom jednocześnie na wzrost produktywności oraz zwiększenie powierzchni magazynowej.  AN