25 lat firmy Agfa w Polsce
4 gru 2019 09:35

W tym roku mija 25-lecie polskiego oddziału firmy Agfa. Z tej okazji 28 listopada w warszawskim teatrze Capitol – z udziałem prawie 200 gości z kraju i zagranicy – odbyło się jubileuszowe spotkanie, podczas którego przypomniano najważniejsze wydarzenia w historii Agfa-Gevaert, również w kontekście działalności prowadzonej przez nią w naszym kraju. Nie zabrakło omówienia obecnej sytuacji firmy oraz jej planów związanych ze strategicznymi rynkami, na których belgijski producent jest obecny. Wydarzenie uświetnił spektakl „Przekręt (nie)doskonały” w wykonaniu aktorów teatru Capitol, a zwieńczył je koktajl połączony z degustacją jubileuszowego tortu.
Uroczystość rozpoczął Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskim oddziałem Agfa, który powitał przybyłych na nią gości – klientów firmy, partnerów biznesowych, przedstawicieli organizacji i instytucji branżowych oraz mediów. Jak dodał, na spotkanie przybyli licznie także przedstawiciele firmy, m.in. Frederik Dehing – wiceprezes Agfa Europe oraz pracownicy jej polskiego oddziału, w tym dwie osoby związane z nim od początku istnienia – Stefan Piotrowski (odpowiedzialny obecnie za klientów korporacyjnych i gazetowych) oraz Mirosław Opolski (specjalista ds. płyt offsetowych). Wśród gości znaleźli się również Halina Anuszewska i Janusz Kopacz – jedni z pierwszych przedstawicieli handlowych firmy Agfa w Polsce. Michał Śliz przedstawił agendę spotkania, po czym oddał głos prowadzącej uroczystość Michalinie Sośnie – aktorce teatru Capitol. Przedstawiła ona historię firmy Agfa, ze szczególnym uwzględnieniem minionego ćwierćwiecza, także w odniesieniu do rynku polskiego.

Jubileusz 25-lecia polskiego oddziału był jednocześnie okazją do przypomnienia, że całkiem niedawno – w 2017 r. – firma Agfa obchodziła 150-lecie działalności na szeroko rozumianym rynku obrazowania. Podczas spotkania krótko przypomniano jej bogatą historię.

Jubileuszowe spotkanie było z jednej strony okazją do podsumowań i wspomnień, z drugiej – do zaprezentowania obecnej sytuacji firmy Agfa oraz jej prognoz odnośnie do dalszego rozwoju branży poligraficznej. Te przedstawił Frederik Dehing, który rozpoczął od omówienia wyników finansowych Agfa-Gevaert po 3 kwartałach br. W tym czasie grupa zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 1,668 mld euro, co oznacza wzrost o 1,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.– przy EBITDA rzędu 7,6 proc. Jak podkreślił Frederik Dehing, tendencja wzrostowa dotyczyła wszystkich czterech obszarów działalności Agfa-Gevaert, w tym dwóch ściśle związanych z branżą poligraficzną: Offset Solutions oraz Digital Print & Chemicals. W kontekście obecnych i planowanych działań skoncentrował się w swojej prezentacji głównie na pierwszym z nich, wskazując najważniejsze trendy obserwowane na rynku druku offsetowego w skali globalnej: coraz większe znaczenie opakowań oraz rynków rozwijających się. Zaznaczył również, że offset pozostanie dominującą techniką drukowania; wciąż instalowane są nowe maszyny, co generuje zapotrzebowanie na płyty. Najważniejsi producenci maszyn kontynuują prace badawczo-rozwojowe, dzięki czemu offset pozostaje konkurencyjny wobec druku cyfrowego, zyskującego na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście jego możliwości w zakresie personalizacji, opcji druku „na żądanie”, wprowadzania dodatkowych kolorów czy nietypowych podłoży i krótszego czasu realizacji zleceń. Jednak biorąc pod uwagę cały wolumen produkcji poligraficznej, aż 70 proc. jego powstaje w technice offsetowej, co – jak podkreślił – jest dobrą wiadomością dla firmy Agfa.
Frederik Dehing dodał, że – m.in. biorąc pod uwagę wcześniej wymienione czynniki – w skali globalnej zużycie płyt offsetowych pozostaje na niezmienionym poziomie, co oznacza, że firma działa na rynkach charakteryzujących się spadkami wartości, a nie wolumenu. Istotna jest też – jak mówił – rosnąca presja cenowa ze strony klientów, co skutkuje przesunięciem się wolumenu sprzedaży w stronę rynków, gdzie ten czynnik decyduje o sukcesie. Biorąc te aspekty pod uwagę, Agfa opracowała strategię opartą na wizji konsolidacji rynku prepress, której celem jest dalszy wzrost i utrzymanie rentowności. Jej założenia obejmują: objęcie pozycji lidera technologicznego i koncentracja na oferowaniu wartości; aktywne kierowanie procesem konsolidacji w branży prepress poprzez strategiczne partnerstwo z chińską firmą Lucky oraz zwiększenie udziałów rynkowych poprzez elastyczność w realizowanych działaniach, także w kontekście efektywności kosztowej.
Więcej – w grudniowej „Poligrafice”.

Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa