Targi Packaging Innovations zwierciadłem branży
14 wrz 2020 08:07

Pandemia zmieniła rynek opakowań. Z jednej strony silny i dynamiczny rozwój e-commerce stał się czynnikiem napędzającym rozwój branży (w tym  opakowań z tworzyw sztucznych), z drugiej strony zgodnie z europejską strategią na rzecz tworzyw sztucznych - do 2030 roku wszystkie plastikowe opakowania mają podlegać recyklingowi. Do tego należy jeszcze dodać zmiany konsumenckie, które wyraźnie zarysowały się w ostatnich miesiącach. Jak odnaleźć się w nowych realiach? Jak wyróżnić firmę spośród konkurencji? Odpowiedź znajdziemy na targach Packaging Innovations – kluczowym spotkaniu branży w dniach 24-25 września 2020 w EXPO XXI Warszawa.

Nadchodzące miesiące będą kluczowe dla wielu przedsiębiorców. Negatywne skutki pandemii odczuły wszystkie branże przemysłowe, w tym również producenci i dystrybutorzy opakowań. W zaledwie kilka miesięcy zmieniły się nawyki konsumentów, które z pewnością dla jednych są szansą, dla drugich zagrożeniem. Lockdown oraz okres wakacji w większości firm był czasem stagnacji. Nie można jednak dłużej czekać. Pora odmrozić biznes i zacząć działać.

Sytuacja na świecie spowodowała wiele strat, ale stworzyła również nowe okazje, które część firm z sukcesem wykorzystuje. Na znaczeniu zyskał eksport krajowych opakowań, ponieważ przedsiębiorstwa utraciły ich dopływ z Chin, Niemiec, Czech czy ze Słowacji.  Rodzime firmy coraz częściej przejmują krajowe kontrakty realizowane przez zagranicznych producentów. Pomimo iż dane dotyczące importu są mniej optymistyczne niż eksportu, to można zaryzykować stwierdzenie, że sytuacja powoli wraca do normy.

Na rynku przetrwają firmy, które szybko odpowiedzą na potrzeby konsumentów, właściwie wykorzystają czas i wyróżnią się spośród konkurencji. Targi Packaging Innovations to dla nich duża szansa na zdobycie rozgłosu i idealna przestrzeń do zaprezentowania nowych rozwiązań.

Od pierwszej edycji ważnym elementem targów Packaging Innovations są spotkania ze specjalistami w strefach workShops. Nie inaczej będzie w tym roku. Większość poruszanych tematów dotyczyć będzie ekologii. Swój udział potwierdził m.in. Konrad Nowakowski z Polskiej Izby Odzysku i Recyklingu Opakowań, który odpowie na pytanie: czy papier jest synonimem ekologicznego opakowania? oraz w pigułce przedstawi przepisy prawne UE, w tym: nowe regulacje unijne, strategię gospodarki obiegu zamkniętego, strategię na rzecz tworzyw sztucznych, rozszerzoną odpowiedzialność producenta, ekomodulację, PlasticTax. Wśród gości spotkamy Krzysztofa Hornickiego z firmy INTERSEROH Polska Sp. z o.o. Ekspert omówi „gorący temat”: Ekoprojektowanie opakowań jako praktyczne narzędzie wdrażania ROP w Polsce. Adam Fotek z J.S. Hamilton Sp. z o.o. opowie o wymaganiach zdrowotnych dla opakowań do kontaktu z żywnością, w tym opakowań ekologicznych.

Osoby, które poszukują porad dotyczących sprzedaży produktu, z pewnością zainteresuje prezentacja wybitnego specjalisty z dziedziny marketingu zakupowego, Roberta Sieńko z firmy 3m Projekt Sp.j.: Mamy już super opakowanie i co dalej? O tym, jak pokazywać produkty w punkcie sprzedaży tak, aby jak najlepiej wyeksponować ich opakowanie. Best practices w materiałach POS z rynku polskiego i europejskiego. To tylko część tematów, które będą prezentowane przez dwa dni w strefach workShops.

Drugiego dnia targów odbędzie się sesja specjalna: „Zrównoważone zarządzanie opakowaniami – producent, konsument, edukacja, ekoprojektowanie”. W dyskusji o barierach i wyzwaniach związanych z ekoprojektowaniem opakowań (głównie z tworzyw sztucznych) wezmą udział  eksperci reprezentujący wiodących producentów, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele nauki. Wysłuchamy panelistów z Akademii Górniczo-Hutniczej AGH, Centrum UNEP/GRID Warszawa – Zakładu Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska, Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOVO, Stowarzyszenia Producentów Tworzyw Sztucznych - Plastics Europe Polska i przedsiębiorstwa branży chemicznej – SYNTHOS SA. Podczas sesji zostaną zaprezentowane wyniki projektu Erasmus PackAlliance oraz propozycje monitorowania GOZ wypracowane podczas przeprowadzanego projektu - otoGOZ (Gospostrateg) realizowanego przez konsorcjum: Ministerstwo Rozwoju, IGSMiE PAN, GUS, UEK. W tym wyjątkowym i ważnym spotkaniu będą mogli wziąć udział wszyscy wystawcy oraz odwiedzający targi Packaging Innovations.

Szeroka oferta wystawców oraz ciekawy program szkoleń i warsztatów sprawią, że na targach Packaging Innovations nie sposób się nudzić. Wszyscy mają potrzebę wyjścia z domu i zrobienia „kroku naprzód”. Targi Packaging Innovations stwarzają bezpieczne ku temu warunki. Udział zapowiedziały firmy oferujące opakowania i etykiety dla branż m.in. kosmetycznej, spożywczej, farmaceutycznej czy chemicznej. Prezentowane będą m.in. opakowania kartonowe, termoformowane, typu doypack, ekologiczne rPETY oraz etykiety termokurczliwe, papierowe i foliowe. Tegoroczne wydarzenie z pewnością będzie inne, ale nie oznacza to, że będzie mniej korzystne dla uczestników. Wszyscy jesteśmy już spragnieni spotkań i normalności. Musimy się pogodzić z rzeczywistością i nauczyć żyć w zmienionych realiach. Najbliższe miesiące mogą być trudne, ale dzięki współpracy branża opakowań ma szansę powrócić na właściwe tory. Targi Packaging Innovations z pewnością wskażą ku temu drogę. 

Zespół Targów Packaging Innovations zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego i w porozumieniu z Polską Izbą Przemysłu Targowego opracował szczegółowe zasady bezpieczeństwa. Przy wejściu zostanie wprowadzony obowiązkowy, każdorazowy pomiar temperatury. W tym roku bilety dostępne będą online. Osoby, które nie zdążą się zarejestrować, będą mogły to zrobić na miejscu dokonując logowania przy specjalnych monitorach postawionych w lobby. Wystarczy zarejestrować się na stronie, wypełnić ankietę epidemiologiczną, a w dniu targów bezdotykowo zeskanować pobrany bilet. Obowiązkowa elektroniczna rejestracja i system automatycznego zliczania wchodzących i wychodzących nie powinny znacząco wpłynąć na czas oczekiwania na wejście na targi. Strefa w lobby zostanie tak zorganizowana, aby zminimalizować liczbę osób przebywających w jednym miejscu. Wystawcy przed podjęciem działań handlowych będę zobligowani do dezynfekcji rąk lub nałożenia rękawiczek ochronnych. Obsługa zadba o regularną dezynfekcję często dotykanych elementów infrastruktury, tj.: poręczy, guzików w windach, klamek, elementów stoisk. Na targach będą obowiązywać dystans społeczny, nakaz noszenia maseczek lub przyłbic. Organizatorzy umożliwią ich zakup na miejscu. Na uwagę zasługuje wentylacja obiektu w 100 proc. wymieniająca powietrze na świeże. Pracownicy obiektu regularnie czyszczą filtry w centrach wentylacyjnych specjalnymi środkami biobójczymi. W przestrzeniach wspólnych staną dezynfekatory. „Po wielu tygodniach intensywnych przygotowań do organizacji targów w nowych warunkach sanitarnych możemy powiedzieć, że jesteśmy gotowi na przyjęcie gości w EXPO XXI Warszawa” – mówi Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie - wyłączny organizator targów Packaging Innovations.

Odwiedzając targi, nie ryzykujemy bardziej niż wychodząc na kolację do restauracji czy kawę do kawiarni. Życie społeczno-kulturalne wróciło do normy. Chodzimy na spacery do parku, odpoczywamy na plażach i górskich szlakach. Spotykamy się z rodzinami i przyjaciółmi. Najwyższy czas, aby odmrozić również życie zawodowe - tym bardziej, że branża opakowań stoi przed ogromnymi wyzwaniami.

Zapraszamy, 24-25 września 2020, EXPO XXI Warszawa

Rejestracja na targi -> https://packaging2020.exposupport.pl/visitor/register?p=TwVVnvunQ2c=

Zasady bezpieczeństwa na Targach Packaging Innovations dostępne są na stronie -> https://packaginginnovations.pl/pl/aktualnosci/bezpieczne-targi.html

Opracowano na podstawie informacji organizatora