Drupa tylko online?
11 paź 2020 07:46

Nieustannie, niemal z dnia na dzień napływają informacje o kolejnych rezygnacjach firm z udziału w przyszłorocznych targach drupa. O wielu takich decyzjach informowaliśmy już w sierpniowym wydaniu „Poligrafiki”, lecz wygląda na to, że mamy do czynienia z efektem domina, głównie ze względu na ciągłe zagrożenie epidemiczne i jego nieprzewidywalne skutki. Liczni wystawcy planują w zamian własne wirtualne wydarzenia, liczą też pod tym względem na organizatorów drupy. Oto kolejni „wielcy nieobecni”, których zabraknie w kwietniu przyszłego roku w Düsseldorfie. 

23 września br. amerykański koncern Kodak poinformował o wycofaniu się z udziału w targach drupa. 

Zaangażowanie firmy Kodak w bezpieczeństwo swoich pracowników i klientów podczas pandemii COVID-19 jest sprawą najwyższej wagi. Ciągłe obawy i skutki pandemii utrudniają nam przeznaczenie środków na takie wydarzenie w tych niepewnych czasach – powiedział Jim Continenza, prezes Eastman Kodak Company. – Firma Kodak będzie nadal inwestować w przemysł poligraficzny, podwajając nakłady na druk cyfrowy i dostarczając produkty, których jej klienci potrzebują, aby podnosić wydajność i podążać za rozwojem branży.

Podobną decyzję – i podobnie umotywowaną – podjął koncern HP, który postanowił wycofać się zarówno z udziału w targach drupa, jak i interpack w 2021 roku. Pierwotnie branżowy gigant planował zaprezentować swoje szerokie portfolio produktów w całej hali 17 o powierzchni 8300 m2 w Messe Düsseldorf, tak jak to miało miejsce podczas ostatniej edycji targów drupa w 2016 roku. Jednakże, podobnie jak w przypadku wielu innych wystawców, plany firmy HP zostały zweryfikowane przez pandemię COVID-19.

Kolejnym wystawcą, który odwołał udział w targach drupa 2021, jest firma Electronics For Imaging, Inc. 

Nasza firma ma długą tradycję współpracy z drupą. Moja osobista historia jest równie bogata i wiąże się z prowadzeniem firm, które w przeszłości były jednymi z głównych wystawców tych targów – powiedział Jeff Jacobson, prezes i dyrektor generalny EFI i dodał: Pokaz zawsze oferował korzyści, które można osiągnąć podczas osobistego spotkania przedstawicieli światowego przemysłu poligraficznego. Jednak przy ograniczonej wiedzy na temat warunków, w jakich będą odbywały się publiczne zgromadzenia na początku przyszłego roku, wycofanie się z targów drupa 2021 jest trudną, aczkolwiek rozważną decyzją. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na przyszłe wydarzenia, które będą organizowane po 2021 roku – i na inne targi branżowe – gdy świat pokona obecną pandemię.

W świetle znaczących zakłóceń, jakie spowodował COVID-19, EFI nadal będzie organizować zdalne wydarzenia i pokazy dla obecnych i przyszłych klientów. Firma jest przygotowana do przeprowadzania zdalnych pokazów każdego dnia, realizując je ze swoich zakładów na całym świecie. W ten sposób prezentowane będą między innymi rozwiązania MIS/ERP oraz urządzenia do inkjetowego druku przemysłowego.

 Gdy tylko pandemia ustąpi, EFI powróci do udziału w wydarzeniach organizowanych na żywo. Do tego czasu firma będzie realizowała takie działania, jak np. EFI Engage – wirtualne spotkanie dla klientów odbywające się w miejscu corocznej konferencji użytkowników EFI Connect. Zaplanowana w terminie od 25 stycznia do 5 lutego konferencja EFI Engage obejmie programem szkolenia, działania edukacyjne i prezentację nowych technologii.

W związku z ciągłą niepewnością wynikającą z trwającej pandemii również firma Ricoh Europe podjęła decyzję o wycofaniu się z targów drupa 2021. Producent zamierza skupić się na rozwijaniu komunikacji z klientami za pośrednictwem kanałów wirtualnych. 

Ricoh zawsze wysoko cenił możliwości, jakie przynosiła drupa. Jednak podjęliśmy trudną decyzję o wycofaniu się, ponieważ zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie naszych klientów, partnerów i pracowników są naszym priorytetem.

Wśród metod wspierających nowe sposoby komunikacji znajdzie się seria wirtualnych wydarzeń HENKAKU Live. Pierwsze sesje zapewniły klientom wgląd w innowacyjne osiągnięcia technologii i przybliżyły nowe urządzenie drukujące Ricoh Pro C5300. W tym roku zaplanowanych jest jeszcze więcej wydarzeń, głównie skupiających się na druku przemysłowym.

Aby pomóc dostawcom usług poligraficznych (PSP) ponownie ocenić swoją działalność i określić, jak kształtować przyszłe zmiany, Ricoh uruchomił program Ricoh Business Booster w regionie EMEA. Bezpłatna inicjatywa obejmuje wiele cennych informacji, w tym porady, artykuły i pomysły dotyczące tego, jak prowadzić biznes po ustąpieniu pandemii.

Eef De Ridder, wiceprezes Commercial and Industrial Printing Group, Ricoh Europe, mówi: Podczas pandemii budowaliśmy wirtualne podejście do nawiązywania kontaktów z nowymi i istniejącymi klientami. Zamierzamy nadal rozwijać ten element w połączeniu z bardziej tradycyjnymi sposobami promowania i demonstrowania rozwijającego się portfolio rozwiązań i usług w druku komercyjnym oraz przemysłowym.

Innym japońskim koncernem, który ogłosił swoją decyzję o wycofaniu się z udziału w targach drupa 2021, aby podążać ścieżką nowych – cyfrowych lub hybrydowych – formatów współpracy z klientami, dostosowanych do ich potrzeb, jest Konica Minolta.

Nadal bardzo wierzymy w siłę osobistych relacji i oczywiście w siłę naocznego poznania możliwości naszych rozwiązań – powiedział Toshitaka Uemura, dyrektor wykonawczy, prezes działu Professional Print, Konica Minolta Inc. – Oceniamy potencjalne połączenia koncepcji wirtualnych i rzeczywistych. Naszym najwyższym priorytetem jest zawsze dbanie o to, aby nasi klienci, współpracownicy i wszystkie ich rodziny pozostali bezpieczni i zdrowi. Podczas gdy pandemia COVID-19 nadal destabilizuje światową gospodarkę, podjęliśmy decyzję o wycofaniu naszej fizycznej obecności z targów drupa 2021.

W związku z tym, że zaplanowana na czerwiec tego roku drupa została przełożona na rok kolejny, japońska firma musiała dostosować swoją komunikację z istniejącymi i potencjalnymi klientami do nowych warunków. Zaplanowano uruchomienie wirtualnych salonów wystawowych, które będą wyposażone w wiele funkcji umożliwiających interaktywną eksplorację różnorodnych ofert produktowych dla branży poligraficznej. W wielu lokalizacjach firma oferuje wirtualne pokazy na żywo, podczas których uczestnicy mogą zapoznać się z produktami i porozmawiać z ekspertami Konica Minolta. Oprócz salonów wystawowych innowacyjne produkty i rozwiązania będą udostępniane za pośrednictwem firmowej strony internetowej i portali społecznościowych Konica Minolta.

Decyzję o nieobecności w Düsseldorfie ogłosiła także organizacja The Postpress Alliance. Zrzesza ona takie firmy jak: Baumann Maschinenbau Solms, Bograma, H+H, Hohner, MBO Postpress Solutions, Perfecta i Wohlenberg.

Członkowie organizacji tłumaczą tę decyzję przede wszystkim troską o zdrowie pracowników, klientów i odwiedzających. Jednocześnie stwierdzają, że uczestnictwo w targach oznacza też spore ryzyko finansowe: nie ma żadnej gwarancji, że udział będzie rentowny. 

Powody to obowiązujące ostre reguły sanitarne, a także restrykcje dotyczące podróży międzynarodowych. Taka sytuacja drastycznie ograniczy liczbę odwiedzających z całego świata i zmniejsza szanse na sukces w Düsseldorfie. Głęboka analiza przewidywanych kosztów i zysków pokazuje jasno, że bez obecności międzynarodowej publiczności model ekonomiczny drupy nie ma racji bytu.

Kolejny wielki nieobecny na przyszłorocznych targach drupa to firma Canon. Tłumaczy ona swoją rezygnację także przede wszystkim względami zdrowotnymi. Mark Lawn, dyrektor ds. komunikacji Canon Europe, tak komentuje na portalu LinkedIn: drupa była zawsze ważną datą w kalendarzu i pozwalała nam w pełni prezentować ofertę Canon. (…) Nasze plany w 2020 roku zostały jednak poważnie zmienione. Byliśmy zmuszeni zweryfikować nasze projekty, przeorganizować priorytety sprzedażowe; musieliśmy też zadać sobie pytanie, jak moglibyśmy komunikować się ze społecznością drukarską, kiedy spotkania twarzą w twarz są zagrożone.

Mark Lawn zapewnia, że Canon nie przerwie komunikacji z klientami oraz partnerami i dodaje: Z niecierpliwością oczekujemy propozycji drupy dotyczących jej wydarzeń wirtualnych.

Messe Düsseldorf przygotowuje obecnie nową platformę online pod nazwą drupa preview, obejmującą showroom, konferencje oraz przestrzeń komunikacji między wystawcami i zwiedzającymi. Ma ona działać w dniach 27 października, 17 listopada i 8 grudnia br.

Opracowano na podstawie informacji firm