Zmiany w Ricoh
9 lis 2020 11:18

Japońska firma przedstawiła plany zmian w swojej działalności, ponieważ sprzedaż w bieżącym roku została osłabiona skutkami pandemii. Ricoh decyduje się przyspieszyć proces transformacji firmy zaplanowany na dwa lata. Nowa struktura organizacyjna zostanie wprowadzona w kwietniu przyszłego roku, przed kolejnym rokiem finansowym i dwa lata wcześniej niż zakładał to pierwotny harmonogram.

Centrala korporacji będzie nadzorowała pięć niezależnych jednostek biznesowych: Digital Service, Digital Products, Graphic Communications, Industrial Solutions i Futures. Działalność ostatniego z wymienionych działów skupi się na produktach służących do „rozwiązywania głównych problemów społecznych”. Zrównoważony rozwój jest podstawową częścią kultury organizacyjnej Ricoh. Już wcześniej przedstawiciele firmy mówili o korzyściach dla zrównoważonego rozwoju wynikających z przestawienia druku  na tekstyliach z dominujących obecnie, mało ekologicznych procesów na drukowanie na żądanie przy użyciu systemów atramentowych.

Usługi i produkty cyfrowe skoncentrują się na rozwiązaniach dla biur oraz poprawie komunikacji i przepływu pracy, zwłaszcza w świetle przyjęcia modelu pracy zdalnej. W pierwszej połowie bieżącego roku obrotowego sektor produktów i usług dla biur na całym świecie odczuł największy wpływ pandemii, odnotowując drastyczny spadek o 57,5 proc., drugie trzy miesiące roku wykazały poprawę w okresie od kwietnia do czerwca. Wielka Brytania jest uznawana za jeden z najbardziej dotkniętych pandemią obszarów – pod koniec  września sprzedaż urządzeń wielofunkcyjnych osiągnęła tu poziom 64 proc. z 2019 r.

Przychody z druku komercyjnego w ciągu pierwszych sześciu miesięcy spadły o 8,7 mld jenów i były o 22 proc. niższe niż w 2019 roku. „Apetyt klientów na inwestycje w sprzęt jest niewielki” – zauważają przedstawiciele firmy. Niemniej wskazują na dobrą sprzedaż nowych systemów atramentowych Pro C5300 i Pro V70000.

Druk przemysłowy skorzystał na wzroście popytu na głowice atramentowe z Chin. Ricoh zauważa również, że popyt na grafikę wielkoformatową wzrósł wraz z dużym zainteresowaniem maszynami do druku na tekstyliach.

W ramach nowej struktury dział Graphic Communications przejmie odpowiedzialność za wielkoformatowe urządzenia drukujące oraz systemy druku produkcyjnego, ogólnie określane jako „wysokonakładowe, wysokiej jakości urządzenia i rozwiązania do druku”. Natomiast Ricoh Industrial skoncentruje się na digitalizacji funkcji produkcyjnych i logistycznych u klientów.

Transformacja obejmuje centralę firmy w Japonii i nie będzie miała wpływu na działalność Ricoh w Europie.

Na podstawie Print Business opracowała BZ