M&E i Sappi testują platformę Zaikio Heidelberga
17 lis 2020 12:39

Firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) – wspólnie z drukarnią Meinders & Elstermann (M&E) oraz czołowym producentem papieru Sappi - rozpoczyna fazę pilotażową swej cyfrowej platformy branżowej Zaikio, która została uruchomiona latem bieżącego roku.

Zaikio pozwala drukarzom na zautomatyzowane łączenie się z dostawcami, przerzucając pomost między systemami IT wykorzystywanymi przez obie strony. M&E oraz Sappi zamierzają wykorzystywać platformę w celu zoptymalizowania cyfrowego procesu zakupu papieru. Zamówienia M&E będą zbierane w systemie informacji zarządczej (MIS) - w tym przypadku Prinect Business Manager - i rejestrowane z uwzględnieniem aktualnej, indywidualnie ustalanej ceny. Po zatwierdzeniu przez pracowników działu zamówień zostaną one przekazane bezpośrednio do systemu ERP Sappi, który w odpowiedzi odeśle informacje na temat dostępności produktu i opcji dostawy. Ten proces kładzie podwaliny pod pełną automatyzację zamówień w oparciu o szereg czynników takich jak obecne zużycie papieru oraz stany magazynowe. Jako uczestnik programu pilotażowego M&E dostarcza informacje niezbędne dla dalszego rozwoju platformy Zaikio.

Utrzymanie konkurencyjności dzięki optymalizacji procesów to jeden z celów drukarni M&E. W należącym do niej zakładzie Belm niedaleko Osnabrück (północne Niemcy) zespół blisko 150 pracowników realizuje zlecenia wymagających klientów na (w przeważającej mierze) druk komercyjny. Dzięki najnowszej technologii Heidelberga produkcja już teraz jest bardzo wydajna, jednak wskutek niedawnego połączenie M&E z firmą Ortmeier Medien – dzięki której spółka powiększyła się o dwa zakłady produkcyjne i około 150 pracowników – pojawiła się potrzeba dalszej automatyzacji i usprawnienia procesów. Duża część zamówień na papier jest składana za pośrednictwem firmy Igepa u najważniejszego dostawcy, Sappi.

Zarówno dla M&E, jak i Sappi kompletna automatyzacja i cyfryzacja procesu zamówień to kluczowy czynnik umożliwiający zwiększenie wydajności oraz zmniejszenie kosztów.

„Centralnym elementem strategii Sappi jest przyspieszenie, zwiększenie wydajności i konkurencyjności mediów drukowanych w celu podkreślenia ich znaczenia i przyszłej opłacalności w bilansie mediów. W związku z tym z zadowoleniem przyjmujemy utworzenie cyfrowej platformy branżowej dla przemysłu poligraficznego. Daje nam to szansę na większe zbliżenie się do klientów końcowych, a jednocześnie digitalizację kontaktów biznesowych, zwłaszcza w segmencie standardowych zamówień, co pozwoli nam na poprawę poziomu usług, ograniczenie liczby błędów, a także znaczne zwiększenie wydajności” - mówi Flavio Froehli, dyrektor sprzedaży w sektorze Druku Komercyjnego firmy Sappi.

Jens Rauschen, dyrektor zarządzający M&E dodaje: „Cieszy nas wyraźne zwiększenie automatyzacji naszych procesów zamówień dzięki Zaikio i zespołowi Sappi. Koncepcja Zaikio przekonała nas. Liczymy na zmniejszenie liczby interfejsów w procesie zamówień i znaczne podniesienie ogólnej wydajności w tym obszarze dzięki zintegrowaniu platformy z naszymi działaniami.”

„Zyskanie M&E i Sappi w roli pilotażowych użytkowników zapewnia Zaikio dwóch branżowych gigantów w chwilę po jej uruchomieniu. To ważny sygnał dla pozostałych firm w branży i zachęta do ich zaangażowania, co stanowi kluczowy krok w tworzeniu platformy” - podkreśla dyrektor zarządzający Zaikio, Matthias Prinz.

Sterowanie procesami zaopatrzenia w papier za pośrednictwem Zaikio to jedynie pierwszy krok. Firma myśli o zastosowaniu cyfryzacji do usprawnienia wszystkich zamówień w drukarniach, szczególnie w zakresie materiałów eksploatacyjnych takich jak farby i płyty drukowe. Zaikio łączy dostawców z ich klientami lub drukarniami bez potrzeby jakiejkolwiek aktywności handlowej. „Jesteśmy pośrednikami i chcemy, aby tak zostało - podkreśla Prinz. - Platforma zaopatrzeniowa jest najbardziej efektywna, gdy działa w tle i bezproblemowo integruje się z istniejącymi procesami oraz oprogramowaniem, dlatego będziemy włączać Zaikio do wszystkich szeroko stosowanych rozwiązań MIS, które podzielają naszą wizję” - mówi Prinz.

Cyfryzacja procesów zaopatrzenia zapewnia ich użytkownikom wiele korzyści: eliminuje uciążliwe procesy zamówień i konieczność składania zapytań o cenę przez telefon, faks lub e-mail. Pozwala na automatyczny dostęp do aktualnych cen oraz szczegółów takich jak status dostawy czy zawiadomienia o stanach magazynowych. Tym samym oszczędza mnóstwo czasu klientów, który mogą oni przeznaczyć na zaspokajanie rzeczywistych potrzeb swych zleceniodawców.

Na podstawie informacji firmy Heidelberg opracował TK