Ukazała się antologia „Lit[t]era Romana”
21 gru 2020 08:47

„Lit[t]era Romana” jest zbiorem artykułów z czasopisma „Litera” wydawanego w latach 1966–1978 pod redakcją Romana Tomaszewskiego, długoletniego dyrektora technicznego Wydawnictwa Czytelnik, animatora konkursu PTWK i założyciela Ośrodka Pism Drukarskich.

Teksty wybrali i opracowali Monika Marek-Łucka i Andrzej Tomaszewski. Periodyk był niezwykłą osobliwością w czasach „realnego socjalizmu”. W dużym stopniu zaspokajał głód wiedzy o typografii oraz informacji zza „czerwonej kurtyny”. W antologii znajdują się teksty pióra luminarzy typografii (Zapf, Frutiger, Tschichold, Kapr, Ovink i in.) z dużą dawką wiedzy o projektowaniu i czytelności pism drukarskich.

Teksty z „Litery” są bogatym źródłem wiedzy o typografii i liternictwie, metodach projektowania i badaniach nad czytelnością i percepcją drukowanej informacji. Znajdziemy też przykłady historycznej typografii. Artykuły edytorsko skromnego czasopisma, pochodzą często z zagranicznej prasy specjalistycznej i materiałów konferencyjnych, głównie kongresów i seminariów ATypI (Association Typographique Internationale). „Litera” była czasopismem wypełniającym olbrzymią lukę informacyjną w zakresie typografii i nowatorskich technologii poligraficznych. Szkoda, że ciekawie redagowane zeszyty musiały zniknąć z horyzontu wydawnictw prasowych z końcem lat 70.

Antologia tekstów z „Litery” z pewnością przyda się dzisiejszym typografom, grafikom projektantom, wydawcom i drukarzom, którzy będą mogli docenić wartość informacji z czasopisma Romana Tomaszewskiego – powiedział prof. Krzysztof Tyczkowski

„Litera”– pierwszy w Polsce periodyk o pismach drukarskich, ich kategoriach i czytelności drukowanego tekstu. Była „Litera”, w latach pospolitej typografii i literniczego ubóstwa, ewenementem. Czasopismo pełniło rolę typograficznego vademecum, przewodnika dla „zarządzających literami”: wydawców, poligrafów i także dla nas, projektantów – stwierdza Jan Bokiewicz

Roman Tomaszewski przyniósł nam, studentom Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, podmuch renesansu owiany tajemnicą nowoczesności. Zetknięcie się z nim i jego „OHamburgefons” (z dodaną na końcu literą „z”) otwierało drzwi do świata tworzenia polskich krojów pism w czasach, gdy tylko ręka grafika musiała wykreślić, co pomyślała głowa – podsumował prof. Lech Majewski

Książkę wydała Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych. Pozycja jest darmowa i dostępna w Wydawnictwie PJATK do wyczerpania nakładu. Jako gratis można ją również otrzymać przy zakupie dowolnej książki z oferty księgarni d2d.pl

Opracowano na podstawie informacji autora - Andrzeja Tomaszewskiego