Rośnie zapotrzebowanie na opakowania reklamowe
2 sie 2021 13:40

Opakowania stają się jednym z najskuteczniejszych kanałów reklamy, uwalniając popyt na druk cyfrowy, który z kolei pomaga budować więź między markami a klientami.

Marketerzy coraz bardziej zaczynają rozumieć koncepcję „reklamy opakowaniowej” ale również siłę tego rodzaju opakowań, co w konsekwencji napędza popyt na opakowania z nadrukiem cyfrowym.

Mogłoby to stać się czynnikiem zwiększającym popularność druku cyfrowego w branży opakowaniowej, która do tej pory dowodziła, że technologia cyfrowa jest atrakcyjna ale jej popularność wydaje się ograniczona ze względu na wysokie koszty.

Do niedawna marki nie były w stanie wykorzystać tego kanału komunikacji ze względu na wyzwania operacyjne, jakie stwarza kontrola i zarządzanie łańcuchem dostaw. Marki mogą dzięki kreatywności osiągnąć znaczne zyski – mówi Amy Rogers, redaktor naczelna ds. badań skuteczności marketingu w grupie badawczej Warc.

Wpływ projektu opakowania i przekazu na zachowanie konsumentów potwierdzono w opublikowanym w zeszłym roku raporcie zatytułowanym „Kod efektywności”. Zbadano wówczas skuteczność wydatków w różnych kanałach w porównaniu z rzeczywistym ich wpływem na wybory konsumentów. Uważa się, że wideo online, telewizja i media społecznościowe wywierają  duży wpływ na decyzje zakupowe ale jednocześnie firmy, które używają opakowań do komunikacji marketingowej w sposób trwały napędzają sprzedaż, co prowadzi do wzrostu udziału marki w rynku.

Wnioski skłoniły do przeprowadzenia dogłębnych badań i znalezienia partnera w postaci firmy HP, która od wielu lat promuje druk cyfrowy jako technologię znajdującą zastosowanie w branży opakowań. W badaniu przeanalizowano ponad 475 studiów przypadku z archiwum grupy Warc, z których 85 wykorzystywało druk cyfrowy na opakowaniach. Publikacja raportu została wzbogacona seminarium online, podczas którego wyniki omówili Jose Gorbea z HP, szef działu innowacji marki oraz Julieta Loaiza, wiceprezes ds. komunikacji rynkowej w Nestlé w Meksyku.

Wybrane przykłady wykazały zdecydowany wzrost sprzedaży, który miał miejsce po zastosowaniu druku cyfrowego nie w celu personalizacji opakowania, ale w celu dostosowania go do potrzeb konsumenta końcowego. Przykłady obejmowały między innymi kampanię dla koncernu Coca-Cola w Chinach (Faces of the City). Limitowana edycja puszki wykorzystywała zmienny nadruk po to aby wyróżnić 23 miasta w całym kraju za pomocą gry uruchamianej przez skanowanie puszki. Każda puszka sprzedawana była z 30 proc. rabatem w stosunku do ceny standardowej, a mimo to odnotowano wzrost sprzedaży o 226 proc.

Inny przykład dotyczył firmy Danone. Dzięki zastosowaniu technologii Mosaic HP Indigo do produkcji unikalnych etykiet na 3,2 milionach butelek Aqua D’Or nastąpił wzrost sprzedaży wody Danone. Kampania wygenerowała 68 proc. wzrost wolumenów sprzedaży.

We wszystkich opisywanych przypadkach konsument końcowy dokonuje ostatecznego wyboru preferowanego rodzaju opakowania. Korzystanie z druku cyfrowego umożliwia obsługę dowolnej liczby projektów bez strat związanych z liczbą zamówień. Czasy realizacji mogą być nawet krótsze, co ważne w kontekście oszczędności, eliminowania ograniczeń wynikających z minimalnych ilości zamówień oraz szybszego wprowadzania towaru na rynek.

Wykorzystanie druku cyfrowego w opakowaniach może zmniejszyć ilość odpadów o 30 proc, a HP Indigo pozwala także na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych nawet o 80 proc. w porównaniu z technologiami analogowymi.

Dzięki projektom współtworzonym przez firmę  HP, komunikacja na linii właściciel marki i konsument staje się prostsza, dodatkowo sprzyja angażowaniu wszystkich stron - od agencji po konsumenta z uwzględnieniem integracji z mediami społecznościowymi. Jest to najpotężniejszy ze wszystkich kanałów marketingowych, który uwzględnia opakowania drukowane w technologii cyfrowej.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanych na portalu Print Week.

cript>