Kompleksowe wyłączenie działu Offset Solutions – obecnie największej jednostki biznesowej firmy Agfa - miało zakończyć się w I kwartale br. Teraz termin przesunięto na pierwszy tydzień kwietnia. Powodem są zmiany organizacyjne, które zaszły w minionym roku, wpływające na wyniki finansowe firmy.
Dyrektor finansowy Agfy, Dirk De Man powiedział, że firma nadal nie spełnia kryterium klasyfikacji aktywów przeznaczonych do sprzedaży ze względu na złożoność procesów reorganizacyjnych w USA i Kanadzie. Jego zdaniem „duży wpływ księgowy” obejmował utratę wartości aktywów trwałych na koniec roku w wysokości 41 mln euro oraz utratę wartości aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego w wysokości 13 mln euro. Na koniec pierwszego kwartału należy spodziewać się dalszych redukcji o wartości 45-60 mln euro, chociaż część strat zostanie zrekompensowana korektami salda środków pieniężnych po ostatecznym zakończeniu transakcji.
W roku kalendarzowym 2022 dział Offset Solutions odnotował wzrost sprzedaży o 4,2 proc. do poziomu 779 mln euro, osiągając wysoką rentowność pomimo zmniejszania zapasów, szczególnie w Europie, które zaobserwowano w czwartym kwartale. Skorygowana EBITDA wzrosła prawie trzykrotnie: z 12,4 mln euro do 35,7 mln euro.
Rentowność w trzech pozostałych podstawowych dywizjach biznesowych Agfy: Digital Print & Chemicals (DP&C), Radiology Solutions i Healthcare IT spadła z powodu szeregu czynników inflacyjnych i rynkowych, przy czym redukcje najbardziej dotknęły DP&C. EBITDA odnotowała spadek o 83,1 proc. do poziomu 3,2 mln euro. Pascal Juéry, dyrektor generalny firmy Agfa powiedział: DP&C to biznes, który prawdopodobnie najbardziej ucierpiał, zwłaszcza w drugiej połowie roku. Dobrą wiadomością jest to, że sam biznes i popyt mają się całkiem dobrze, z wyjątkiem niektórych obszarów, w których jesteśmy uzależnieni od Chin i innych konkretnych rynków.
Nie byliśmy w stanie wystarczająco szybko podnieść cen, aby stawić czoło bardzo silnemu wzrostowi kosztów. Wszystkie podwyżki cen już obowiązują – stwierdził Juéry, wskazując podwyżki o 10-30 proc., które zostaną wprowadzone w pierwszym kwartale praktycznie we wszystkich asortymentach produktów oferowanych przez DP&C. Usprawnienia i restrukturyzacja w DP&C mają doprowadzić do likwidacji około 50 pełnoetatowych stanowisk pracy.
Dokonaliśmy również świadomego wyboru, aby rozpocząć sprzedaż maszyn Inca tylko z naszymi atramentami, co oznacza, że w czwartym kwartale nie sprzedawaliśmy żadnych maszyn tej marki, a pierwsze sprzedaże będą miały miejsce w pierwszym kwartale – już w wersji z naszymi atramentami. Powodem jest to, że szukamy pełnego modelu współpracy z Inca – wyjaśnił Juéry. Agfa sfinalizowała przejęcie firmy Inca w czerwcu 2022 roku.
Na ogólne wyniki Agfy wpływ miały przedłużająca się blokada w Chinach, inflacja oraz jednorazowe koszty związane z przekształceniem biznesu. Sprzedaż raportowana dla całej grupy wzrosła o 5 proc. do poziomu prawie 1,86 mld euro. Skorygowana EBITDA spadła o 9,2 proc. do 94 mln euro, a strata netto wzrosła do 223 mln euro z powodu „znacznych wysiłków transformacyjnych” i kosztów restrukturyzacji (strata netto w 2021 r. to 14 mln euro).
Cena akcji Agfy spadła do nowego 52-tygodniowego minimum na poziomie 2,62 euro w dniu ogłoszenia wyników finansowych (52-tygodniowe maksimum to 4,16 euro).
Jednak Pascal Juéry zapewnia, że wierzy w dobre dalsze perspektywy, jakie ma przed sobą firma po zakończeniu procesów transformacyjnych: Mamy bardzo jasny, precyzyjny plan. Rok 2022 to realizacja strategii, rok 2023 to realizacja naszego programu. Spodziewamy się ożywienia rentowności. Nadal mocno wierzę w strategię, którą realizujemy, a motory wzrostu, które promujemy, są właściwe – zostało to potwierdzone nawet w tym trudnym otoczeniu biznesowym.
Opracowano na podstawie informacji portalu Print Week