175 lat HEIDELBERG. Przyszłość z jasną strategią wzrostu
31 mar 2025 23:55

Heidelberg zaplanował liczne wydarzenia, aby uczcić swój rok jubileuszowy z klientami, partnerami, politykami i przedstawicielami lokalnej społeczności. Najważniejszym wydarzeniem będzie tydzień obchodów w czerwcu br., w tym międzynarodowa uroczystość w największym zakładzie produkcyjnym firmy w Wiesloch-Walldorf. W tym celu centrum demonstracyjne dla klientów Heidelberg zostało przeprojektowane na Home of Print – Dom Druku.

  Od odlewni dzwonów do globalnego gracza

175 lat temu, 11 marca 1850 r., we Frankenthal otwarto odlewnię dzwonów i warsztat maszynowy Hemmer, Hamm & Co. Oprócz dzwonów produkowano tam również maszyny drukarskie, które położyły podwaliny pod firmę, która obecnie nazywa się Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg). Precyzja, jakość i innowacja to czynniki sukcesu, które przekształciły Heidelberg z warsztatu z siedzibą w niemieckim regionie Palatynatu w globalnego gracza w branży poligraficznej. Firma, która potrafi utrzymać swój sukces przez tak długi okres, stać się światowym liderem w swojej branży i nadal kształtować cały sektor aż do dziś, ma silne referencje, które świadczą o jej innowacyjnych możliwościach. Cechą charakterystyczną przedsiębiorstwa jest zrozumienie rynków, klientów i wyjątkowej jakości produktów – mówi Jürgen Otto, dyrektor generalny Heidelberg. – Zamierzamy również utrzymać i rozwijać tę wiodącą pozycję w przyszłości.

Aby to osiągnąć, Heidelberg wykorzystuje potencjał wzrostu w swojej tradycyjnej podstawowej działalności – od opakowań i druku cyfrowego po oprogramowanie i produkty cyklu życia. Ostatnio firma znacznie rozszerzyła swoje portfolio na rosnącym rynku przemysłowego druku cyfrowego, w tym usług i materiałów eksploatacyjnych. W skali globalnej składane zamówienia potwierdzają, że sprzedaż rozwiązań do druku cyfrowego zacznie znacząco rosnąć od bieżącego roku finansowego. Według ocen rynkowych globalny rynek druku cyfrowego, do którego ma dostęp Heidelberg, wzrośnie z obecnego poziomu ok. 5 mld euro do 7,5 mld euro w 2029 r. Ponadto Heidelberg szczyci się najbardziej wszechstronną siecią serwisową w branży, obecną w ok. 170 krajach.

Druk opakowań i hybrydowa produkcja poligraficzna

Rynek opakowań wzrósł o ponad 60% w ciągu ostatnich 10 lat. Heidelberg również korzysta z tego rozwoju. Segment opakowań odpowiada za ponad 50% sprzedaży firmy, a liczba ta ma jeszcze wzrosnąć. Jednym z czynników napędzających rynek jest globalny trend zastępowania tworzyw sztucznych i folii opakowaniami na bazie włókien nadających się do recyklingu.

Autonomiczne procesy drukowania zwiększające wydajność firm poligraficznych i oszczędzające zasoby, które kiedyś uważane były za wizję przyszłości, stały się rzeczywistością. Heidelberg wprowadził koncepcję Push to Stop dla procesu drukowania z minimalną interwencją operatora już w 2016 r. Wspomagany przez sztuczną inteligencję przepływ pracy Prinect Touch Free zaprezentowany na targach drupa 2024 przypisuje zadania drukowania do najbardziej wydajnej metody produkcji i systemu wyjściowego w sposób zautomatyzowany. Oprócz systemów offsetowych i cyfrowych Heidelberga i zewnętrznych dostawców obejmuje on również operacje introligatorskie, aż do gotowego produktu końcowego. Kontrolowanie w ten sposób hybrydowej produkcji drukowania sprawia, że ​​drukarnie są znacznie bardziej konkurencyjne.

Wzrost w obszarze przemysłu i zielonych technologii

Będziemy dalej rozszerzać nasze portfolio dla przemysłu i rosnącego rynku zielonych technologii. Obejmuje to kluczowe sektory, takie jak inżynieria mechaniczna o wysokiej precyzji, przemysł motoryzacyjny, infrastruktura ładowania, oprogramowanie i nowe technologie wodorowe – ujawnia Jürgen Otto. Biorąc pod uwagę wszystkie inicjatywy strategiczne w okresie do roku finansowego 2028/2029 oraz w połączeniu ze zwiększoną wydajnością i efektywnością zarówno na poziomie personelu, jak i organizacji, Heidelberg widzi ogólny potencjał wzrostu wynoszący ponad 300 mln euro. Osiągnięcia Heidelberg w ciągu ostatnich 175 lat są imponujące. Mamy wszelkie powody, aby mieć pewność, że nasza obecna pozycja rynkowa, doświadczenie naszych pracowników i nasze globalne relacje z klientami przyniosą dalszy wzrost w nadchodzących latach – podkreśla dyrektor generalny.

Jubileuszowy rok w Domu druku

Heidelberg zaplanował liczne wydarzenia, aby uczcić swój rok jubileuszowy z klientami, partnerami, politykami i przedstawicielami lokalnego społeczeństwa. Najważniejszym wydarzeniem będzie tydzień obchodów w czerwcu br., w tym międzynarodowa uroczystość w największym zakładzie produkcyjnym firmy w Wiesloch-Walldorf. W tym celu centrum demonstracyjne dla klientów Heidelberg zostało przeprojektowane na Home of Print – Dom Druku.

Firma zorganizuje dni rodzinne dla pracowników w różnych lokalizacjach. Heidelberg wyda również rocznicowy magazyn, który dostarczy informacji na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości firmy. Lojalność klientów, partnerów i pracowników Heidelberg jest podstawą sukcesu firmy. Liczne rocznicowe wydarzenia w ciągu roku są naszym sposobem na podziękowanie wszystkim. Jednocześnie chcemy zachęcać do wspólnego zaangażowania w kształtowanie przyszłości – mówi dr David Schmedding, dyrektor ds. technologii i sprzedaży w Heidelberg.

Więcej o 175 latach firmy Heidelberg i jej historii można przeczytać na stronie internetowej www.heidelberg.com/175, na aktualnej stronie firmy w Wikipedii, a także w wydawnictwach „150 lat firmy Heidelberger Druckmaschinen AG” i „A Press Is Born”.

Kamienie milowe w historii firmy Heidelberg

1725

11 marca we Frankenthal otworzyły się odlewnia dzwonów i warsztat maszynowy Hemmer, Hamm & Co., kładąc podwaliny pod firmę, która obecnie nazywa się Heidelberger Druckmaschinen AG.

1921

Zbudowano pierwszą maszynę Heidelberger Tiegel. Od 1926 r. ta automatyczna typograficzna maszyna dociskowa do druku wypukłego była produkowana na linii montażowej. Do 1985 r. firma wyprodukowała ponad 160 tys. takich maszyn.

1926

Hubert H.A. Sternberg został mianowany członkiem zarządu Schnellpressen-fabrik Heidelberg AG, jak wówczas nazywano firmę. Pozostawał członkiem zarządu do 1972 r. i zapisał się w historii Heidelberga złotymi zgłoskami. Sternberg zmodernizował operacje produkcyjne i marketingowe oraz zapewnił dynamiczny rozwój firmy. W 1949 r. zorganizował pierwszą niemiecką wystawę eksportową w USA po drugiej wojnie światowej. W 1951 r. pomógł zainicjować wiodące do dziś światowe targi branżowe drupa.

1930

Wyruszyły pojazdy demonstracyjne. Jednym z pomysłów marketingowych Sternberga było zaprezentowanie maszyn drukarskich Heidelberg potencjalnym klientom w ich siedzibach. Wiązało się to z montażem maszyn na ciężarówkach lub instalowaniem w autobusach i wysyłaniem ich na rynki docelowe na całym świecie, w towarzystwie inżynierów. Kampanie reklamowe i plany płatności ratalnych również przyczyniły się do sukcesu marketingowego firmy.

1951

drupa okazała się wielkim hitem wśród publiczności. Międzynarodowa Wystawa Druku i Papieru, obecnie znana jako drupa, przyciągnęła w pierwszym roku 300 tys. odwiedzających. Heidelberg zaprezentował ulepszoną wersję swojego udanego modelu Tiegel. Aby chronić przed podróbkami, wszystkie prasy firmy miały tabliczkę producenta ze znakiem towarowym „Original Heidelberg”.

1957

Heidelberg stworzył przestrzeń do rozwoju. Dalsza ekspansja w obrębie miasta Heidelberg była niemożliwa, ale dzięki silnemu zaangażowaniu Sternberga firma była w stanie otworzyć w Wiesloch to, co nadal jest jej największym zakładem produkcyjnym, po okresie budowy trwającym zaledwie rok.

1962

Heidelberg wkroczył na obiecujący rynek offsetowy ze swoją małą offsetową maszyną rotacyjną (po niemiecku: Kleine Offset Rotation, w skrócie KOR). W 1965 r. pojawiła się Rotaspeed, większa arkuszowa maszyna offsetowa. Następnie w 1972 r. wprowadzono na rynek dużą arkuszową maszynę offsetową (po niemiecku: Grosse Tiegel Offset, w skrócie GTO), która okazała się udanym modelem na kolejne lata.

1975

Nazwa, która mówi wszystko! Arkuszowa maszyna offsetowa Speedmaster do druku wielokolorowego zrewolucjonizowała rynek swoją wydajnością. Pracując z prędkością 11 tys. arkuszy na godzinę, stała się bestsellerem i do dziś stanowi podstawę portfolio Heidelberga w tradycyjnej działalności firmy.

1999

Heidelberg nabył 30-proc. udział w szwajcarskim producencie maszyn drukarskich Gallus, liderze rynku w zakresie druku etykiet, a następnie w 2014 r. całkowicie przejął firmę.

2000

Heidelberg przekształcił się w dostawcę rozwiązań, rozszerzając swoje portfolio dla przygotowalni cyfrowej oraz introligatorni poprzez ukierunkowane przejęcia. Oprogramowanie Prinect zapoczątkowało erę cyfryzacji poprzez połączenie w sieci różnych maszyn w procesie produkcyjnym.

2004
Heidelberg podjął kolejny kluczowy krok w kierunku cyfryzacji, po raz pierwszy łącząc maszynę drukarską z internetem.

2005

Otwarcie chińskiego zakładu produkcyjnego w dzielnicy Qingpu w Szanghaju. Obecnie stanowi ważny element sieci produkcyjnej firmy i jego znaczenie rośnie.

2016

Na targach drupa firma Heidelberg wprowadziła koncepcję Push to Stop, która wymaga interwencji operatora tylko w przypadku wystąpienia problemu – kolejny logiczny krok w kierunku autonomicznego drukowania.

2018

Rozpoczęcie produkcji Wallbox w Wiesloch-Walldorf. Następnie firma założyła spółkę zależną o nazwie Amperfied, która z powodzeniem weszła w nowy obszar działalności – rynek elektromobilności.

2020

Firma wkroczyła w obszar robotyki, a roboty przemysłowe napędzają automatyzację procesu drukowania, w tym operacji introligatorskich. W przyszłości automatyzacja ta zostanie rozszerzona również na inne obszary.

2024

Nowa cyfrowa maszyna drukarska Jetfire 50, opracowana we współpracy z firmą Canon, została zaprezentowana na targach drupa 2024, oferując przemysłową wydajność w obszarze wzrostu druku cyfrowego.

2025

Firma świętuje 175 lat istnienia i otwiera w Wiesloch-Walldorf swoje przeprojektowane centrum demonstracyjne dla klientów, obecnie nazywane Home of Print – Domem Druku.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Heidelberg