Rynek papierów luksusowych zanotował straty po raz pierwszy od 15 lat, ale firma Fedrigoni załagodziła negatywny wpływ 2-proc. spadku popytu przejęciami w Chinach i w Ameryce Północnej. Inne działy spółki, zajmujące się etykietami i tagami RFID, zwiększyły sprzedaż i dołożyły swoją cegiełkę do osiągnięcia przez włoską branżę papierniczą sprzedaży na poziomie 2,076 mld euro. W segmencie luksusowych opakowań i rozwiązań kreatywnych sprzedaż wzrosła o 9,1%, do 753,6 mln euro, dzięki konsolidacji ArjoWiggins China i aktywów Mohawk w USA. Sprzedaż etykiet samoprzylepnych Fedrigoni wzrosła do 1,137 mld euro, co stanowi wzrost o 8,9% dzięki zwiększonemu popytowi.
Mix przychodów w coraz większym stopniu jest generowany przez biznes zagraniczny, z zaledwie 18% pochodzącymi z Włoch i 43,2% pochodzącymi z reszty Europy, zgodnie ze strategicznym planem firmy, mówi Marco Nespolo, CEO Fedrigoni. „W 2024 r. mieliśmy do czynienia z korzystnym ożywieniem w pierwszej połowie roku i ponowną zmiennością w drugiej połowie, ze względu na połączenie niekorzystnego kontekstu makroekonomicznego i spowolnienia na obsługiwanych przez nas rynkach końcowych, takich jak dobra luksusowe i wino.”
„Mimo wszystko udało nam się zrealizować nasz plan strategiczny, zabezpieczając wyniki gospodarcze i rozszerzając (organicznie i nieorganicznie) naszą globalną obecność, zwłaszcza w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i regionie Azji i Pacyfiku. Wybiegając do 2025 r., w pierwszym kwartale odnotowaliśmy raczej łagodny trend ze względu na utrzymującą się niestabilność gospodarczą. W tym kontekście dużej zmienności wdrażamy środki zaradcze dotyczące wolumenów i struktury kosztów, aby zapewnić pewien wzrost wyników finansowych.”
Dotyczy to w szczególności segmentu papierów luksusowych i kreatywnych. Firma podejmuje również działania mające na celu ochronę przed skutkami ceł nałożonych przez rząd USA.
Stany Zjednoczone odpowiadają za sprzedaż na poziomie 310 mln euro, z czego 105 mln euro pochodzi z importu z Europy i innych krajów. Firma rozważa przesunięcie produkcji w celu zmniejszenia zależności od importerów. Importuje również surowce o wartości około 38 milionów dolarów, z których nie wszystkie podlegają taryfom celnym. Największe ryzyko wynika z pośredniego wpływu na produkty takie jak wino i napoje spirytusowe, odpowiedzialne za 10% sprzedaży grupy, oraz wszelkie skutki recesji, które mogą nastąpić.
Opracowano na podstawie informacji firmy Fedrigoni