Konsumenci znowu wybierają papier
25 cze 2025 11:03

Mimo nieprzerwanego rozwoju platform cyfrowych konsumenci nieustannie przywiązują istotną wagę do mediów drukowanych, szczególnie gdy wziąć pod uwagę kwestie rozumienia treści, zaufania i nauki. Najnowszy raport „Trend Tracker 2025” firmy Two Sides, jedno z największych i najbardziej kompleksowych badań prowadzonych w branży poligraficznej i papierniczej, dowodzi, że druk jest niezmiennie ceniony w życiu codziennym.

Wracamy do preferowania lektury fizycznych (drukowanych) materiałów

Pandemia Covid-19 spowodowała poważne zakłócenia w sektorze mediów drukowanych, zmieniając sposób interakcji konsumentów z wiadomościami i drukowanymi treściami. I choć cyfrowy świat oferuje wygodę korzystania z mediów elektronicznych, badanie Two Sides wskazuje, że wracamy do preferowania lektury fizycznych (drukowanych) materiałów – książek, czasopism i ważnych dokumentów - tak jak czyniliśmy to przed pojawieniem się koronawirusa. W istocie 65% europejskich konsumentów wybiera książki drukowane, co stanowi wzrost z poziomu 53% w 2021 roku. W przypadku czasopism drukowanych ten wskaźnik wynosi 48% (z 35% w 2021 r.), a drukowanych katalogów produktów 33% (wzrost z 21%).

Druk jest nadal preferowany tam, gdzie jego zalety mają największe znaczenie. W przypadku kluczowej komunikacji – informacji medycznych, sprawozdań finansowych i dokumentów prawnych - konsumenci konsekwentnie wybierają druk zamiast dokumentów cyfrowych, ze względu na jego bezpieczeństwo, przejrzystość, niezawodność i trwałość. I tak:

  • 47% ankietowanych preferuje drukowane ulotki i instrukcje medyczne;
  • 27% nadal woli, gdy rachunki i wyciągi docierają do nich w formie drukowanej;
  • 36% wybiera drukowane informacje od lekarzy i szpitali;
  • 76% chce mieć prawo wyboru i nie być zmuszanym do korzystania wyłącznie z technologii cyfrowych.

„Tegoroczne wyniki odzwierciedlają stabilny sposób myślenia konsumentów. Chociaż narzędzia cyfrowe są cenione, ludzie coraz częściej dostrzegają wyjątkowe zalety druku, zwłaszcza tam, gdzie zrozumienie, pamięć i zaufanie mają kluczowe znaczenie” - mówi Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides Europe.

Rola druku w nauce i zrozumieniu

Poza zapisem codziennych dokumentów, druk nadal odgrywa istotną rolę w edukacji i konsumpcji wiadomości. Badanie wykazało, że:

  • 58% ankietowanych uważa, że uczniowie lepiej uczą się korzystając z materiałów drukowanych niż cyfrowych;
  • 45% twierdzi, że lepiej rozumie wiadomości w formie drukowanej niż elektronicznej;
  • 49% jest zaniepokojonych znikaniem drukowanych gazet.

W epoce, gdy spędzamy masę czasu przed ekranem, konsumenci wykazują rosnące pragnienie odłączenia się od sieci i ponownego kontaktu z namacalnymi przedmiotami. Druk oferuje fizyczne doświadczenie, którego cyfryzacja po prostu nie może odtworzyć - bez wyskakujących okienek, bez rozpraszania uwagi, umożliwiający konsumpcję informacji w sposób bardziej wciągający i uspakajający.

Zaletą mediów drukowanych – oprócz ich ogólnego znaczenia – jest również zrównoważony charakter. Drukowane książki, gazety, czasopisma, przesyłki reklamowe i literatura nadają się do recyklingu, ulegają biodegradacji i są wykonane z naturalnych i zrównoważonych surowców. Istnieje błędne przekonanie o bardziej negatywnym - w porównaniu z technologią cyfrową - wpływie papieru na środowisko, jednak zbyt często całkowicie pomija się wady cyfrowej alternatywy.

Jak podkreśla Jonathan Tame: „Two Sides Trend Tracker 2025 jasno dowodzi jednej kwestii: choć technologia nieustannie ewoluuje, druk pozostaje zaufaną, cenioną i istotną częścią współczesnego życia. Od nauki i umiejętności czytania i pisania po spokój ducha - papier nadal zapewnia to, co najważniejsze.

 

Opracowano na podstawie informacji firmy Two Sides