Cyfrowe nakładanie farby Đ sukces w druku offsetowym gazet
6 gru 2016 14:43

Jakiekolwiek było piœmiennictwo starożytnych, zawsze wymyœlano nowe sposoby, żeby zostawić niezniszczalne œlady myœli za pomocš kilku mikronów farby na odpowiednim podłożu. Na poczštku odbywało się to za pomocš gęsiego pióra, potem pojawiły się: ołówek, pióro z piórnikiem, automatyczne pióro i wreszcie instrumenty użytku powszechnego Đ długopisy i flamastry. Pokolenia uczniów z wysuniętym językiem uczyły się pisać piórkiem haczyki i kółka, nanoszšc tylko kilka mikronów atramentu na papier. Genialny wynalazek Gutenberga Đ drukowanie za pomocš ruchomych liter Đ pozwolił na nakładanie cienkiej warstwy farby na papier. Wszystko to prowadzi do stwierdzenia, że potrzebujemy dokładnej iloœci farby Đ bez nadmiaru i niedomiaru, żeby osišgnšć wymagane rezultaty. Dlaczego zespół sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby Druk offsetowy gazet narodził się w drugiej połowie XX wieku. Zespoły farbowe w sekcjach drukowania dbały o równomierne podawanie farby na całej szerokoœci wstęgi papieru. Tradycyjne otwarte kałamarze pozwalajš na regulację podawania farby za pomocš noża, w wyniku czego farba przenosi się na cylinder w postaci cieńszej lub grubszej warstwy. Zmiana gruboœci warstwy prowadzi do zmian iloœci farby w strefie drukowania, powodujšc różnice w nasyceniu wydruku. W tym systemie o iloœci farby potrzebnej do utworzenia danego nasycenia decyduje gruboœć warstwy. Zmiana gruboœci warstwy farby wpływa na zmianę jej nasycenia w strefie drukowania. Iloœć farby kontrolowana jest poœrednio za pomocš regulacji gruboœci jej warstwy, dokonywanej przez ostrze noża. Dozowanie farby tym sposobem odbywa się ręcznie lub za pomocš uruchomienia cylindrów kałamarza w trybie prawie całkowicie analogowym. Ten system nie podlega precyzyjnej regulacji, stałej i powtarzajšcej się w czasie, ponieważ ostrze zużywa się z biegiem czasu. W zwišzku z tym pogarsza się jakoœć druku, zwiększajš się straty papieru, większe jest zużycie farby i roztworu zwilżajšcego. Precyzyjne i stabilne ustawienie farb jest praktycznie niemożliwe. Nawiasem mówišc, otwarte kałamarze majš wiele wad: ulegajš zanieczyszczeniu pyłem papierowym i innymi czšsteczkami unoszšcymi się w powietrzu, wymagajš posługiwania się miernikami poziomu w celu nadzorowania napełniania kałamarza podczas drukowania. Kiedy konieczna jest zmiana koloru, kałamarz wymaga dokładnego oczyszczenia, co stanowi duże obcišżenie dla zespołu obsługujšcego maszynę. Tak jak w przypadkach odręcznego pisania, zespół sterowanego cyfrowo nakładania farb dostarcza bezpoœrednio i bez przerw właœciwie odmierzonš iloœć farby do maszyn offsetowych w celu wydrukowania wysokiej jakoœci tekstu i obrazów na papierze. W przeciwieństwie do wczeœniejszych systemów nakładania farby, zespół sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby dostarcza precyzyjnie okreœlonš iloœć farby, odpowiadajšcš w pełni gęstoœci druku przy reprodukcjach i regulacjach RIP, a nawet przy najbardziej zaawansowanych systemach, jak CtP. Technologia sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby w druku offsetowym Sterowane cyfrowo bezpoœrednie nakładanie farby, które zrewolucjonizowało druk offsetowy, jest tym, czym było dla przemysłu samochodowego bezpoœrednie wstrzykiwanie paliwa z gaŸnika. Nakładanie farby w zespole sterowanego cyfrowo nakładania farby zachodzi poprzez bezpoœrednie wstrzykiwanie precyzyjnie odmierzonej iloœci farby na poszczególne punkty nanoszenia w maszynie offsetowej w celu osišgnięcia zamierzonych rezultatów. Wstrzykiwanie farby odbywa się pod bardzo wysokim ciœnieniem za pomocš niewielkich pompek wyporowych, zawierajšcych podwójnie współosiowy tłoczek. Pompy te, po jednej na strefę nanoszenia farby (czyli osiem na jeden zadrukowywany arkusz), stanowiš połšczenie podzespołów precyzyjnie wytoczonego tłoka i cylindra. Każda pompa wyporowa zawiera zaledwie dwie częœci ruchome Đ dwa ruchome współosiowe tłoki Đ i trzyma farbę pod ciœnieniem. Pompki sterowane sš za pomocš zespołu cyfrowych impulsów, wytwarzanych za pomocš unikalnego silnika. Silnik (a właœciwie jego wirnik) zajmuje 400 odrębnych pozycji podczas wykonywania jednego obrotu. Ten silnik ma niewiele wspólnego z silnikiem pršdu stałego bšdŸ zmiennego, uruchamianym poprzez przyłożenie napięcia, czyli nie jest nastawiony na szybkoœć, lecz na ustalenie położenia. Silnik jest sterowany komputerowo. Procesor przekazuje serię poleceń do silnika, który może wykonać 400 możliwych kroków. Procesor przechowuje w pamięci liczbę kroków, które silnik wykonał w wyniku sygnałów o braku farby. System funkcjonuje w trybie cyfrowym. Procesor, silnik krokowy i tłoki wstrzykujšce poruszajš się dzięki impulsom cyfrowym, co pozwala natychmiast przetworzyć sygnały systemu prędkoœci maszyny offsetowej w dane analogowe. Ponieważ wszystkie komponenty systemu funkcjonujš w trybie cyfrowym, pozwala to dokonać archiwizacji danych o ostatecznych ustawieniach kopii ădo drukuÓ i w ten sposób zagwarantować identyczne odtworzenie kopii podczas powtórnego drukowania. Osišgnięcie identycznej jakoœci będzie możliwe bez jakichkolwiek dodatkowych regulacji. Kiedy procesor wysyła komendę do silnika kroczšcego, aby przesunšł się w kolejne położenie, niewielka, idealnie odmierzona iloœć farby jest wstrzykiwana bezpoœrednio w kanaliki ostrza rozprowadzajšcego i na punkty nakładania farby bez koniecznoœci stosowania dodatkowych mechanizmów lub urzšdzeń mechanicznych, elektrycznych czy też elektropneumatycznych. Liczba impulsów, ustawiona w zależnoœci od żšdanej iloœci farby, i synchronizowana z prędkoœciš maszyny odpowiada wszystkim prędkoœciom pracy maszyny. Iloœć farby nakładanej na papier jest niezwykle precyzyjnie sterowana w zakresie od 0 do 100%. Ustawienie zerowe oznacza wyłšczenie cyfrowych pomp i tym samym odcięcie dostarczania farby, co nie wymaga regulacji. Bezwzględne zero nie wymaga regulacji przez cały okres eksploatacji maszyny. W tym samym czasie, w którym jedna z cyfrowych pomp wtrysku farby jest ustawiona na 100%, sšsiadujšca z niš pompa może być ustawiona na zero Đ każda z nich jest absolutnie niezależna od sšsiedniej. System znajduje się pod dużym ciœnieniem i to pozwala na bardzo dobrš reprodukcję przy niskiej gęstoœci farby. System wyróżnia się dokładnoœciš nakładania farby i jest bardzo precyzyjny przy drukowaniu niewielkich kolorowych ilustracji. Reprodukcja rastrowanej ilustracji jest utrzymana przy każdej prędkoœci maszyny i pozostaje niezmieniona do końca procesu drukowania. ăLe FigaroÓ Đ pierwsza gazeta drukowana systemem sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby Francuski ăLe FigaroÓ i jego wkładki drukowane sš w nakładzie 400 tys. egz. w cišgu tygodnia i w nakładzie 700 tys. egz. w weekendy w drukarni Roissy Print na trzech maszynach offsetowych zwojowych Mediaman, zainstalowanych w 1989 r. Format strony gazetowej wynosi 50x37 cm. Decyzja o wprowadzeniu systemu sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby zapadła w 1999 r., po próbie wyposażenia jednej maszyny w noże do rozprowadzania farby i analogowe nakładanie farby. Od 22 lipca 2000 r. pierwsza zwojowa maszyna offsetowa stopniowo była wyposażana w system sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby; w pełni system zaczšł funkcjonować 23 lutego 2001 r. 2 listopada 2001 r. ostatniš, trzeciš maszynę offsetowš Mediaman wyposażono w całoœci w system sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby. Ogółem zostało skompletowanych 118 systemów podwójnego nakładania farby, zainstalowanych na 472 pakietach cyfrowych po 8 kolumn każdy. System sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby nie wymaga zmiany kroków cylindra, w zwišzku z czym uruchomienie wszystkich cylindrów kałamarzy zastšpiono z góry ustalonš stałš liczbš impulsów. Maszyny offsetowe nie wymagajš żadnych innych zmian. Zalety systemu sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby wišżš się z wydajnoœciš i jakoœciš oraz konserwacjš. Wydajnoœć i jakoœć Przed wprowadzeniem systemu straty papieru stanowiły ok. 1000 egz. PóŸniej, szczególnie po zastosowaniu kontroli kolorów, strata papieru została poważnie zredukowana. System sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby jest bardziej wrażliwy i bardzo precyzyjnie kontroluje regulacje maszyn drukujšcych. Jeżeli na przykład stwierdzona gęstoœć nakładania stanowi 1,06, a potrzeba 1,1, system sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby natychmiast rejestruje różnicę, proponujšc wysokš precyzję w przeciwieństwie do wczeœniejszych urzšdzeń nakładania farby z kałamarzy, gdzie zmiany dokonuje się za pomocš noża w kałamarzu, a wyniki sš zmienne. W systemie sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby cykl uruchomienia maszyn składa się z trzech etapów: 1. Wizualne ustawianie nieuruchomionej zwojowej maszyny offsetowej. 2. Uruchomienie maszyny przy 25 000 egz./h, wstępna strata papieru poniżej 1000 egz. i zwiększenie prędkoœci do maks. 50 000 obrotów/h. 3. Ręczna optymalizacja, wykonywana przez maszynistę za pomocš precyzyjnej regulacji w celu otrzymania nasycenia zgodnie z wymaganiami klienta. Po trzecim etapie osišgnięta gęstoœć optyczna nie zmienia się pod wpływem zmian prędkoœci maszyny. Stabilnoœć nakładania farby w całym nakładzie jest bardzo dobra i nie wymaga żadnej ingerencji. Zwykle wahania w nasyceniu sš bardzo słabe (ą3%). Precyzja pozostaje optymalna, nawet przy najmniejszych iloœciach wstrzykiwanej farby, w przeciwieństwie do konwencjonalnych urzšdzeń nakładania farby z kałamarzy. System sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby zapewnia stabilnoœć i reprodukcję kolorów w czasie, co stanowi gwarancję długowiecznoœci produktu końcowego. Konserwacja Wyniki podsumowania trzech lat eksploatacji systemu sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby sš bardzo pozytywne Đ konserwacja została znacznie ograniczona. Wszystkie dodatkowe efekty zostały wyeliminowane. Znikła potrzeba indywidualnych regulacji nakładania farby. Jednš z dodatkowych zalet jest wyeliminowanie zapór końcowych otwartych kałamarzy, które i tak nie gwarantowały zatrzymania przecieków farby w sšsiednie strefy i poza arkusz. W cišgu trzech lat eksploatacji nie regulowano ostrzy do rozprowadzania farby. Zmieniono większoœć cylindrów kałamarza, ponieważ miały rysy i inne uszkodzenia spowodowane ostrzami do rozprowadzania farby, które też były w nie najlepszym stanie. Nie zmieniono regulacji cylindrów mikrometrycznych, które pozostały bez zmian, jak w poprzednim systemie. Wstrzykiwanie farby odbywa się pod ciœnieniem między 1,5 i 3 barów w cyklu zamkniętym. Ta właœciwoœć wymaga konserwacji w cišgu roku i to jest odpowiednio zaprogramowane. Specjalnej uwagi wymagajš poziom i konsystencja farby. Przy tak zautomatyzowanym systemie kontroli żadna inna konserwacja nie jest potrzebna. System sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby we Francji i w Europie System sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby został zaprojektowany i wyprodukowany w 1993 r. przez Controls Group Inc. Jest już szeroko stosowany w USA i Azji. We Francji został wprowadzony w 1997 r. w drukarniach lokalnych w celu wyposażenia nowych lub już znajdujšcych się w eksploatacji zwojowych maszyn offsetowych. Ostatnio system jest stosowany w Wielkiej Brytanii i Finlandii na nowych maszynach w drukarniach dużych krajowych dzienników. System sterowanego cyfrowo bezpoœredniego nakładania farby posiada certyfikaty największych producentów maszyn offsetowych do druku zwojowego i dostępny jest jako sprzęt OEM. System ten może być łatwo dostosowany do dowolnej zwojowej maszyny offsetowej pojedynczej lub podwójnej szerokoœci, zarówno nowej, jak i już działajšcej. W ten sposób każdš już używanš maszynę można połšczyć poprzez interfejs z nowoczesnym systemem sterowania procesem produkcji.