Czytanie – drzwi do świata wiedzy
6 gru 2016 14:45

Czytanie jest najprostszą czynnością na świecie – przynajmniej wtedy, gdy ktoś już nauczył się czytać i lubi to robić. Im wcześniej czytanie staje się nieodłącznym elementem naszych codziennych nawyków, tym łatwiej zdobywamy wiedzę i mamy większą zdolność kreatywnego myślenia. Obie te zdolności stanowią podstawę, a zarazem niezbędny wymóg dla człowieka żyjącego obecnie, gdyż czytanie stanowi kluczową umiejętność we współczesnym świecie opartym na wiedzy. Z tych powodów firmy Heidelberg, KBA i MAN Roland wspólnie z innymi firmami zajmującymi się produkcją maszyn oraz domami mediowymi zdecydowały się wspierać kampanię „Zaczynając czytać – czytelnicza inicjatywa dla Niemiec”, którą jednocześnie wsparły ogromnym kapitałem finansowym. Przedsięwzięcie to ma się rozpocząć w lecie 2008 roku, czyli tuż po drupie. Jak podkreślił dr Dieter Brucklacher, przewodniczący VDMA (Niemieckiego Stowarzyszenia Producentów Maszyn i Urządzeń): Wyniki badań przeprowadzonych w 2003 roku przez stowarzyszenie PISA były alarmujące dla niemieckich firm. W związku z tym zdecydowaliśmy się wesprzeć je na wszystkich poziomach. Równocześnie kierujemy nasz apel do osób sprawujących władzę, aby wsparły tę inicjatywę. Ten projekt jest krokiem w dobrym kierunku. Inicjatorzy kampanii „Zaczynając czytać” biorą na siebie odpowiedzialność za stworzenie kultury wczesnego czytania, chcąc w ten sposób przyczynić się do wniesienia znacznego wkładu w kulturowy i intelektualny rozwój dzieci oraz w długotrwałe wzmocnienie pozycji Niemiec jako kraju dobrego dla rozwoju biznesu. Kampania bazuje na angielskich doświadczeniach oraz na trzyletnim projekcie, którego realizacja właśnie została rozpoczęta przy współudziale landu Saksonii i fundacji „Stiftung Lesen”. W ramach kontroli przeprowadzanych przez pediatrów, 500 000 rocznych dzieci oraz ich rodziców otrzyma darmowy, wieloczęściowy pakiet „Zaczynając czytać” w celu wcześniejszego nabycia umiejętności czytania. Im wcześniej dzieci będą miały możliwość wkroczenia w fascynujący świat książek, tym bardziej naturalnie posiądą zdolność poruszania się w nim. Tłem całej kampanii jest fakt, iż w dwóch trzecich rodzin rodzice nie czytają swoim dzieciom. 20% 15-latków znajduje się na progu wtórnego analfabetyzmu. Te alarmujące sygnały wymagają w opinii inicjatorów i partnerów kampanii „Zaczynając czytać – czytelnicza inicjatywa dla Niemiec” szybkiej odpowiedzi i zdecydowanego działania.