Każdy, nawet ăniewtajemniczonyÓ odbiorca usług poligraficznych takich jak ksišżki, czasopisma, kolorowe periodyki czy wszechobecne druki reklamowe kojarzy je z pracami zadrukowanymi dwustronnie.
Podziwia efekt końcowy druku niekoniecznie majšc jednak wiadomoć trudnoci technologicznych oraz kosztów produkcji odbitki dwustronnej, choć to raczej problem szefa produkcji albo szefa zakładu, w którym dana usługa jest wykonywana.
Obecnie rynek nie tylko w poligrafii definiowany jest jako rynek nabywcy, a nie producenta, rynek popytu, a nie podaży. Skoro tak jest, wszyscy ci producenci maszyn drukujšcych, którzy chcš sprostać jego oczekiwaniom i wymogom, nieustannie pracujš nad opanowaniem najwyższych standardów jakociowych w procesie drukowania, a szczególnie w zakresie druku dwustronnego. Jednym z producentów, który zaproponował innowacyjne rozwišzanie konstrukcyjne maszyn drukujšcych, jest firma Akiyama International z Japonii.
Maszyna drukujšca tej firmy model Jprint produkowana od 1994 roku urzeczywistnia jak żadna inna dwie najważniejsze cechy druku dwustronnego, a mianowicie najwyższš jakoć druku przy bardzo niskich kosztach produkcji. Istotnym elementem postępu technicznego jest przecież jego przełożenie na postęp ekonomiczno-cywilizacyjny. W postępie tym w branży poligraficznej na szczęcie cišgle bardzo dużš rolę odgrywa zakład poligraficzny posiadajšcy odpowiedni park maszynowy. Pożšdana wydajnoć danego urzšdzenia rozpatrywana w kategoriach wyniku finansowego danej firmy osišgana jest zasadniczo dzięki wysokiemu stopniowi jego automatyzacji. Skrócenie do minimum czasu niezbędnego na przygotowanie do druku, niskie koszty obsługi, serwisu oraz niskie zużycie energii czy, nie bez znaczenia, zajmowana przez maszynę powierzchnia to czynniki znacznie poprawiajšce oczekiwany wynik, nie tylko finansowy. Obecnie na wiecie, a szczególnie w Polsce i krajach niedawno wstępujšcych do struktur Unii Europejskiej, koszty i wydajnoć to elementy najważniejsze w rachunku wyników każdego przedsiębiorstwa.
Czy maszyna drukujšca model Jprint firmy Akiyama umożliwia poprawienie uprzednio wymienionych wskaników (wydajnoć, koszty), postaram się dalej pokazać.
Lepsza jakoć druku
Ľ W maszynie Jprint odwracanie arkusza jest niepotrzebne podczas drukowania, dlatego też pasowanie może być doskonale wyregulowane na obu stronach arkusza. Wreszcie brak perfektora eliminuje ryzyko uszkodzenia, zarysowania czy zabrudzenia drukowanego arkusza.
Ľ Cylindry dociskowe pierwszej i drugiej strony arkusza posiadajš ceramiczne osłony zapewniajšce jednolite drukowanie z tš samš jakociš na obu stronach.
Ľ Arkusz zadrukowany w każdym z kolorów przechodzi przez cylinder przekazujšcy, dajšc wystarczajšcy czas na utrwalenie farby, podwyższajšc tym samym radykalnie jakoć druku.
Zmniejszone koszty produkcji
Ľ Zadrukowany arkusz nie wymaga odwracania, więc margines na łapki jest niezbędny tylko na jednej jego krawędzi, tak jak w maszynach drukujšcych jednostronnie. Dlatego obszar zadruku może być powiększony o strefę marginesu na łapki. To pomaga w zmniejszeniu kosztów zadruku, szczególnie małych arkuszy.
Ľ Nie ma potrzeby przycinania zadrukowywanych arkuszy, aby wyeliminować różnice w rozmiarach arkusza.
Ľ Bezkontaktowy system myjšcy umożliwia równoczesne mycie cylindra offsetowego i cylindra dociskowego, dzięki czemu przedłużana jest żywotnoć osłon ceramicznych.
Ľ Niskie zużycie energii elektrycznej to oczywiste ródło oszczędnoci.
Udoskonalona obsługa
Ľ Płyty drukujšce zmieniane sš równoczenie na wszystkich zespołach drukujšcych, co skraca czas narzšdzania.
Ľ Obszar obrazu na płycie drukujšcej jest taki sam dla obu stron arkusza, co ułatwia przygotowanie płyt do druku.
Ľ Zespół drukujšcy, składajšcy się z cylindrów ułożonych poziomo, zapewnia wystarczajšcš wielkoć przestrzeni roboczej.
Ľ Mniejsza powierzchnia zajmowana przez maszynę ułatwia obserwację pracy maszyny i oszczędza obsłudze iloci pieszych obchodów maszyny.
Jak widać, skrócony czas narzšdzania, ułatwione przygotowanie druku oraz ekonomiczne wykorzystanie przestrzeni roboczej Đ to elementy wpływajšce na zdecydowane zwiększenie wydajnoci maszyny Jprint.
Znaczna różnica czasu i kosztów druku 4x4 na maszynie 8-kolorowej posiadajšcej system odwracania w porównaniu z rozwišzaniem w Jprint staje się swoistš przepaciš w wypadku zadruku tej samej pracy na maszynie 4-kolorowej w 2 przelotach (schemat 2).
O ile użycie urzšdzenia odwracajšcego wišże się z obniżeniem jakoci druku i spadkiem wydajnoci, to model Jprint firmy Akiyama, ze względu na swojš unikalnš konstrukcję, jest pozbawiony tych negatywnych aspektów druku dwustronnego. Jprint zadrukowuje w jednym przelocie arkusze dwustronnie bez koniecznoci ich odwracania w zakresie od bardzo niskich gramatur (0,03 mm) do 0,3 mm, przy identycznej jakoci arkusza z obu stron. Przekonali się o tym użytkownicy maszyn Akiyama na całym wiecie, między innymi drukarnia Uniwersytetu w Cambridge, która zakupiła już 3 maszyny Akiyama w odstępie zaledwie 2 lat, czy amerykańska drukarnia Graphic Services, która, jak stwierdził prezes Bill Fitzgerald*, ăodniosła wielki sukces z 10-kolorowš maszynš JPrint, więc zakup 12-kolorowej maszyny to doskonały wybór. Posiadanie dwóch maszyn J-Print daje nam niewiarygodne możliwoci produkcyjne zapewniajšc niezrównanš jakoć usługi dla naszych klientów z branży wydawnictw edukacyjnych, serwisów finansowych czy komercyjnej. Z tymi maszynami nasz czas przygotowania jest niewiarygodnie szybki, a ponieważ obie strony arkusza drukowane sš jednoczenie, nasz czas produkcyjny jest dużo krótszy niż przy standardowych maszynach arkuszowychÓ. Jak dodaje Bradley Koch*, ăJprint poszerza ekonomicznš opłacalnoć konwencjonalnej maszyny arkuszowej i uzupełnia ofertę w stosunku do druku na maszynie zwojowejÓ.
Firmy, które dotychczas publikowały katalogi czy ksišżki o dużych nakładach na maszynach zwojowych, wykazujš duże zainteresowanie maszynami arkuszowymi o oczekiwanej konstrukcji, a maszyna Jprint pasuje im do tego doskonale.
Czy warto nie tylko myleć niekonwencjonalnie? Użytkownicy maszyn Akiyama przekonali się o tym z całš pewnociš. Obecnie maszyny Jprint sš również dostępne na rynku polskim...
Artykuł sponsorowany
* fragmenty artykułów z serwisu poligraficznego ăWhat they thinkÓ