Podczas tegorocznej drupy papiernicy nie przedstawili Đ jak to miało miejsce podczas drupy 2000 Đ w zasadzie żadnych rewelacji.
Stawili się wszyscy wielcy, zarówno producenci, jak i niektórzy więksi niezależni dystrybutorzy. W sumie było ponad szećdziesięciu wystawców.
Po obejrzeniu oferty producentów papieru dało się zauważyć kilka trendów (większoć z nich jest zresztš kultywowana już od lat). Po pierwsze cykle wprowadzania nowych rodzajów papierów stajš się coraz krótsze. Po drugie cišgle dšży się do podnoszenia jakoci papierów, głównie przez podnoszenie ich białoci oraz polepszanie właciwoci powierzchniowych, w tym podwyższanie gładkoci przy jednoczesnym obniżaniu gramatury i podwyższaniu nieprzezroczystoci.
Kolejne trendy to obniżanie gramatur produkowanych papierów oraz zwiększenie zakresu stosowania papierów powlekanych matowych kosztem papierów z połyskiem, przy jednoczesnym rozszerzeniu i zróżnicowaniu skali matu.
W hali 6 wzorem ubiegłej drupy stworzono PrintCity, czyli działajšcš w całej hali ogromnš drukarnię specjalizujšcš się w różnych produktach poligraficznych, w skład której, prawdę powiedziawszy, wchodzš ăkonkretne fabrykiÓ, czyli kompletne cišgi produkcyjne przeznaczone do wykonywania konkretnych produktów poligraficznych. W zwišzku z takš sytuacjš częć dostawców materiałów, głównie papieru i farb drukarskich, zabiegała o stoiska tylko w PrintCity lub w PrintCity i innych halach grupujšcych danš tematykę.
Koncern UPM Đ Kymmene (Finlandia) obecny w dwóch stoiskach w PrintCity (hala 6) prezentował kilka autentycznych nowoci opracowanych na koniec 2003 roku. Większoć z nich jest mało znana lub zupełnie nieznana w Polsce.
Do tych nowoci należy zaliczyć następujšce papiery:
UPM Finesse G Đ pierwszy na rynku europejskim zwojowy bezdrzewny powlekany papier wklęsłodrukowy o gramaturze od 80 do 170 g/m2. Papier o gramaturze 80 g/m2 przeznaczony jest do drukowania katalogów. Charakteryzuje się wysokš białociš i nieprzezroczystociš oraz wysokim połyskiem, który w wielu przypadkach podwyższa połysk nadrukowanej farby (Brillance).
UPM Cat 80 i UPM Lux 80 Đ niepowlekane papiery zwojowe o gramaturze 80 g/m2 przeznaczone do drukowania czasopism i katalogów zaczęły być produkowane w wyższej białoci. Sš to papiery przeznaczone tak do wklęsłodruku, jak i do offsetu zwojowego posługujšcego się farbami heat-set.
UPM Ultra Đ papiery LWC sš obecnie produkowane z podwyższonš białociš CIE wynoszšcš 100 jednostek, w gramaturach od 48 do 80 g m2.
UPM Matt Đ powlekany papier drzewny o gramaturze 60 g/m2 i powierzchni matowej przeznaczony do zwojowego drukowania coldsetowego gazet, dodatków do gazet, prospektów itp. wysokojakociowej produkcji gazetowej. Jest to dalszy rozwój takich produktów jak ValsaMatt i UPM Pro, czyli ăpowlekanej gazetyÓ, która ostatnio dzięki stowarzyszeniu IFRA uzyskała nazwę VAC (Value Added Coldset).
UPM DIGI Đ nowe generacje papieru uprzednio produkowanego pod tš nazwš. Obecnie jest to 15 rodzajów papierów przeznaczonych do drukowania cyfrowego w trzech różnych kategoriach: UPM DIGI FINE obejmujšca zarówno powlekane, jak i niepowlekane bezdrzewne papiery przeznaczone do drukowania cyfrowego w gramaturach od 70 do 250 g/m2; UPM DIGI Magazine Đ papiery drzewne przeznaczone do drukowania cyfrowego czasopism o gramaturach od 48 do 100 g/m2; UPM DIGI NEWSPRINT Đ papier o jakoci papieru gazetowego służšcy do cyfrowego drukowania gazet, produkowany w gramaturach od 40 do 60 g/m2. Papier ten (wczeniejsza jego wersja) robił furorę na ostatnich targach Ifra (Lipsk 13-16.10.2003) w cyfrowych systemach drukowania gazet. Systemy te stosowane sš w kilku wiatowych luksusowych sieciach hotelowych Đ z reguły umożliwiajš one uzyskanie z sieci (Internet) do 20 różnych tytułów, w tym zwykle do 12 tytułów wiatowych i do 8 krajowych. Uzyskiwane druki w zależnoci od systemu sš czarno-białe lub wielobarwne, majš format klasycznej gazety i w ten sposób delikwenta niewiadomego co do możliwoci drukowania cyfrowego można oszukać, że włanie wraca się z kiosku po zakupie gazet.
Od kilku lat UPM specjalizuje się w produkcji i dystrybucji ăJumboroliÓ. Produkcja jest stosunkowo prosta, natomiast dystrybucja to już komplikacja na poziomie mistrzostwa wiata w tej dziedzinie. Od poprzedniej drupy (2000), na której UPM zajmował się logistykš i transportem ăJumboroliÓ, szerokoć zwojów wzrosła z 3,65 do 4,32 m (KBA postawił nowš maszynę wklęsłodrukowš we Francji), a ich masa zwiększyła się z 8 ton do 9250 kg. Mowa oczywicie o wklęsłodrukowym papierze LWC Đ UPM Cote G o gramaturze 60 g/m2. Za ăJumborolęÓ uważany jest już zwój o szerokoci od 2,8 m oraz masie powyżej 4 ton.
Koncern StoraEnso (Finlandia) w zakresie papierów drukowych przedstawił nowš generację papierów drzewnych powlekanych LWC/MWC NovaPress i NovaPress Silk o podwyższonej w stosunku do poprzedników białoci, białoci CIE i nieprzezroczystoci oraz zmianie odcienia w kierunku widma niebieskiego. Sš one produkowane w gramaturach 65-115 g/m2. Papiery te przeznaczone sš do drukowania technikš offsetu zwojowego przy zastosowaniu farb heat-set: czasopism, katalogów, materiałów reklamowych, ksišżek i okładek czasopism. Ponadto prezentowano nowš generację MultiCopy o podwyższonych parametrach jakociowych i podwyższonej przerabialnoci. Do tej rodziny należš obecnie: MultiCopy Special (inkjet) 90 g/m2, MultiCopy Original White 80 g/m2, MultiCopy Special Laser 90 g/m2 i MultiCopy off White 80 g/m2.
Koncern M Đ real (Finlandia) jak na potentata przystało urzędował w dwóch halach: w PrintCity i hali 8. W charakterze nowoci prezentowano głównie papiery i tektury (kartony) stosowane do konkretnej produkcji w PrintCity. Do tych nowoci należy zaliczyć: ulepszone wysokojakociowe tektury opakowaniowe Avanta Platina i Avanta Ultra, tektury graficzne rodziny Carta oraz papiery LWC, w tym superlekkie 36 g/m2 i 39 g/m2 oraz papier powlekany Galerie Fine o gramaturze 65 g/m2. M Đ real prezentował także swojš nowš rodzinę papierów biurowych Data Copy, jednakże ich premiera odbyła się już podczas targów Paperworld 2004 we Frankfurcie w styczniu tego roku.
Koncern Sappi (Belgia) był uczestnikiem PrintCity. Na papierze jego produkcji wykonywano niektóre z drukowanych podczas targów produktów. W charakterze nowoci Sappi prezentował rodzinę wysokojakociowych powlekanych papierów etykietowych noszšcš nazwę Parade. Papiery należšce do tej rodziny produkowane sš tak w arkuszu, jak i w zwoju, przeznaczone sš do drukowania offsetowego arkuszowego i zwojowego (CSWO). Sš więc papiery wodo- i ługotrwałe o nazwie Parade Souplesse 70-90 g/m2, papiery wodotrwałe Parade Aqua 70-90 g/m2 i papiery owijkowe Parade Prima 75-120 g/m2 oraz Parade Prima MF (matowe) o gramaturach 75-100 g/m2.
Austriacki koncern Brigl & Bergmeister pokazał nowe rodziny papierów etykietowych Niklakett Premium i Niklakett spezial DD.
Koncern Mitsubishi Paper Mills Ltd. (Niemcy) prezentował ulepszone papiery samokopiujšce według systemu wieloarkuszowego przeznaczone do drukowania natryskowego (inkjet) z rodziny Giroform INK (premiera tych rewelacyjnych papierów odbyła się podczas Paperworld 2004 we Frankfurcie Đ od tego czasu poprawiono znaczšco jakoć) oraz papiery samokopiujšce jetscript vision i thermoscript F. Pierwszy z nich jest przeznaczony do zadrukowywania technikš drukowania offsetowego, sitodrukowego i natryskowego, za drugi do termodruku i offsetu.
Koncern Norske Skog (Norwegia) tym razem po raz pierwszy po zakupie częci koncernu Haindla przedstawiał swe produkty, które w większoci przypadków zostały ulepszone i zunifikowane. Norske Skog jest znaczšcym producentem papierów zwojowych dla techniki offsetowej heatsetowej i dla rotograwiury, takich jak: LWC, MFC, SC, Improved Newsprint (ulepszony papier gazetowy), papieru gazetowego, papieru do drukowania ksišżek adresowych i telefonicznych oraz papieru ksišżkowego. W czasie drupy Norske Skog cile współpracował z Koenig & Bauer AG (KBA). KBA podczas prezentacji używała do drukowania na maszynie KBA Cortina (waterless offset Đ offset bez nawilżania) papieru Norstar Lux 60 g/m2 oraz do drukowania na maszynie Compacta 217 Norske Super H 65 g/m2. Na papierze Norstar Lux drukowano gazety ăKBA LIFEÓ i ăPaperLifeÓ.
Papiernia Leipa Georg Leinfelder GmbH (Niemcy) promowała swoje nowe wykonane w 100% z masy makulaturowej offsetowe papiery LWC oraz niskogramaturowe offsetowe papiery LWC wykonane z makulatury z niewielkim dodatkiem celulozy. Według producenta jakoć papieru LWC wyprodukowanego w 100% z makulatury odpowiada jakoci papieru Ultra Đ MAG wykonanego z włókien pierwotnych.
Niemiecka fabryka Papierfabrik Scheufelen GmbH & Co. KG specjalizujšca się w produkcji wysokojakociowych papierów powlekanych (notabene to w tej fabryce po raz pierwszy wyprodukowano na skalę przemysłowš papier powlekany) oferowała swoje, co prawda znane już, luksusowe, ale cišgle ulepszane papiery wielokrotnie powlekane: PhoeniXmotion, Job Parilux i Cosort Royal.
W segmencie ăpapiery ozdobneÓ stawili się praktycznie wszyscy producenci tego rodzaju papierów. Było ich około 20. Nie wszyscy w tym doć konserwatywnym segmencie starali się przedstawić nowoci, tym bardziej, że wczeniej występowali już z nowociami na Paperworld w styczniu br. we Frankfurcie. To samo dotyczy zresztš producentów szeroko pojętych papierów biurowych. Mimo to niektórzy producenci papierów ozdobnych przedstawili lub usiłowali przedstawić swoje nowoci.
Hiszpańska papiernia Clariana SA propagowała swoje mało znane na rynku polskim papiery ozdobne.
Papiernia Favini (Włochy) prezentowała swój nowy archiwalno-biblioteczny papier Relyon, który ma gwarancję niezmiennoci swych właciwoci przez 250 lat. Ponadto prezentowano m.in. nowe barwy papierów Flying Colours, Majestic, Bindakote oraz nowe papiery ozdobne Royal Quadrat i Dutch Ivory Board.
Papiernia Fedrigoni Cartiere S.P.A. (Włochy) przedstawiała nowe kolekcje papierów ozdobnych oraz modyfikacje starych i znanych już kolekcji takich jak: Sirio Pearl, Corola i Symbol Card oraz Imaginative Papers.
Bttenpapierfabrik Gmund (Niemcy) prezentował przepracowanš na nowo kolekcję Kaschmir i Futures.
Przedstawiona relacja dotyczšca papierowych nowoci eksponowanych na drupie nie jest na pewno ani kompletna, ani też wyczerpujšca zagadnienie; jest subiektywnym spojrzeniem autora, który jako motto przyjmuje, że nie samym papierem człowiek żyje, tym bardziej na drupie, gdzie i inne eksponaty należy zauważyć.
Następna drupa już za chwilę, bo w dniach od 20 maja do 11 czerwca 2008 r., oczywicie jak zwykle od ponad pięćdziesięciu lat w Dsseldorfie.