Farba drukarska podstawą każdego druku – część XXXVI
18 wrz 2024 12:16

Ponieważ farba jest podstawą każdego druku, to właściwości farb muszą być dostosowane do wymagań stawianych przez technikę drukowania offsetowego, tak aby zapewnić ich właściwe przenoszenie poprzez formę drukową na podłoże.

Kontrola kolorystyki wymieszanej farby powinna się odbywać na podstawie wydruku wykonanego na podłożu, które zostanie zastosowane do wykonania nakładu. Naniesiona ilość farby powinna być ściśle określona w g/m2 i odpowiadać realnym możliwościom technologicznym.

Z każdej wyprodukowanej farby mieszanej powinna zostać odłożona mokra próbka, tak aby w razie potrzeby móc ją kontrolnie wydrukować.

Podczas oceny farb mieszanych należy pamiętać, że każdy człowiek inaczej postrzega barwę. Dlatego ważne jest, aby ocena barwy odbywała się we właściwych warunkach. Niedopuszczalne jest np. pochylanie się nad próbką, jeśli oświetlona jest ona z góry, ponieważ padający cień powoduje zakłócenie właściwego oświetlenia próbki. Najlepiej jest stosować oświetlenie asymetryczne.

Bardzo ważny jest właściwy dobór źródła światła, dlatego należy sprawdzić, czy dla oświetlenia, które będzie służyło do porównywania próbek, spełnione są warunki normy ISO 36664:2000 (1.6-1), tzn. temperatura barwy 5000°K i moc oświetlenia 2000 lx.

Należy zwrócić uwagę na czas przydatności lamp i zainstalować licznik czasu ich pracy. Trzeba sprawdzić, czy do stanowiska pracy nie dociera obce, barwne źródło światła. Udział światła obcego nie powinien przekraczać 25 proc. całego światła docierającego.

Należy ustalić okresy wymiany lamp i ich czyszczenia. Jeśli np. czas pracy świetlówek wynosi 2000 godzin, powinno się stosować co 500 godzin przeglądy, w trakcie których lampy należy wyczyścić, a 25 proc. wymienić na nowe. Taka metoda gwarantuje równomierność temperatury oświetlenia. Zapobiega nagłym zmianom warunków, jakie nastąpiłyby przy jednoczesnej wymianie wszystkich lamp po 2000 godzin pracy.

Do właściwej oceny barw i zjawiska metameryzmu powinno się korzystać z kabin świetlnych, wyposażonych w różne źródła światła, na przykład:

– D65 o temp. barwy 6500°K (emituje tzw. światło dzienne północy),

– D50 o temp. barwy 5000°K (emituje tzw. światło dzienne zgodnie z normą ISO 36664, najczęściej stosowane w poligrafii),

– A o temp. barwy 2700°K (typowe światło żarówki).

Wewnętrzne ściany kabiny powinny być wyłożone specjalną folią o niskim współczynniku odbicia światła.

Profesjonalna mieszalnia farb powinna gwarantować idealną powtarzalność barw zamawianych farb.

Ewa Rajnsz