Jak przyciągnąć młodych pracowników do poligrafii?
17 lis 2022 14:23

Jak polepszyć wizerunek sektora i jak skłonić młodych, by zechcieli pracować w branży poligraficznej? Europejski projekt „Print Your Future” („Wydrukuj swoją przyszłość”) oferuje rozsądne porady, jak znaleźć, przyciągnąć i zachować przyszłych pracowników w przemyśle poligraficznym.

Według Beatrice Klose, sekretarz generalnej stowarzyszenia Intergraf, brak wykwalifikowanych specjalistów i atrakcyjności sektora stanowi część głównych wyzwań dla europejskiego przemysłu poligraficznego. Istnieje tu olbrzymi potencjał rekrutacyjny dla młodzieży, tym bardziej, że w przemyśle tym zatrudnieni są przeważnie pracownicy w starszym wieku i należy liczyć się z ich przechodzeniem na emeryturę. W tym kontekście zestaw narzędzi opartych na najlepszych praktykach ma pomóc sektorowi poligraficznemu w zwiększeniu atrakcyjności pod kątem zatrudnienia. Ten zestaw narzędzi został przygotowany w ramach projektu „Print Your Future: Przyciągnąć nowych wykwalifikowanych pracowników do europejskiego przemysłu poligraficznego”, finansowanego przez Komisję Europejską i częściowo koordynowanego przez Intergraf.

Znaleźć przyszłe pokolenie

Portale internetowe, federacje handlowe, związki, szkoły i uniwersytety, a także imprezy branżowe i targi pracy to miejsca, gdzie można znaleźć nowych pracowników. Ważna jest interakcja z ich uczestnikami. Udział w targach pracy i innych istotnych wydarzeniach jest dobrym sposobem zaprezentowania się jako pracodawca. Warto wystąpić z atrakcyjnym dla odwiedzających stoiskiem, kreującym związek emocjonalny, np. ze specjalną strefą, gdzie będą oni mogli dotknąć i poczuć zapach podłoży drukowych. Warto też zabrać ze sobą swoich najlepszych pracowników, którzy będą dobrymi ambasadorami waszej firmy i waszego sektora. Mówcie pozytywnie o tym, co robicie. Jeśli sam przemysł oczernia swoją działalność, nikt nie zechce do niego przyjść. A to często się zdarza. Drukarzom brakuje wiary w siebie. Nie są dumni z tego, co robią, a powinni. Wytwarzają fantastyczne produkty, wspierające każdy sektor gospodarki. Drukarze wykonują usługi niezbędne dla społeczeństwa – mówi Beatrice Klose.

Przyciągnąć talenty jutra

Jak przyciągnąć przyszłe pokolenie? Wśród dobrych praktyk proponowanych przez „PYF” jest budowanie kultury przedsiębiorstwa opartej na pracownikach, co pozwoli przyciągnąć i związać z firmą utalentowane osoby. W tym celu niezbędne są stała komunikacja i dialog społeczny w przedsiębiorstwie. Obecni pracownicy wymagają też uzyskania dobrej równowagi między pracą i życiem prywatnym, jasnych możliwości kariery i środowiska opartego na wartościach. Inna rada: promujcie waszą firmę poprzez różne kanały komunikacyjne, włącznie z mediami społecznościowymi. Możecie zamieszczać ogłoszenia, poprosić swoich pracowników, by dzielili się swoimi doświadczeniami zawodowymi w ich sieciach, a także zamieszczać filmy video z przedsiębiorstwa itp. W przeszłości powszechne było, że drukarnie pokazywały swoje maszyny na stronie głównej swojego portalu. To nie jest zbyt atrakcyjne. Ważne jest, aby pokazać swoje know-how, informować o misji przedsiębiorstwa i wartości, jaką tworzy ono dla społeczeństwa – podkreśla Beatrice Klose.

Uwzględnianie różnorodności w procesie rekrutacji także stanowi poważny problem we wszystkich sektorach działalności. W przemyśle drukarskim np. kobiety są w niewielkim tylko stopniu reprezentowane, w tym także na stanowiskach kierowniczych. Dobrą praktyką jest więc uwzględnienie tego typu zagadnień w ofertach zatrudnienia i publikacjach. 

Sektor poligraficzny jest jedną z najbardziej zrównoważonych gałęzi przemysłu na świecie i i najbardziej dbających o środowisko. To poważny argument na rzecz przyciągnięcia młodego pokolenia, które przykłada coraz większą wagę do aspektów ekologicznych, także przy poszukiwaniu zatrudnienia.

Zatrzymać nowe pokolenie

Jak zatrzymać przyszłe pokolenie? Środowiska pracy o charakterze rygorystycznym i posiadające wyraźną strukturę hierarchiczną należą do przeszłości. Interesująca praca, taka, która ma sens, ma o wiele większe znaczenie niż kiedyś. Firma, która inwestuje w profesjonalny rozwój, jest atrakcyjna dla młodej generacji. Takie relacje między doświadczonymi i młodymi pracownikami jak mentoring czy coaching stanowią korzystne rozwiązanie. Dobre samopoczucie w pracy także jest ważne. Zdaniem Beatrice Klose istotne jest przyjazne i stymulujące środowisko pracy. Atrakcyjny wystrój stołówki, miejsc wypoczynku, darmowe owoce to drobiazgi, które mogą zwiększyć zaangażowanie pracowników.

Kompetencje coraz bardziej cyfrowe

Dużo się już o tym mówi, ale kompetencje cyfrowe są niezbędne dla przyszłości przedsiębiorstwa. Wystarczy spojrzeć na ewolucję maszyn, coraz częściej wykorzystujących automatyzację i sztuczną inteligencję. Beatrice Klose zwraca uwagę zwłaszcza na rosnące znaczenie inkjetu i flekso w notującym silny wzrost sektorze opakowań. Kiedy mowa o maszynach, młodzi wyobrażają sobie pracę rutynową i ręczną. To nie jest prawda. Wszędzie, każda maszyna jest teraz sterowana komputerem. Praca staje się bardziej wszechstronna i naprawdę w przyszłości potrzebne będą kompetencje cyfrowe. Jest więc wiele do zrobienia, aby przekazywać bardziej realistyczny obraz sektora, nowoczesnego i innowacyjnego pod względem technologicznym, i zerwać ze staromodnym wizerunkiem drukarni Gutenberga.

Więcej informacji o projekcie PYF można znaleźć na stronie www.printyourfuture.eu

Opracowano na podstawie „Nouvelles Graphiques”