Kodak w teorii i praktyce
6 gru 2016 14:56

W dniach 10-11 października br. w podwarszawskim Otwocku odbyła się 7. edycja spotkania Meet Kodak Polska organizowana dla obecnych i potencjalnych odbiorców rozwiązań tego producenta. Druk opakowań, druk komercyjny, targowe nowości, wystąpienia użytkowników systemów Kodak oraz wymiana zawodowych doświadczeń to główne powody, dla których warto było pojawić się na październikowym spotkaniu firmy Kodak. Rozbudowana tematyka konferencji poświęcona przede wszystkim dwóm zagadnieniom – opakowaniom i drukowi komercyjnemu – przyciągnęła w tym roku ponad setkę uczestników zajmujących się m.in. drukiem fleksograficznym, offsetowym, cyfrowym oraz produkcją łączoną. Podobnie jak w zeszłym roku konferencja została podzielona na dwa bloki tematyczne: pierwszy z nich poświęcony sektorowi opakowaniowemu, drugi zaś drukowi komercyjnemu. Uczestników spotkania przywitali Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska oraz Komal Sharma, dyrektor zarządzający firmy Kodak odpowiedzialny za rynki wschodzące w obszarze EAMER. Kluczową informacją, jaką przekazał Komal Sharma, było zakończenie procesu reorganizacji firmy Kodak zgodnie z procedurami Rozdziału 11 (Chapter 11) amerykańskich przepisów prawa upadłościowego. Ponadto Komal Sharma podkreślał znaczenie polskiego oddziału w działalności całego koncernu oraz dziękował za jego prężną działalność w tak trudnym okresie, jakim była reorganizacja. Dyrektor zarządzająca Kodak Polska przedstawiła historię firmy począwszy od produkcji pierwszej płyty fotograficznej, poprzez wprowadzenie pierwszej płyty analogowej, a skończywszy na złożeniu wniosku o upadłość i zakończeniu tego procesu. W celu zobrazowania potencjału, jaki drzemie w spółce Kodak oraz jej silnej pozycji, na którą koncern pracował od przeszło 130 lat, Jolanta Wiśniewska przedstawiła firmę za pomocą liczb. Obecnie Kodak to ponad 25 tysięcy klientów, 8,5 tys. pracowników, 60 tys. zainstalowanych rozwiązań workflow Prinergy, 16 tys. systemów CtP, 12 tys. urządzeń do druku cyfrowego, ponad 300 instalacji systemów Flexcel NX oraz ponad 40 mld stron wydrukowanych przez systemy Kodak Prosper. Jolanta Wiśniewska omówiła również rynki, na których koncentruje się firma Kodak, a są to produkcja opakowań, komunikacja graficzna oraz druk użytkowy. Rynek opakowań jest najszybciej rozwijającym się segmentem poligrafii i daje ogromne perspektywy wzrostu. Jego wartość w 2012 r. wyniosła 247 mld USD. Równie perspektywicznie zapowiada się rynek komunikacji wizualnej, którego wartość w 2012 r. wyniosła 445 mld USD. Jeśli chodzi o rynek druku użytkowego, firma Kodak zamierza czerpać z niego korzyści już pod koniec roku 2014 lub w roku 2015. Po wystąpieniu inauguracyjnym uczestnicy spotkania podzielili się na dwie grupy, z czego jedną stanowili przedsiębiorcy reprezentujący branżę opakowaniową, a drugą przedsiębiorcy zajmujący się świadczeniem usług z zakresu druku komercyjnego. W teorii Prezentacje przygotowane z myślą o drukarzach komercyjnych rozpoczął Joachim Kranz, który jako alternatywę dla tradycyjnego druku offsetowego przedstawił szerokie portfolio rozwiązań Kodaka przeznaczone do druku cyfrowego. Zagraniczny prelegent poruszył również istotną kwestię, jaką jest odpowiedni dobór konkretnego rozwiązania zgodnego z profilem działalności danej firmy. Stanowi to bowiem kwintesencję każdej inwestycji, aby ta okazała się skuteczna i przełożyła się na rozwój i wzrost rentowności przedsiębiorstwa. O możliwościach, jakie oferuje Kodak w zakresie druku hybrydowego, opowiedział Sławomir Iwanowski, regionalny menedżer sprzedaży w firmie Kodak Polska, który omówił zalety wynikające z połączenia druku offsetowego z cyfrowym. Aby lepiej zobrazować tę tematykę, Sławomir Iwanowski przedstawił szereg zakończonych sukcesem wdrożeń systemów Kodaka z rodziny Prosper S na offsetowych maszynach zwojowych przeznaczonych do drukowania gazet. W dalszej części spotkania ze strony firmy Kodak Polska swoje prelekcje wygłosili: Tomasz Gogacz, który omówił zagadnienia związane z systemem workflow Kodak Prinergy 6; Przemysław Kida zdradził sekrety, jakie kryje system zarządzania barwą Kodak ColorFlow 2.0; oraz Łukasz Wąchała, który przygotował prezentację poświęconą bezprocesowym płytom Kodak Sonora. Część poświęconą branży opakowaniowej poprowadził Jacek Galiński z Kodak Polska, który w pierwszej kolejności – w kontekście zakończonych niespełna miesiąc przed konferencją targów Labelexpo Europe 2013 – przedstawił najnowsze rozwiązania firmy Kodak z dziedziny technologii fleksograficznej. Wśród rozwiązań pokazanych przez firmę Kodak na tej imprezie targowej znalazł się system produkcji form fleksograficznych Kodak Flexcel NX. Wraz z rozwiązaniem Kodak Spotless system ten stanowił część zintegrowanego ciągu produkcyjnego stworzonego przez firmy Kodak, MPS i Reproflex 3 podczas jednego z dni targowych. Drugą część spotkania Jacek Galiński poświęcił roli opakowania na dzisiejszym rynku i jego wpływowi na poziom sprzedaży. Prelegent postawił znak równości pomiędzy opakowaniem i emocjami oraz zaprezentował wiele wysokiej jakości opakowań flekso wyprodukowanych dzięki zastosowaniu technologii Kodak Flexcel NX. W praktyce Październikowe spotkanie firmy Kodak Polska nie byłoby jednak tak wartościowe, gdyby nie prezentacje przygotowane przez użytkowników rozwiązań firmy Kodak. To właśnie dzięki ich wystąpieniom uczestnicy Meet Kodak mogli się dowiedzieć, czym kierowali się poszczególni polscy przedsiębiorcy przy wyborze rozwiązań tego producenta oraz jakie korzyści przyniosły im te inwestycje. Podczas sesji poświęconej opakowaniom swoimi refleksjami odnośnie do użytkowania rozwiązań firmy Kodak podzielili się Marcin Jastrzębski z firmy Multidruk i Piotr Kolera reprezentujący firmę Digiflex. Marcin Jastrzębski opowiadał o doświadczeniach swoich i reprezentowanej przez siebie firmy z hybrydową przygotowalnią (offsetową i fleksograficzną) na przełomie ostatniego roku, zaś Piotr Kolera podzielił się spostrzeżeniami na temat roli opakowań na dzisiejszym rynku oraz możliwości, jakie daje oferowana przez firmę Kodak technologia Flexcel NX. Podczas sesji poświęconej drukowi komercyjnemu swoimi doświadczeniami dotyczącymi rozwiązań Kodaka podzielili się Robert Paśniczek z firmy Legra, Mirosława Peret z firmy Druk-Intro i Piotr Madoń z firmy Madoń Media. Robert Paśniczek opowiadał o przyczynach, które skłoniły drukarnię Legra, jednego z największych w Polsce producentów akcydensów w postaci m.in. kalendarzy i książek, do instalacji cyfrowego systemu Kodak NexPress SX 2700 z podajnikiem, umożliwiającym obsługę większych niż standardowe arkuszy papieru. Jak można się domyślić, głównym powodem były malejące nakłady występujące w wielu mutacjach. Wśród atutów, które zdecydowały o wyborze tego rozwiązania, Robert Paśniczek wyliczył m.in. obsługę dużego formatu i niskich nakładów oraz możliwość personalizacji okładek. Warto podkreślić, że była to pierwsza w Polsce instalacja rozwiązania Kodak NexPress SX 2700. Więcej na temat zarówno instalacji, jak i samego systemu znajdą Państwo w październikowym wydaniu Poligrafiki. Mirosława Peret wykorzystała swój czas na omówienie systemów Kodak Prinergy i Kodak InSite oraz ich praktycznego zastosowania w drukarni dziełowej, jaką jest Druk-Intro. Kodak Prinergy to komplekso-wy system workflow, który pozwala zarządzać procesem produkcyjnym znacznie go usprawniając. Usprawnienie procesów przesyłania i akceptacji plików, ich sprawdzania, eliminacji czynnika błędu ludzkiego oraz finalnego przygotowania ich do produkcji – o tych zaletach mówiła prelegentka w kontekście codziennej pracy z tym rozwiązaniem Kodaka. Wykładową część konferencji Meet Kodak Polska 2013 zakończyło wystąpienie Piotra Madonia poświęcone pierwszej w Polsce i w Europie instalacji naświetlarki CtP Kodak Achieve opracowanej z myślą o małych i średnich drukarniach akcydensowych. W naświetlarkach Achieve znajdują zastosowanie stworzone przez firmę Kodak nowe, wysokojakościowe i ekonomicznie uzasadnione głowice termiczne TH5. Zapewniają one uzyskiwanie bardziej precyzyjnych, dokładnych w odwzorowaniu punktów rastrowych, wpływając w efekcie na wyższą stabilność przejść tonalnych i jakość obrazowania. Wśród korzyści, jakie czerpie przedsiębiorstwo Madoń Media z nowo zainstalowanej naświetlarki, Piotr Madoń wymienił m.in. dużo mniejsze zapotrzebowanie na energię elektryczną, wolniejsze zużycie głowicy oraz niewielki metraż potrzebny na zainstalowanie tego rozwiązania. Dzień pełen merytorycznych i praktycznych wykładów uwieńczyła uroczysta kolacja przy rytmach kubańskiej muzyki połączona z lekcjami tańca dla chętnych uczestników październikowego spotkania. KS