Konkurs PTWK po raz 44.
6 gru 2016 14:43

Coroczny konkurs Polskiego Towarzystwa Wydawców Ksišżek ăNajpiękniejsze Ksišżki RokuÓ jest już rozstrzygnięty. Nagrody dla zwycięzców będš tradycyjnie wręczane na majowych Międzynarodowych Targach Ksišżki w Warszawie, ale informacje o wynikach warto w Poligrafice zamieœcić nieco wczeœniej. Zgodnie z wczeœniejszymi zapowiedziami organizatorów ksišżki nadesłane przez wydawców podzielono w tym roku na osiem działów tematycznych. W ten sposób uniknięto kłopotu z ocenianiem w jednej kategorii np. podręcznika oraz artystycznego albumu. Porównywanie ksišżek tak różnych, zarówno jako przedmioty, jak i spełniajšcych odmienne funkcje, wymaga przyłożenia innych kryteriów oceny. Znany artysta grafik Đ Józef Wilkoń przewodniczył sšdowi konkursowemu, w skład którego wchodzili: artyœci Đ prof. Zygmunt Magner, prof. Mieczysław Wasilewski, prof. Stanisław Wieczorek, wydawcy Đ Katarzyna Iwanicka, Krystyna Sulkiewicz oraz poligraf Đ Andrzej Tomaszewski. Komisarzem konkursu była Elżbieta Fido. A oto ksišżki-laureatki: Dział I. Literatura piękna Nagroda Đ Joanna Haręża Kruk między innymi, wydawnictwo Ezop, projekt Agnieszki Cieœlikowskiej i Joli Kundeli, druk w Pabianickich Zakładach Graficznych. Przyznano też cztery wyróżnienia dla wydawnictw: Bosz, a5, PIW oraz Znak. Dział II. Ksišżki naukowe i popularnonaukowe Nagroda Đ Maria Janion Wampir. Biografia symboliczna, Słowo/Obraz/Terytoria, ksišżka zaprojektowana przez Stanisława Salija, a wydrukowana w inowrocławskim Pozkalu. Przyznano cztery wyróżnienia dla wydawnictw: Słowo/Obraz/Terytoria, WSiP oraz dwa dla IAM. Dział III. Ksišżki matematyczne, przyrodnicze, medyczne Nagrody w tym dziale nie przyznano, a wyróżnienie otrzymały Wydawnictwa Naukowo-Techniczne za ksišżkę drukowanš w Opolgrafie. Dział IV. Ksišżki dla dzieci i młodzieży Nagroda Đ Grażyna Ruszewska Leon i kotka, czyli jak rozumieć mowę zegara, Wydawnictwo Fro9, projekt Grażyny Lange i Piotra Fšfrowicza, druk Lamar w Piotrkowie Trybunalskim. Wyróżniono tu Wydawnictwo MediaRodzina i aż trzy razy Wydawnictwo Ezop. W dziale ksišżek dziecięcych jury z przyjemnoœciš zauważyło znaczny postęp w porównaniu z ksišżkami z ubiegłego roku. Dział V. Podręczniki Nagrody ani wyróżnień nie przyznano. Dział VI. Słowniki, encyklopedie, leksykony,poradniki Nagroda Đ Słownik schulzowski z wydawnictwa Słowo/Obraz/Terytoria, projektowany przez Stanisława Salija, wydrukowany w Pozkalu. Przyznano też wyróżnienie dla Wydawnictwa Iskry. Dział VII. Albumy Nagroda Đ Tomasz Tomaszewski W centrum Fundacji CZD, zaprojektowana przez Piotra Welka, wydrukowana w kieleckim Fine Grain i oprawiona w Poligrafii SA. Tutaj sš cztery wyróżnienia: dla wydawnictw Bosz, Buffi, Wena i... niejako na zachętę, dla Wydawnictwa Miejskiego w Poznaniu. Dział VIII. Katalogi, wyd. bibliofilskie i inne Nagroda Đ Jan Młodożeniec Ubu Król, Wydawnictwo Zderzak, projekt Jana Michalskiego, Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Krakowie. W ostatnim dziale wyróżniono ksišżki dwóch wydawców: Rosner oraz Fejkiel Gallery. Po raz pierwszy jury przyznało GRAND PRIX Konkursu PTWK. Spoœród wszystkich nadesłanych ksišżek nagrodę tę otrzymał piękny album Wilk z Wydawnictwa Bosz, zaprojektowany autorsko i graficznie od A do Z przez tandem Lech Majewski i Tadeusz Budziński (fascynujšce zdjęcia). Ksišżkę wydrukowano w chińskiej firmie Sun Fung Offset Binding Co., a przygotowanie prepress wykonał starannie i fachowo Jacek Jutrzenka. Jury 44. Konkursu postanowiło nagrodzić Stanisława Salija indywidualnš Nagrodš Honorowš za wysoki poziom opracowania graficznego ksišżek. Ksišżki spod jego ręki ukazujš się nakładem gdańskiego wydawnictwa Słowo/Obraz/ Terytoria. Jakkolwiek w konkursie PTWK rywalizujš wydawcy i graficy, to godzi się poœwięcić kilka słów drukarniom. Już kolejny rok obserwujemy postęp jakoœci druku ksišżek. Wiele zakładów poligraficznych podejmuje trudne i technologicznie skomplikowane zadania stawiane przez wydawców. Zbliża się moment, w którym zdobywca tegorocznego Grand Prix Đ Lech Majewski nie będzie już musiał za granicš szukać wykonawców swych artystycznych publikacji. Na konkurs trafiły różne ksišżki, a wœród nich takie, które nie wytrzymywały artystyczno-graficznych kryteriów oceny. Były one jednak często przykładami naprawdę solidnego wykonania drukarskiego oraz introligatorskiego Đ dobrego i sprawnego rzemiosła. Zdarzyło się jednak pewne dwutomowe wydanie, którego jeden tom miał grzbiet wyokršglony, a tom drugi Đ płaski. Ale to już inna historia. AT