Lean Manufacturing w branży opakowań
6 gru 2016 14:58

Drukarstwo w ciągu ostatniej dekady zmieniło się w naszpikowany najnowszymi technologiami przemysł poligraficzny. Aby jednak w pełni korzystać ze zdobyczy techniki, organizacja pracy musi dorównywać jakości sprzętu. Jedną z propozycji dla firm o aspiracjach do dalszego rozwoju w realiach konkurencyjnego rynku poligraficznego może się stać podejście znane jako Lean Manufacturing. Zachęceni sukcesami we wdrażaniu podejścia Lean w Zakładach Poligraficznych AJG oraz wynikami uzyskanymi dzięki jego narzędziom, pragniemy zainspirować czytelników do poszukiwania innowacji na drodze ciągłego doskonalenia i eliminacji strat. To już niemal 90 lat, odkąd działa Toyota Production System i ćwierć wieku od jego rozwinięcia pod pojęciem Lean Manufacturing. Pojęcie to tłumaczone jest na język polski jako „szczupłe produkowanie”. Choć zawdzięcza ono swoją nazwę wykorzystaniu minimalnej ilości zasobów, nie wolno go kojarzyć z oszczędzaniem kosztem jakości wyrobu. Lean można określić jako ideę łączącą w sobie przejrzystą organizację przestrzeni produkcji lub biura oraz eliminowanie marnotrawstwa na drodze ciągłego doskonalenia procesów. Do tego większość rozwiązań powstałych dzięki „wyszczuplaniu” organizacji jest właściwie bezkosztowa. Sukces firmy we wdrażaniu Lean jest uzależniony przede wszystkim od utrzymania porządku i systematyczności przez pracowników, jednak co najistotniejsze – wszystkich pracowników – niezależnie od ich stanowiska w strukturze organizacyjnej. Podstawą sukcesu we wdrożeniu Lean oraz warunkiem zadziałania w danej organizacji systemu ciągłego doskonalenia jest zaangażowanie w proces wszystkich pracowników, z kierownictwem najwyższego szczebla na czele. Wszystkie moje dotychczasowe doświadczenia pokazują, że najlepsze i najbardziej trwałe rezultaty uzyskuje firma, której zarząd aktywnie wspiera rozwiązania Lean i w każdym działaniu daje dobry przykład swoim współpracownikom. Dla wielu zachodnich koncernów Lean stał się elementem kultury organizacji. W Polsce, mimo że coraz więcej wyższych uczelni włącza Lean do programu swoich kursów, temat jest wciąż zbyt mało znany lub niedoceniany. Nie potrafię wskazać skuteczniejszego instrumentu dla zrównoważonego rozwoju i doskonalenia organizacji – mówi Paweł Miciuk, właściciel firmy Lean-m. W Kraśniku stawiają na efektywność Zakłady Poligraficzne AJG we współpracy z firmą Lean-m prowadzą projekt poprawy efektywności, połączony z wdrożeniem Lean w całej organizacji. W ramach tych działań zostały przeprowadzone audyt działań operacyjnych oraz szkolenie rozbudowane o gry symulacyjne w zakresie Lean Manufacturing. Był to etap przygotowawczy do dalszych zmian. W AJG wypowiedzieliśmy wojnę wszelkim stratom. To właśnie koncepcja Lean Manufacturing nadała nowe znaczenie pojęciu gospodarności. Okazuje się, że wiele naszych działań, z pozoru nastawionych na oszczędności, w rezultacie angażowało nasze zasoby w sprawy drugorzędne dla działalności produkcyjnej. Liczymy na uwolnienie znaczących mocy i widoczne podniesienie wydajności fabryki. Wdrożenie Lean w naszych zakładach to wielkie wyzwanie w obszarze organizacyjnym. Zgodnie z programem, wypracowanym wspólnie z firmą Lean-m, dokonujemy przegrupowania szeregów tak, aby działać skuteczniej w zakresie zakupów, poprawy efektywności procesów produkcyjnych oraz zmniejszenia strat międzyprocesowych. Lean Manufacturing oferuje bogaty zakres narzędzi, a efekty zachęcają do dalszego działania – mówi Michał Geneja, manager marketingu Zakładów Poligraficznych AJG. Nie wszystkie doświadczenia Systemu Produkcji Toyoty dają się wprost przełożyć na grunt poligrafii. Mapa procesu produkcji wyrobu poligraficznego wygląda bardzo prosto w porównaniu z podobnym dokumentem wykonanym dla np. pojazdu samochodowego. System ssący produkcji w drukarni wymuszony jest zamówieniem przez klienta konkretnej partii danego wyrobu i dostarczeniem „Just In Time”, czyli w zamówionej ilości i w określonym czasie. Nie ma więc problemu nadprodukcji lub nadmiernych zapasów. Są jednak pewne uniwersalne narzędzia Lean, jak m.in. 5S, SMED (Skracanie Czasów Przezbrojeń), identyfikowanie i eliminacja strat (czynności niedodających wyrobom wartości), które doskonale wpisują się w specyfikę produkcji poligraficznej. Zakłady Poligraficzne AJG – innowacyjność i rozwój Klienci zdążyli się już przyzwyczaić do bycia zaskakiwanymi przez projektantów opakowań. W AJG zauważyliśmy, że konieczne jest poszerzanie wachlarza możliwości produkcyjnych w zakresie zdobienia opakowań. Uważamy, że jest to rozwojowy trend i w związku z tym podpisaliśmy kontrakt na dostawę maszyn do hot stampingu firmy SBL oraz systemu do klejenia trudnych podłoży PLASMA TREA TER PT-200. Nowe maszyny w znaczącym stopniu wzmocnią naszą pozycję w opakowaniach w branżach OTC, spożywczej, a przede wszystkim kosmetycznej. Kolejna nasza inwestycja w tym roku to rozbudowa magazynu i powierzchni biurowej. Zmiana organizacji magazynu surowca i optymalizacja systemu gospodarowania jego zapasem to odpowiedź na kolejny zauważalny u naszych klientów trend – skracania leadtime’ów produkcyjnych. Sądzę, że wraz z klientami odczujemy tę zmianę w naszych portfelach, gdyż optymalizacja zaopatrzenia to także wymierne oszczędności wydatków – mówi Janusz Geneja, właściciel Zakładów Poligraficznych AJG. Lean-m – doradztwo z gwarancją sukcesu Będąc częścią organizacji bardzo często jesteśmy świadomi jej słabych miejsc. Nie mamy też problemu z określeniem tego, co „nie działa” i co trzeba zmienić. Zaproszenie do współpracy firmy doradczej najczęściej utwierdza nas w słuszności naszych obserwacji. Rezultatem takich analiz są też zwykle rekomendacje co do dalszego działania. Jednak nie wszystkie firmy potrafią samodzielnie zrealizować nakreślony plan. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele. Dlatego warto pomyśleć o rozszerzeniu projektu o wsparcie ekspertów w procesie jego wdrożenia. Wraz z kolegami z Lean-m potrafimy wskazać zagrożenia i podpowiedzieć, jak przeprowadzić zmiany. Wszystkie nadzorowane przez nas projekty realizowane są rękami pracowników klienta po to, aby w jak najkrótszym czasie nauczyli się działać samodzielnie. Wysoka skuteczność to efekt ponad 10-letniego doświadczenia w dziedzinie poligrafii i zarządzania – tłumaczy Paweł Miciuk, Lean-m. Lean-m posiada w ofercie także pełny zakres szkoleń z obszaru Lean. Program zajęć jest dopasowywany do poziomu zaawansowania grupy oraz przede wszystkim do specyficznych potrzeb organizacji. Odpowiednia dynamika zajęć i zaangażowa-nie szkolonych osób w zadania praktyczne to aspekty najwyżej oceniane przez uczestników. Artykuł sponsorowany Opracowano na podstawie materiałów przekazanych przez firmy Lean-m (www.lean-m.pl) i Zakłady Poligraficzne AJG (www.ajg.com.pl)