Metamark w firmie Fastcom: brytyjska jakość za rozsądną cenę
19 mar 2025 13:41

W 2015 roku firma Fastcom została pierwszym na polskim rynku przedstawicielem brytyjskiego producenta folii Metamark. Dziesięć lat owocnej współpracy pozwoliło wypromować materiały poligraficzne tej marki wśród polskich klientów jako nieustępujące jakością ofercie cenionych konkurentów.

Poznańska firma Fastcom, którą szczegółowo opisaliśmy w styczniowym numerze Poligrafiki, zajmuje się sprzedażą ploterów i systemów ploterowych dla odbiorców z branż graficznej, reklamowej, wielkoformatowej i automotive. Jest również dostawcą szerokiej gamy mediów i materiałów eksploatacyjnych dla tych branż. Od dekady pozostaje wierna jednemu dostawcy folii: Metamark.

Założona w 1992 roku brytyjska firma Metamark od początku działalności specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości folii samoprzylepnych do druku i reklamy. Jej produkty cieszą się uznaniem za wysoką jakość druku w rozsądnej cenie oraz trwałość i każdego dnia trafiają do profesjonalistów z branży znakowania i technologii cyfrowych na całym świecie. Jak czytamy na jej stronie internetowej: Nasze wiodące w swej klasie procesy produkcji, selekcji i przetwórstwa gwarantują najwyższe w branży standardy jakości, kompatybilności technicznej i spójności. W Metamark budujemy relacje i jesteśmy gotowi słuchać, dzięki czemu możemy zagwarantować, że nasze produkty i usługi lepiej odzwierciedlają potrzeby klientów. Dowodzimy swojej technologicznej dominacji z każdym sprzedanym przez nas produktem, podobnie jak naszej filozofii obsługi i wsparcia.

Międzynarodowa ekspansja jest jedną z kluczowych strategii rozwoju firmy Metamark. Jej globalny zasięg obejmuje dzisiaj rynki ponad 50 krajów świata, obsługiwanych przez sieć wysoko wykwalifikowanych partnerów, którzy dostarczają produkty i wspierają klientów swoją wiedzą merytoryczną.

Przez lata jedynym przedstawicielem Metamark w Polsce była firma Fastcom. Obustronne kontakty nawiązano w 2015 r. podczas targów branżowych, co wspomina Marek Szlachta z Fastcom: To był czas, kiedy mieliśmy jeszcze w ofercie produkty różnych producentów, sprzedając tu i tam trochę folii Oracal, 3M, Avery Dennison. Spotkanie z Metamark zmieniło nasze podejście: postanowiliśmy skupić się wyłącznie na tej marce. Wprowadzaliśmy ją zresztą jako pierwszy dystrybutor na rodzimym rynku, gdy wiedza na jej temat wśród polskich poligrafów była zerowa. Nie mam wątpliwości, że zyskała dużą rozpoznawalność w dużej

mierze dzięki naszej aktywności w roli przedstawiciela handlowego. Dzięki temu partnerstwu Fastcom oferuje dzisiaj swoim klientom szeroką gamę materiałów do druku, takich jak folie polimerowe i wylewane, które spełniają wysokie standardy jakości. Współpraca z Metamark pozwala Fastcom dostarczać kompleksowe rozwiązania dla producentów grafik, reklam oraz szyldów, łącząc zaawansowane technologie ploterowe z wysokiej jakości materiałami eksploatacyjnymi.

Poproszony o scharakteryzowanie Metamark, Marek Szlachta mówi: To znany producent folii, z powodzeniem konkurujący jakością z firmami typu Avery Dennison, Oracal albo 3M, w dodatku konkurencyjny cenowo. Jego produkty cieszą się dobrą opinią, o czym świadczy minimalna ilość zwrotów oraz negatywnych komentarzy od klientów. Posiada bardzo szerokie portfolio materiałów, od typowych folii do druku, do oklejania samochodów, tworzenia reklam, zabezpieczania lakierów samochodowych, łącznie z całą gamą produktów dodatkowych, w tym formatek. To folie, które oferują atrakcyjny stosunek jakości do ceny, zapewniają łatwość aplikacji, są trwałe i stabilne wymiarowo dzięki ograniczonej podatności na kurczenie i odklejanie w stosunku do tańszych alternatyw, wreszcie dzięki niezawodności i łatwości obróbki zyskują sobie dobre opinie użytkowników – dodaje Marek Szlachta.

Przyjrzyjmy się bliżej ofercie Metamark. Folie ploterowe to przede wszystkim seria M7 o grubości 70 mikronów, z systemem kanalikowym do średnio- i długoterminowych aplikacji na płaskich i lekko zakrzywionych powierzchniach (oklejanie pojazdów, szyldy i oznakowania, dekoracja wnętrz i reklama wizualna), wyróżniająca się łatwością aplikacji, dostępna w palecie 100 kolorów. Dalej folie wylewane (seria MM-CC, MCX, MDC, MD-X) – idealne do oklejania pojazdów i powierzchni 3D. Folie do druku (MD-Class, MD3, MD5) przeznaczone do druku solwentowego, lateksowego i UV. Folie dekoracyjne (Etch, Frost) – do szkła, witryn i wnętrz. Folie magnetyczne i specjalistyczne – do zastosowań technicznych i reklamowych. Wreszcie folie PPF – do zabezpieczania powłok lakierniczych.

Gamę produktów Metamark cechuje trwałość, doskonała adhezja oraz odporność na warunki atmosferyczne. Dzięki gładkiej powierzchni możliwe jest uzyskanie wysokiej jakości druku, innowacyjna technologia MetaScape sprawia, że folie są łatwe w nakładaniu, zaś odporność na światło UV i warunki zewnętrzne zapewnia długoletnią trwałość kolorów. Wspomniany MetaScape to system klejenia oferujący łatwość aplikacji dzięki zapewnieniu drogi wylotowej powietrza spod grafiki (tzw. klej kanalikowy), dzięki któremu nakładanie większych grafik na gładkich, płaskich lub lekko zakrzywionych powierzchniach nigdy wcześniej nie było tak proste.

Gama rozwiązań oferowanych przez Metamark – a zatem dostępnych również w ofercie Fastcom – zaspokoi potrzeby każdego grafika. Znajdują się wśród nich monomery, czyli podstawowe folie samoprzylepne stworzone z myślą o wewnętrznych i zewnętrznych materiałach reklamowych (które składają się z trzech elementów: folii PCV, kleju akrylowego oraz jednostronnie silikonowanego papieru w roli warstwy ochronnej do zabezpieczenia kleju), przez folie polimerowe (produkowane na drodze łączenia dużej liczby monomerów wydłużających trwałość i zwiększających elastyczność, wykorzystywane do produkcji m.in. znaków firmowych czy reklam na pojazdach); wreszcie folie wylewane (cast), produkowane z ciekłego tworzywa sztucznego, dzięki czemu są wyjątkowo cienkie i elastyczne i jako takie świetnie nadają się do zastosowań na powierzchniach o nieregularnych kształtach, takich jak karoseria samochodowa, np. do zmiany jej koloru.

W początkach naszej współpracy z Metamark koncentrowaliśmy się na sprzedaży folii do druku na ploterach, oraz na foli ploterowej kolorowej. Zmiany na rynku i rosnąca popularność foliowania aut spowodowały, że obecnie znacząco rozszerzamy obecność w naszej ofercie folii wykorzystywanych przez branżę automotive, w tym folie z serii MCX, oraz MM-CC do całkowitej zmiany koloru auta, jak również najdroższych folii PPF do zabezpieczania lakierów w droższych, często luksusowych autach, w których właścicielom zależy na zachowaniu jakości lakieru w jak najlepszej kondycji przez długi czas – wyjaśnia Marek Szlachta.

Fastcom dba o szybkie dostawy zamawianej folii do klientów. Firma posiada bogaty stock magazynowy, regularnie – nie rzadziej niż co dwa tygodnie – uzupełniany dostawami z Wielkiej Brytanii. Dzięki temu czas oczekiwania na folię trwa zwykle maksymalnie 24 godziny (poznańska firma trzyma się zasady, że zamówienie złożone do 13.30 opuszcza magazyn jeszcze tego samego dnia). W przypadku nietypowych zamówień – czyli takich, które trzeba przywozić z Wysp Brytyjskich – firma korzysta z usług kurierów, dzięki czemu czas oczekiwania można ograniczyć do minimum.

Kiedy na potrzeby pierwszego artykułu rozmawiałem z Tomaszem Komunieckim, prezesem firmy Fastcom, podkreślał: Naszą ogromną przewagą na tym niezwykle wymagającym rynku jest wiedza: od doradztwa, jaki sprzęt wybrać, by najlepiej zaspokoił potrzeby, po opiekę posprzedażową. Te słowa doskonale pasują również do folii Metamark, bowiem poznańska firma stawia sobie za punkt honoru, by edukować klientów także w tym zakresie. Nie każdy wie, jak z jakim materiałem pracować – i tutaj mamy pełną wiedzę, by zapewnić mu wsparcie, materiały informacyjne, instrukcje użytkowania i środki do zabezpieczania folii – mówi Marek Szlachta. Niewykluczone więc, że już niedługo firma uruchomi szkolenia dla użytkowników rozwiązań Metamark.

Przez 10 lat reprezentowania Metamark w Polsce Fastcom wykonał tak dobrą robotę, że dzisiaj brytyjska firma korzysta z usług również innych dystrybutorów, dzięki którym łatwiej zaspokajać rosnący popyt na jej produkty. Kooperacja obu podmiotów ma charakter symbiotyczny: pierwszemu zapewnia szeroką dostępność jego produktów na ważnym rynku, drugiemu zaś większą kompleksowość oferty, która dzięki formule one-stop-shop przyciąga kolejnych klientów.

Tomasz Krawczak