O farbach na VI Konfrontacjach Poligraficznych
6 gru 2016 14:45

Stowarzyszenie Absolwentów Instytutu Poligrafii PW zorganizowało kolejne już, szóste Konfrontacje Poligraficzne, które odbyły się tradycyjnie w siedzibie Instytutu Poligrafii w Warszawie w dniu 2 lutego br. Tym razem tematem spotkania były farby graficzne; zostały wygłoszone cztery referaty. Jarosław Łukomski (od 1 stycznia 2006 roku dyrektor generalny polskiego oddziału SunChemical) przedstawił temat ăKomu służy konsolidacja producentów farb drukarskichÓ. Referent omówił zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach na rynku producentów farb: łšczenie się, wykup lub przekazanie częœci produkcji innemu producentowi oraz specjalizację producentów. Ostatnie przekształcenia własnoœciowe spowodowały zmiany udziałów w rynku. Według J. Łukomskiego dalsze fuzje i przejęcia własnoœciowe podyktowane racjonalizacjš produktów, kryteriami geograficznymi i technologicznymi sš możliwe. Prelegent postawił dwa pytania: Dla kogo konsolidacja? Jak to dotyczy odbiorców? Odbiorcy mogš czuć się bezpieczni, nie nastšpiło i nie nastšpi załamanie rynku, a wręcz odwrotnie Đ większa sieć dystrybutorów zapewnia lepszy serwis. Połšczone firmy efektywniej wykorzystujš doœwiadczenia i mogš prowadzić na szerszš skalę badania laboratoryjne oraz wdrażać nowe produkty, którym stawiane sš coraz wyższe wymagania, szczególnie w zakresie ochrony œrodowiska i farb opakowaniowych. W kolejnym wystšpieniu ăBezpieczne opakowania. Co to naprawdę znaczy. Sytuacja prawna, technologie, produktyÓ Robert Kuczera z firmy Michael Huber Polska po przedstawieniu grupy Huber, która obecnie zajmuje pište miejsce na rynku farb graficznych, skupił się na wymaganiach i najnowszych propozycjach farb offsetowych z rozszerzonš przestrzeniš barw. Nowe receptury zapewniajšce najwyższš jakoœć to trendy w nowych metodach uszlachetniania. Specjalne farby nowej generacji i farby metalizowane do nowoczesnych metod uszlachetniania zapewniajš bardzo dobre efekty oraz możliwoœć uszlachetniania inline. Podczas jednego przebiegu przez maszynę, stosujšc kombinację specjalnych farb i lakierów (mat-połysk), można uzyskać specjalne efekty opakowań markowych produktów. Pomimo wyższych kosztów materiałów drukarnia uzyskuje wiele korzyœci: szybkoœć i łatwoœć wykonania, doskonałe efekty matu i połysku, precyzyjne pasowanie, niskie koszty uszlachetniania. Prelegent omówił również serie farb i lakierów produkowanych przez grupę Huber. Krzysztof Ostrowski i Sławomir Gulczyński z firmy Sun Chemical przedstawili dwa tematy: ăStandaryzacja w druku offsetowymÓ i ăUdział producenta farb w projekcie standaryzujšcym w drukarniÓ. Została wyjaœniona definicja standaryzacji i cele jej wprowadzenia. Standaryzacja zapewnia wzrost produktywnoœci, przejrzystoœć procesów produkcyjnych, lepszš komunikację na linii zleceniodawca Đ studio Đ drukowanie. Natomiast korzyœci odnoszš zarówno zleceniodawca, jak i przede wszystkim drukarnia; dotyczš one: skrócenia czasu przestojów i narzšdu maszyn, efektywnoœci, wyższej jakoœci, obniżki kosztów, mniejszej liczby reklamacji i gwarancji powtarzalnoœci druków. Obecny rynek zamówień jest bardzo sprzyjajšcy dla firm, które posiadajš certyfikaty ISO lub majš wdrożone standardy zakładowe. Standardy zakładowe w drukarniach stawiajš ostre wymagania dostawcom farb graficznych. Prelegenci omówili szereg norm i standardów firm europejskich (np. Fogra, Color.Org i inne), które nie sš przeznaczone do obligatoryjnego stosowania. Drukarnie wdrażajšce standaryzację muszš się liczyć z potrzebš poniesienia kosztów na zakup przyrzšdów kontrolno-pomiarowych, ale w krótkim czasie doœwiadczš wielu korzyœci wynikajšcych z wdrożonych standardów. Ostatniš prelekcję pt. ăEfekty specjalne Đ farby metaliczne, perłowe, lakiery specjalne. Nowoœci dla producentów opakowań i etykietÓ wygłosił Janusz Cymanek prezes firmy Michael Huber Polska. Mówca podkreœlił rosnšcš rolę opakowań i wymagania im stawiane; szczególnie dotyczy to opakowań ekskluzywnych produktów markowych firm i opakowań œrodków spożywczych. Omówił również rolę opakowań w odniesieniu do zawartoœci i funkcję opakowania jako noœnika reklamy i marki firmy. ăBezpieczne opakowaniaÓ to nie tylko zabezpieczenie produktu w czasie transportu i jego eksponowania na półkach sklepowych, ale również ochrona przed migracjš składników farb i œrodków produkcji oraz przenikaniem mediów zewnętrznych. Rozwišzaniem problemu może być stosowanie odpowiednich materiałów do produkcji (papiery, farby i inne œrodki stosowane w procesie produkcji opakowań z atestem dopuszczajšcym do œrodków spożywczych). Kolejnym zabezpieczeniem może być zastosowanie dodatkowych torebek izolujšcych od zadrukowanego opakowania zewnętrznego. Mówca poinformował o obowišzujšcych rozporzšdzeniach i przepisach Unii Europejskiej, które lada dzień będš obowišzywały w Polsce. Konsument sięgajšcy po produkt wystawiony na półce powinien mieć pewnoœć, że nie stracił on zapachu ani smaku. Najlepszym rozwišzaniem jest nadruk na opakowaniu ăProdukt opakowany zgodnie z przepisamiÓ. Producenci markowych towarów będš narzucali wymagania, w zwišzku z czym potrzebne sš nowe bezpieczne materiały. Drukarze muszš się liczyć z wyższymi kosztami takich materiałów przy uzgodnieniach ze zleceniodawcš. Po każdej prelekcji uczestnicy konfrontacji zadawali szczegółowe pytania.