W dniach 10-13 kwietnia ponad 850 użytkowników rozwiązań firmy EFI, 250 jej pracowników oraz nieliczna grupa dziennikarzy i analityków branżowych spotkali się w Las Vegas na dorocznej konferencji EFI Connect, aby usłyszeć o najnowszej strategii amerykańskiego koncernu oraz jego innowacjach produktowych, głównie w obszarze software’u.
W wydarzeniu wzięła udział także grupa kluczowych partnerów biznesowych firmy EFI takich jak Ricoh, Canon, Kodak czy MGI, jak również mniejsi dostawcy z obszaru oprogramowania, jak Hybrid Software (dostawca oprogramowania integrującego i zarządzającego workflow) czy Metrix (dostawca oprogramowania do impozycji). Konferencję otworzył Guy Gecht, CEO firmy EFI prezentacją poświęconą konieczności transformacji biznesowych, nawiązującą do koncepcji „okien okazji” (po angielsku brzmi to znacznie lepiej – the window of opportunity, ale mam nadzieję, że Czytelnicy uchwycą sens tego wyrażenia, zwłaszcza jeśli mowa o przegapieniu okazji w sensie biznesowym, kiedy to rozwijające się technologie mogą radykalnie zmienić sposób, w jaki firmy prowadzą swoją działalność). Podpierając się przykładami dramatycznych zmian i straconych okazji w branży muzycznej (walkman – MP3), internetowej (Netscape – Google) czy telefonii mobilnej (Nokia – iPhone) Guy Gecht stwierdził, że w branży poligraficznej wciąż tkwi wystarczający potencjał wzrostu. Chcielibyście dać się złapać na próbie sprzedaży „starego” walkmana swoim klientom? – pytał retorycznie CEO amerykańskiego koncernu. Dla firmy EFI najbliższe okno możliwości otwiera się na polu technologii drukowania inkjetowego, tak wielkoformatowego, jak i w przypadku etykiet czy aplikacji przemysłowych, a transformacja biznesowa dokona się poprzez zastosowanie zaawansowanego software’u oraz integracji procesów.
Kontynuacja akwizycji
Podczas konferencji EFI Connect koncern ogłosił nabycie prywatnej firmy Metrics Sistemas de Informação, która jest czołowym dostawcą systemów ERP/MIS przeznaczonych dla przemysłu poligraficznego i opakowaniowego w Ameryce Łacińskiej. Dodanie odnoszącego sukcesy zespołu pracowników Metrics oraz szerokiej bazy klientów, którą zbudowali w Ameryce Środkowej i Południowej, do naszego portfolio umożliwi EFI dostarczanie klientom oferty o jeszcze większej wartości, a także pozwoli stworzyć platformę do zaprezentowania naszego unikalnego cyfrowego ekosystemu w tym regionie – powiedział Guy Gecht. – Ameryka Łacińska to rynek tętniący życiem, z ekscytującymi szansami rozwoju dla całego portfela produktów EFI, począwszy od workflow Fiery, poprzez nasze oprogramowanie web-to-print i ERP, aż po nasze maszyny do przemysłowego druku inkjetowego. Po tym przejęciu mamy podstawy wierzyć, że jesteśmy obecnie największym dostawcą MIS/ERP dla branż poligraficznej i opakowaniowej w Ameryce Północnej i Południowej, Europie, Australii i Nowej Zelandii oraz Afryce Południowej, z ponad 20 tys. instalacji na całym świecie.
Siedziba Metrics mieści się na obrzeżach Sao Paulo w Brazylii. Przez ostatnie 14 lat firma stworzyła bazę ponad 250 klientów z Brazylii i Ameryki Łacińskiej. Metrics stanie się częścią segmentu Business Software koncernu EFI, kierowanego przez Osmara Barbosę, współzałożyciela i dyrektora zarządzającego Metrics. Klienci firmy będą mogli skorzystać z zalet kompletnego portfolio produktów EFI po zintegrowaniu oprogramowania Metrics z systemem Fiery oraz z maszynami do druku inkjetowego VUTEk i Jetrion.
EFI zamierza włączyć wsparcie i działalność firmy Metrics do istniejącej organizacji Business Software, jednocześnie nie rezygnując z udoskonalania oferty produktów. Metrics będzie współdziałał przy lokalizowaniu istniejącego portfolio produktów EFI na rynkach Brazylii i Ameryki Łacińskiej, a jego pracownicy zostaną przeszkoleni, by móc wspierać koncern przy obsłudze systemów EFI PrintSmith, EFI Pace, EFI Monarch, EFI Radius oraz EFI Digital StoreFront w Ameryce Łacińskiej. Guy Gecht zapowiedział również, że w najbliższych 12-18 miesiącach rynek może się spodziewać kolejnych przejęć w obszarze software’u ze strony kierowanej przez niego firmy, a przedstawicieli firmy Metrics można było spotkać już na konferencji Connect.
Deska rozdzielcza Fiery
Na ubiegłorocznych targach Graph Expo w Chicago EFI anonsowało wprowadzenie produktu Fiery Dashboard działającego w chmurze, co formalnie zostało potwierdzone właśnie na Connect. Fiery Dashboard zbiera i grupuje szerokie spektrum danych produkcyjnych z jednego lub kilku cyfrowych systemów drukujących podłączonych do Fiery, dając użytkownikom przejrzysty obraz całkowitej produktywności druku cyfrowego, łącznie ze współczynnikami wykorzystania poszczególnych systemów, czasu pracy, ilości błędów itp. Użytkownicy mogą dynamicznie generować raporty w oparciu o poszczególne dane, jak również ustalać cele produkcyjne i śledzić postęp procesów. Wszystkie informacje są dostępne przez interfejs w sieci, również za pomocą urządzeń mobilnych. Dodatkowo poszczególne funkcjonalności mogą być szybko dodawane i rozlokowywane do wszystkich użytkowników, którzy mogą je – w zależności od potrzeb – skalować na kilku urządzeniach. Fiery Dashboard jest dostępne już od 150 USD miesięcznie (1800 USD rocznie); w cenie tej zawiera się wsparcie do 3 urządzeń połączonych z Fiery, naturalnie z możliwością dodania kolejnych. Nieprzekonanym do nowego rozwiązania firma EFI oferuje 30-dniową wersję testową; planuje również współpracę z licznymi kanałami partnerskimi, które implementują Fiery w swoich systemach na zasadzie OEM, mającą na celu
adopcję Fiery Dashboard na szeroką skalę.
Integracja z Kodak Prinergy
Pozostając przy Fiery, kontrolery Fiery firmy EFI mogą być obecnie integrowane bezpośrednio i dwukierunkowo z systemem Kodak Prinergy, co było prezentowane podczas konferencji Connect. Ta integracja była już co prawda anonsowana jakiś czas temu, ale jak dotychczas pozostawała w fazie testów alfa i beta; obecnie jest już dostępna komercyjnie i gotowa do sprzedaży. Dodatkowo firma Kodak rozwinęła i promowała w Las Vegas pakiet integrujący Prinergy z systemami EFI Pace oraz Monarch.
Tajemniczy Orion
Nowością, na której prezentację liczyłam najbardziej, a która do kwietnia objęta była embargo informacyjnym i funkcjonowała pod nazwą Orion, jest nowy VUTEk HS100, jak twierdzi firma EFI – przełomowy, jeśli chodzi o jakość i prędkość w druku cyfrowym. Według amerykańskiego koncernu spowoduje on masową migrację prac z szerokoformatowego sitodruku. Niestety, szczegóły tego rozwiązania EFI zaprezentuje dopiero na targach drupa, a Ken Hanulec, wiceprezes marketingu inkjetowych rozwiązań EFI ujawnił tylko kilka szczegółów. Wiadomo, że to system hybrydowy o szerokości 3,2 m stworzony w oparciu o odnoszącą coraz większe sukcesy rynkowe technologię LED. Maszyna ta będzie sterowana nowym inkjetowym systemem operacyjnym Orion, który – jak zdradza amerykański koncern – ma otworzyć nowe możliwości przed dotychczasowymi i przyszłymi użytkownikami maszyn inkjetowych VUTEk. Na konferencji Connect można było zapoznać się za to z możliwościami opisywanego już przez nas systemu drukującego w technologii UV LED VUTEk GS3250LX oraz nowego, mającego premierę na marcowych targach ISA International systemu EFI R3225. Jest to maszyna rolowa z tzw. poziomu entry-level o szerokości 3,2 m, drukująca w technologii UV, dostępna w cenie już od ok. 160 tys. USD. Zdaniem firmy EFI oferuje ona niski koszt eksploatacji w połączeniu z wysoką jakością drukowanych obrazów dzięki głowicom drukującym w 8-poziomowej skali szarości oraz zmiennej kropli, jak również szerokie spektrum obsługiwanych podłoży.
EFI Connect, mimo nieco mniejszej liczby uczestników niż przed rokiem (co zresztą łatwo wytłumaczyć bliskością targów drupa 2012), wciąż pozostaje znakomitym forum dla użytkowników rozwiązań firmy EFI, zwłaszcza na polu rozwiązań MIS/ERP i oprogramowania. Pozwala im na wymianę doświadczeń i naukę, jak wykorzystywać posiadane narzędzia jeszcze efektywniej. Dla firmy EFI Connect wciąż jest natomiast areną do anonsowania kolejnych akwizycji oraz inspirujących dyskusji Guya Gechta z innymi osobowościami branży. W tym roku, przy wydrukowanym na maszynie VUTEk kominku, naprzeciwko CEO EFI zasiedli prezes Shutterfly Jeffrey Housenbold oraz Robert Schlacter, wiceprezes Staples. Oprócz inspirujących dyskusji, EFI Connect 2012 to również 150 sesji edukacyjnych, spotkań użytkowników i prezentacji rozwiązań przed ich rynkową premierą. Nie ulega jednak wątpliwości, że EFI zamierza zaskoczyć na drupie nieujawnionymi jeszcze innowacjami.