Poligrafia 2007 – wzrasta liczba wystawców!
6 gru 2016 14:46
Już pod koniec ubiegłego roku nadeszły informacje od Międzynarodowych Targów Poznańskich, organizatora kolejnych targów Poligrafia 2007 w marcu bieżącego roku, że liczba wystawców przekroczyła wielkość z poprzedniej imprezy, w roku 2005. Przypomniano jednocześnie nazwiska 13 przedstawicieli organizacji branżowych i podmiotów gospodarczych tworzących Radę Programową targów Poligrafia 2007.
Współpraca Międzynarodowych Targów Poznańskich z krajowymi organizacjami branżowymi jest bardzo szeroka – w tym z branż poligraficznej oraz opakowaniowej. Czy kilkunastoletnia współpraca z tymi dwiema branżami jest dla obu partnerów zgodna z oczekiwaniami, rozwija się czy zanika?
Fakt, że obydwie imprezy targowe – Poligrafia oraz Taropak, organizowane corocznie przez wiele lat, obecnie przeszły na cykl dwuletni. Jakie wnioski wyciągnęło z tego kierownictwo targów poznańskich, można się domyślać zapoznając się z ofertą targową na rok 2007 w postaci licznych materiałów reklamowych i informacyjnych. Szczególnie ważne są broszury „Targi dla biznesu” – program wystawienniczy 2007 oraz „Partner w biznesie”. W obydwu broszurach znajduje się słowo wstępne autorstwa prezesa zarządu MTP Bogusława Zalewskiego, charakteryzujące cele i zadania programu; wydawnictwo „Partner w biznesie” określone jest jako „mała monografia”. Broszury w języku polskim adresowane są do podmiotów krajowych i przedstawicielstw zagranicznych firm działających na rynku polskim. Odrębne wydawnictwa, w językach obcych, zostały rozprowadzone poprzez przedstawicielstwa MTP za granicą.
Materiały informacyjne zostały opracowane niezwykle starannie, tak pod względem zawartych w nich treści, jak i wykonania poligraficznego. Nas interesuje przede wszystkim to, jak zostały one odczytane i wykorzystane przez adresatów – partnerów w branży w związku z targami Poligrafia 2007, które za kilka tygodni zostaną otwarte w Poznaniu. Cieszy niewątpliwie fakt, iż liczba zgłoszeń nadesłana przez wystawców jest wyższa niż w roku 2005. Z drugiej jednak strony, analizując dostępną w chwili obecnej listę zgłoszeń, widzimy brak wielu wystawców – podmiotów, które na polskim rynku poligraficznym robią znakomite interesy. Polska poligrafia – a ściślej poligrafia w Polsce – rozwija się od kilku lat w tempie godnym zazdrości i już dziś zalicza się do najnowocześniejszych w Europie.
Tradycyjnie z wielkiej niemieckiej trójki producentów maszyn drukujących zgłosił się Heidelberg. Jak dotychczas nie ma MAN Rolanda ani KBA, który w końcu zaczął działać na naszym rynku jako KBA Polska. Koncern medialny Agora zgłosił na targi Poligrafia dwie swoje drukarnie, natomiast największy konkurent Agory w produkcji gazet codziennych, Axel Springer Polska („Fakt”, „Dziennik”) na razie nie podjął decyzji o przedstawieniu się na swym stoisku gościom z kraju i zagranicy, podobnie jak Bauer, po uruchomieniu drugiej drukarni w Polsce, najnowocześniejszej w Europie drukującej w technice wklęsłodrukowej.
Z kolei zdumiewa brak (jak dotychczas) zgłoszenia uczestnictwa w Poligrafii 2007 dwóch największych drukarń w Polsce (i w pierwszej dziesiątce w Europie!) – Donnelley oraz Winkowski. Każda z nich zatrudnia ponad 1000 pracowników, dysponując najnowocześniejszą techniką. Jak może wyglądać „Miasteczko drukarń polskich”, jeżeli na Poligrafię 2007 zgłosiło się mniej niż 10 drukarń krajowych? A przecież chcemy podbić Europę! Polskie drukarnie usiłują zdobywać zlecenia za granicą w coraz szerszym zakresie. Udaje się to na razie tylko niektórym, najbardziej dynamicznym, często posiadającym swoje przedstawicielstwa (lub przedstawiciela) za granicą. Ale przede wszystkim należy wykorzystać okazję do pokazania się na targach z własnym stoiskiem.
Natomiast zaskakująca jest wysoka liczba zgłoszeń na targi firm z sektora „oprawa i urządzenia introligatorskie”: łącznie (obecnie!) 52, co stanowi jedną czwartą wszystkich dotychczasowych zgłoszeń! Jest okazja do przemyślenia (w związku z tym), jak rażąco niska jest liczba zgłoszeń do szkół poligraficznych (w skali krajowej) uczniów do zawodu introligatora…
Docenili również targi Poligrafia 2007 producenci farb i chemii (ponad 20 firm); pojawił się nawet producent z USA, choć zabrakło największego w skali światowej japońskiego koncernu Sun Chemical.
Targi Poligrafia 2007 są znakomitą okazją, aby kierownictwo MTP zainicjowało działania związane z próbą organizacji trzeciego, kolejnego segmentu związanego z działalnością drukarską – targów wydawców prasy obok Poligrafii oraz Taropaku (i wszędobylskiej Euro-Reklamy). Właściwie chodzi o targi Multimedia. Dziś już wydawcy prasy w dużej części przekształcili się w wydawców nie tylko prasy, lecz również książek, a także nadawców radiowych i telewizyjnych.
Działalność targowa w skali międzynarodowej w ostatnich latach narażona jest na ogromną konkurencję ze strony mediów elektronicznych. W dużym stopniu sukcesy w tej branży zależne są od partnerów, organizacji i podmiotów gospodarczych. W tej dziedzinie istnieją jeszcze duże możliwości usprawnienia współpracy.
Informacja o współudziale tych organizacji w opracowywaniu przez kierownictwo MTP programu targów Poligrafia 2007 jest bardzo cenna. Oby tylko deklaracje gotowości do współpracy ze strony partnerów Międzynarodowych Targów Poznańskich – w związku z nawałem prac biznesowych i codzienną walką z konkurencją – nie przeszkodziły w praktycznym współdziałaniu.