Renesans tapet z Xeikon CX500 
20 sie 2021 09:50

Wszystko, co może być cyfrowe, będzie cyfrowe i produkcja tapet z pewnością nie będzie wyjątkiem. Szwedzka firma Perswall, stanowiąca część Embellence Group i będąca pionierem w dziedzinie cyfrowego drukowania tapet, w odpowiedzi na utrzymujący się od lat na rynku dekoracji wnętrz renesans tapet i pogłębiający się trend indywidualizacji projektów zainstalowała w 2020 roku cyfrową maszynę drukującą Xeikon CX500, wykorzystującą technologię suchego tonera. 

Perswall postrzegana jest jako marka lifestyle'owa, kierowana do osób chcących wyrazić swoją indywidualność także w obszarze dekoracji wnętrz. W marcu br. firma Perswall zmieniła nazwę i została ponownie wprowadzona na rynek z nową kolekcją wzorów „Serene Beginnings”, sygnowaną przez znaną projektantkę Sarah Widman, obejmującą 11 tapet w skandynawskich odcieniach z elementami bohemy. 

Dzięki 115-letniemu dziedzictwu w produkcji tapet nasza firma ma doświadczenie, zrozumienie i wiedzę, aby tworzyć unikalne wzory odpowiadające dzisiejszym wymaganiom konsumentów – mówi Fredrik Larsson, dyrektor operacyjny w Embellence Group. – Po latach, w których farba odgrywała wiodącą rolę w dekoracji wnętrz, nadszedł czas na renesans tapet. Dzięki drukowanym cyfrowo tapetom premium, własnej platformie e-commerce i usługom szybkiej dostawy Perswall przyciąga klientów na całym świecie zainteresowanych wzornictwem i świadomych jakości. Dzięki naszej nowej maszynie drukującej Xeikon możemy obecnie produkować około 2000 m2 designerskich tapet każdego dnia.

Cyfrowy krok naprzód 

Głównym motywem inwestycji w cyfrową maszynę drukującą Xeikon, wykorzystującą technologię suchego tonera, było zwiększenie wydajności cyfrowej produkcji tapet. Urządzenie to zastąpiło poprzedni model belgijskiego producenta i zostało wybrane jako część wysoce produktywnego pakietu Xeikon Wall Decoration Digital Production Suite, aby zwiększyć możliwości konkurowania na rozwijającym się rynku. 

Naszą ambicją jest rozwój i wypełnianie maszyny Xeikon coraz większą ilością zleceń – wyjaśnia Fredrik Larsson. – Konkurencja na rynku cyfrowej produkcji tapet jest coraz większa, ale naszą siłą i przewagą jest to, że wcześnie weszliśmy na ten rynek. Ponadto mamy teraz płynny przepływ pracy od zamówienia internetowego do druku. Dzięki wydajności, jakości i elastyczności maszyny Xeikon CX500 to przyjazne dla środowiska rozwiązanie umożliwia nam szybką i prostą produkcję w pełni wykończonych rolek na najszerszej gamie podłoży w krótkich seriach, z szybkimi zmianami i minimalną ilością odpadów.

Perswall tworzy designerskie tapety na włókninie, papierze na bazie celulozy z włóknami poliestrowymi, aby przyciągnąć świadomych stylu konsumentów poszukujących wysokiej jakości i unikalnych elementów projektowania wnętrz. Perswall produkuje tapety „na żądanie” zarówno dla marki Perswall, jak i Boråstapeter. Klienci mogą przesyłać własne zdjęcia lub projekty i określać dokładny rozmiar końcowego obrazu. Dostawa może być zrealizowana w ciągu czterech dni od złożenia zamówienia. Możliwe jest również zamówienie za pośrednictwem sprzedawcy, do którego klient może udać się po odbiór gotowego produktu. 

Marka Perswall jest nastawiona na bycie „na czasie”, a firma komunikuje się bezpośrednio ze swoimi klientami, aby budować relacje oparte na współpracy i rozwoju kreatywnych, interesujących produktów tapetowych. 

Zakład produkcyjny Perswall, obejmujący swoim zasięgiem cały region nordycki, znajduje się w Borås, mieście położonym godzinę drogi od Göteborga w Szwecji i słynącym z tradycji włókienniczych. W fabryce w Borås nadal stosuje się tradycyjne techniki drukowania tapet takie jak oryginalna technika druku klejowego (kolagrafia). Dla marek Perswall i Boråstapeter pracuje łącznie 150 pracowników. 50 z nich zajmuje się produkcją i projektowaniem w głównej siedzibie w Borås. 80 proc. produkcji trafia na rynek skandynawski, a reszta jest dystrybuowana na całym świecie, od Ameryki Północnej po Nową Zelandię. 

Nowy standard wnętrz

Do produkcji tapet w fabryce w Borås oprócz druku cyfrowego wykorzystuje się także inne techniki: wklęsłodruk, sitodruk, fleksografię i wspomniany już druk klejowy. Boråstapeter kieruje swoją ofertę do szerszego, masowego rynku, podczas gdy Perswall obsługuje rynki niszowe i „na żądanie”. W skład grupy firm wchodzi również włoski zakład produkcyjny, który koncentruje się na ekskluzywnych produktach pod marką Wall & Deco. Produkty te mogą być stosowane na zewnątrz i w pomieszczeniach sanitarnych, a drukowane są przy użyciu technologii atramentowej. 

Co jest teraz popularne? Jakie motywy są dziś najbardziej lubiane przez konsumentów? Odpowiedź brzmi: wszelkiego rodzaju kwiaty, małe i duże – zdradza Fredrik Larsson. – Wśród bestsellerów znajdziemy romantyczne łąki, tapety z mapą świata oraz obrazy Central Parku i nowojorskich drapaczy chmur. Trendy w dekoracji wnętrz zmieniały się na przestrzeni dziejów. Tapety znane są w Europie od XVI wieku, swój rozkwit przeżywały w drugiej połowie XVIII w., ale miały też gorsze lata. 20 lat temu dominowały ściany malowane, a normą w wykańczaniu wnętrz były ściany pomalowane na biało – był to wybór, który dawał raczej sterylne otoczenie.

Planowanie wzrostu 

Perswall ma konkretną wizję rozwoju swojego udziału w rynku, opierającą się na wieloletniej historii, różnorodności know-how firmy oraz partnerstwie z wiodącymi projektantami. Nowa kolekcja marki Pers-wall „Serene Beginnings”, sygnowana przez Sarah Widman, jest kontynuacją tej strategii. Każdego roku firma prezentuje od pięciu do dziesięciu różnych kolekcji. Plany wprowadzania na rynek mogą obejmować okres od dwóch do pięciu lat, a obecnie w przygotowaniu są kolejne współprace z projektantami. Embellence Group postawiła sobie za cel podwojenie obrotów do 120 mln euro w ciągu najbliższych pięciu lat. Cel ten ma zostać osiągnięty dzięki dalszej koncentracji na rynku premium oraz zwiększeniu obrotów na rynkach międzynarodowych – również poprzez przejęcie innych międzynarodowych graczy. Założona w 2006 roku przez Irene i Christofera Gimmersta firma była jednym z pionierów w produkcji cyfrowych tapet. Wcześniej pod nazwą WallVision, Embellence Group osiąga obroty w wysokości 57 mln euro. W marcu grupa weszła na giełdę Nasdaq First North Premier.

Dzisiaj tapety są znowu w modzie, a dekoratorzy wnętrz szukają unikalnych i kreatywnych wzorów na ściany oraz inne powierzchnie – podsumowuje Fredrik Larsson. 

– Coraz więcej osób przekonuje się, że tapetowanie nie jest już nudne, lecz stanowi prosty sposób na poprawę standardu życia i ożywienie otoczenia. W firmie Perswall prezentujemy nasze tapety jako ekskluzywny produkt do projektowania, a nie jako element konstrukcyjny. Cyfrowa maszyna do produkcji dekoracji ściennych CX500 firmy Xeikon jest kluczowym atutem w naszych planach rozwoju. AN

 

cript>