Stary rok i nowe wyzwania
6 gru 2016 14:51

15 grudnia ub.r. firma Reprograf zorganizowała konferencję prasową pod hasłem „Podsumowanie roku i nowe wyzwania”, w której uczestniczyli prezes firmy Jolanta Kurowiak i wiceprezes Tadeusz Figurski. Miniony rok firma może zaliczyć do udanych, o czym świadczą przede wszystkim wyniki: wartość obrotów ponad 140 mln zł (wzrost ok. 36 proc. w porównaniu z 2008 r.). Do osiągnięcia dobrych wyników z pewnością przyczynił się udział firmy w dwóch imprezach targowych. Podczas PromoExpo w Warszawie Reprograf przedstawił 4 premierowe urządzenia wielkoformatowe i po raz pierwszy zaprezentował się jako dystrybutor maszyn Mimaki i Seiko oraz mediów dla wielkiego formatu. Największe stoisko na poznańskiej Poligrafii zaowocowało licznymi nowymi kontaktami i kontraktami. Ubiegłoroczne instalacje 27 systemów CtP (w tym systemu gazetowego) zapewniły Reprografowi – jak podkreślał T. Figurski – pozycję lidera na polskim rynku w tym segmencie. W dziedzinie prepress firma dokonała także w ub.r. wdrożenia nowego oprogramowania do inspekcji i weryfikacji plików firmy tec4chec oraz do softproofingu, a także instalacji 32 systemów proofingowych. Jeśli chodzi o druk offsetowy, rok 2009 zamknął się liczbą 58 zainstalowanych zespołów drukujących Komori i 8 zespołów Screen. Najbardziej spektakularnym wdrożeniem była instalacja w firmie Interak czterech maszyn Komori wraz z peryferiami (między innymi pierwszym w Europie innowacyjnym systemem zasilania w farbę); jej rozbudowa zostanie zakończona w roku bieżącym. Aktywność Reprografu na rynku wielkiego formatu została potwierdzona sprzedażą 28 maszyn: 5 Vutek, 18 Mimaki, 2 Seiko i 1 Cube. Firma odnotowała też blisko 8 proc. wzrost sprzedaży materiałów (jej wartość to 68 705 tys. zł). Wydarzeniami minionego roku były także zakończenie współpracy z firmą Canon i podpisanie umowy z MGI – francuskim producentem urządzeń cyfrowych. Nowe wyzwania stojące przed firmą wiążą się m.in. z dokonaną w listopadzie ub.r. instalacją maszyny Komori Lithrone S40 do offsetowego druku bezwodnego w drukarni Centrum w Zduńskiej Woli. W Polsce technologia ta nie jest popularna, natomiast w Japonii – jak poinformował Tadeusz Figurski – w ciągu ostatniego 1,5 roku zainstalowano 4 maszyny do druku heatset waterless, a firma Toray uruchomiła w Czechach 2 linie produkujące płyty dla druku bezwodnego. Zamiarem Reprografu jest zorganizowanie 2-dniowej Europejskiej Konferencji Waterlessowej w Zduńskiej Woli, prowadzonej w językach polskim i angielskim. Jeśli chodzi o wielki format, planowane jest stworzenie krajowej sieci partnerskich drukarń demonstracyjnych w dziedzinie urządzeń i materiałów (zawarto już umowę z drukarnią w Warszawie, w przygotowaniu jest kontrakt z drukarnią w Rzeszowie). Przewiduje się wdrożenie preferencyjnego systemu finansowania sprzętu dla drukarń partnerskich oraz organizację Dni Otwartych we współpracy z nimi. Wśród nowych urządzeń Reprograf zamierza promować nową drukarkę Epson GS 6000 pracującą na atramentach solwentowych i pomimo tego produkującą bezwonne wydruki, nową generację drukarek UV firmy Vutek serii GS, w planach ma także wdrożenie systemu druku na tekstyliach. Ważne miejsce w planach firmy zajmują rozwiązania ekologiczne, m.in. ekologiczne tapety. Jak poinformowano, firma nie weźmie udziału w targach Euro-Reklama. Będzie natomiast aktywna na stoiskach wszystkich firm, z którymi współpracuje, podczas targów Ipex. W roku 2010 zostanie wprowadzona na rynek pierwsza na świecie maszyna ink-jetowa w formacie B2 – Truepress Jet SX prezentowana na targach drupa 2008 (wydajność 1600 ark. B2/h, 107 str. A4/min, druk na różnych podłożach). Reprograf planuje też organizację serii Dni Otwartych poświęconych głównie urządzeniom firmy MGI do druku cyfrowego takim jak np. JetVarnish, który ostatnio uzupełniono o moduł do druku czarnego czy Meteor DP 60 – „bookshop” do produkcji fotoalbumów, niewymagający specjalnego papieru do druku. Przewidziane są również warsztaty w zakresie cyfrowego wykonywania kart plastikowych. IZ