Dokładnie za kilka dni polski oddział Ricoh, utworzony w kwietniu 1996 roku, będzie obchodził swoje wyjątkowe urodziny. W ciągu 20 lat pracy na polskim rynku ogólnopolska sieć sprzedaży i serwisu Ricoh Polska z centralnym biurem w Warszawie dorobiła się 6 oddziałów oraz kilkudziesięciu autoryzowanych partnerów handlowych. Co więcej, firma może w tym roku świętować podwójnie, ponieważ rok 2016 to także rok 80-lecia Ricoh. O rozwoju firmy na przestrzeni lat, nowych rozwiązaniach i szybko zmieniającym się rynku mówi
Tomasz Nazaruk, dyrektor zarządzający Ricoh Polska.
n W tym roku firma Ricoh świętuje swoje 80-lecie, a jej polski oddział obchodzi 20-lecie. Gratulacje! Piękny jubileusz. Co zadecydowało o sukcesie, który odniosła firma?
Tomasz Nazaruk: Ricoh od początku było firmą, która nie boi się inwestycji w innowacje i szuka nowych możliwości oraz ścieżek rozwoju. Do tej pory są to jedne z najważniejszych wartości, którymi kierujemy się podczas opracowywania strategii biznesowej. Widać to doskonale na przykładzie naszej 80-letniej historii. W trakcie tych wszystkich lat sukcesywnie rozszerzaliśmy ofertę sprzętową i opracowaliśmy wiele autorskich technologii. Ta postawa pozwoliła nam zbudować nie tylko silną markę, ale również pozycję na rynku. Nie byłoby to możliwe bez zaufania, którym obdarzyli nas klienci. To oni są najważniejszymi recenzentami naszej pracy i stanowią dla nas najcenniejszy kapitał.
n A jak ocenia Pan sytuację firmy z perspektywy czasu? Na jakim etapie rozwoju w 2016 roku znajduje się firma Ricoh Polska?
T.N.:Ricoh jest firmą nastawioną na oferowanie usług i w sposób elastyczny reagujemy na zmiany na rynku. Obecnie nasza oferta obejmuje 8 linii biznesowych i kompleksowe rozwiązania tworzone pod kątem konkretnych procesów kluczowych w codziennym funkcjonowaniu firmy. Segment cyfrowego druku produkcyjnego stanowi bardzo ważny element naszego biznesu. Systematycznie rozwijamy nasze kompetencje w tym obszarze i rozszerzamy ofertę. Wypracowaliśmy stabilną pozycję na rynku i odnotowujemy tendencję wzrostową, zyskujemy również nowych klientów, którzy korzystają z ploterowych rozwiązań wielkoformatowych, wprowadzamy nowe urządzenia dla CAD i GIS oraz rozwijamy ofertę oprogramowania. Nasze systemy bardzo dobrze wpisują się w nowe trendy związane z produkcją książek, są wykorzystywane nie tylko przez firmy specjalizujące się w self publishingu, ale również do regularnej produkcji realizowanej przez znane zachodnie wydawnictwa takie jak np. Elsevier. Tworzymy autorskie systemy do przemysłowego druku 3D – w zeszłym roku zaprezentowaliśmy pierwszą drukarkę 3D RICOH AM S5500P. W 2016 roku Ricoh dokonało zakupu amerykańskiego producenta AnaJet, specjalizującego się w bez-pośrednim druku na tekstyliach (DTG) – ta transakcja stanowczo pozwoli nam umocnić pozycję na rynku przemysłowego druku inkjetowego. Innym kierunkiem o dużym potencjale jest przemysłowy druk na opakowaniach, stale odnotowujemy również bardzo dobre wyniki sprzedaży naszych rozwiązań biurowych. Warto podkreślić, że w ciągu ostatnich kilku lat mocno rozwinęliśmy naszą ofertę usług z tego zakresu, a klienci mogą powierzyć nam nie tylko wdrożenie zaawansowanych systemów do zarządzania drukiem, elektronicznym obiegiem dokumentów czy archiwizacji, ale również opiekę nad infrastrukturą IT. Nasza oferta sprzętowa obejmuje teraz także innowacyjne projektory multimedialne, tablice interaktywne i biznesowe systemy do wideokonferencji. Od września jesteśmy też odpowiedzialni za aparaty Pentax i Ricoh.
n Kolorowe systemy produkcyjne Ricoh odnoszą duże sukcesy na rynku Europy Zachodniej i w Polsce. Czym, Pana zdaniem, kierują się klienci przy wyborze maszyny drukującej?
T.N.:Nowoczesne systemy do cyfrowego druku produkcyjnego muszą zapewniać wysoką stopę zwrotu, a ponadto powinny pozwalać na rozbudowanie zakresu realizowanych zadań i zwiększenie wydajności produkcji. Obecnie na rynku ogromne znaczenie ma możliwość szybkiej realizacji zleceń, dlatego klienci zwracają bardzo dużą uwagę nie tylko na niezawodność maszyny, ale też na możliwość skrócenia cyklu produkcyjnego. Nowa generacja tonerów stosowanych w naszych systemach pozwala na natychmiastowe poddanie wydrukowanych prac dalszej obróbce introligatorskiej, lakierowaniu czy foliowaniu. Nie mniej ważna jest możliwość obsługi szerokiej gamy podłoży, w tym mediów niestandardowych – m.in. moletowanych i transparentnych. W naszych systemach zastosowano rozwiązania minimalizujące ryzyko przestoju. Ulepszone pakiety ORU (Operator Replaceable Unit) umożliwiają operatorowi maszyny samodzielną wymianę podstawowych komponentów urządzenia (m.in. bębnów światłoczułych, zespołu utrwalania czy zespołu czyszczącego pas transferowy), a pojemniki na zużyty toner oraz media mogą być uzupełniane podczas pracy maszyny.
n Pod koniec ubiegłego roku Ricoh zaprezentował nową generację atramentowych systemów produkcyjnych na papier ciągły – Pro VC 60000. Do tej pory wielu wydawców uważało, że system atramentowy nie będzie w stanie dostarczać kolorowych wydruków o jakości odpowiedniej dla książek i magazynów. Podobno Pro VC 60000 to potrafi...
T.N.:To prawda. Pro VC60000 pracuje już m.in. w jednym z największych wydawnictw naukowych Elsevier, jest też wykorzystywane przez skupiającą się na produkcji broszur, katalogów oraz insertów niemiecką firmę Service & Print Group Haberbeck. Natomiast francuski CFI Technologies korzysta z tego systemu do produkcji personalizowanych okładek dla magazynów firmowych. We wszystkich wymienionych przypadkach jakość druku stanowi bardzo ważny aspekt, a za wyborem takiego rozwiązania jak Pro VC60000 przemawiała dodatkowo elastyczność produkcji, którą zyskuje firma. Atramentowe systemy produkcyjne takie jak Pro VC60000 to rozwiązania dobrze dostosowane do aktualnych potrzeb sektora wydawniczego. Pozwalają na szybką i niedrogą produkcję mniejszych nakładów. Jakość druku oferowaną przez ten system potwierdzają prestiżowe nagrody – w zeszłym roku m.in. został on uznany przez European Digital Press Association (EDP) za „Najlepsze urządzenie produkcyjne na papier ciągły”.
n Druk cyfrowy stał się preferowaną technologią dla wielu zastosowań graficznych. Jak pokazuje analiza kierunków rozwoju w branży, królują małe nakłady i personalizacja. W jaki sposób, w Pana opinii, zmienił się rynek druku w ostatnich latach i jakie są perspektywy jego rozwoju?
T.N.: Perspektywy są bardzo dobre. Co prawda maleją nakłady jednostkowe, ale jednocześnie co roku obserwujemy wzrost wartości produkcji w sektorze poligraficznym w Polsce. Według prognoz KPMG i Polskiego Bractwa Gutenberga w 2016 roku jej wartość osiągnie 14,5 mld złotych. Śmiało można zatem powiedzieć, że nowe technologie otworzyły przed drukiem zupełnie nowe możliwości i drzwi. Bardzo dobrze tę tendencję pokazują trendy w nowoczesnym marketingu. Materiały drukowane są nadal bardzo chętnie wykorzystywane przez marketingowców i stanowią jeden z filarów wielokanałowych kampanii reklamowych oraz promocyjnych. Ponadto ich jakość ma ogromne znaczenie wobec rosnących oczekiwań klientów, którzy nie chcą otrzymywać bezosobowych ulotek, ale materiały, które są precyzyjnie skierowane do nich, dotyczą ich potrzeb i zainteresowań. W tym kontekście duże znaczenie mają również jakość odwzorowania obrazu i możliwość druku na szerokiej gamie podłoży oferowanych przez technologię produkcyjnego druku cyfrowego. Nowoczesne systemy z naszej oferty pozwalają obecnie na druk bardzo skomplikowanych i efektownych projektów. Innowacyjna technologia umożliwia uzyskanie efektu „wow”! Bez tego przykucie uwagi klienta, dosłownie bombardowanego tysiącem komunikatów, jest niemal niemożliwe. W oparciu o te trendy powstały m.in. systemy z serii Pro C7100X, które wyposażyliśmy w 5. stację na toner biały lub przezroczysty, możliwość druku na papierach moletowanych czy transparentnych. To, jak interesujących zmian będziemy wkrótce świadkami, pokaże również najbliższa edycja targów drupa. Hasłem przewodnim strefy Ricoh będzie „Open New Worlds”. W sześciu strefach (Korporacyjne Centrum Druku, Strefa Druku Komercyjnego, Strefa Wydawnicza, Strefa Druku Transakcyjnego, Strefa Przemysłowa i Creative Studio) pokażemy najważniejsze innowacje i możliwości, które oferują nasze rozwiązania.
n Co w najbliższej przyszłości ma w planach firma Ricoh Polska?
T.N.:Naszym priorytetem jest rozwój. Dotyczy to wszystkich obszarów, w których funkcjonujemy. W zeszłym roku znacznie wzmocniliśmy zespół odpowiedzialny za sprzedaż rozwiązań Production Printing i ploterowych. Stawiamy na dialog z klientami, regularne spotkania i warsztaty. W ub.r. zorganizowaliśmy m.in. cykl spotkań Open Day w największych miastach Polski, prezentowaliśmy też nasze rozwiązania do druku produkcyjnego i ploterowego na targach RemaDays. Obecnie skupiamy się na przygotowaniach do tegorocznej edycji targów drupa i realizujemy kolejne wdrożenia.
n Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Agata Pawlicka