Tegoroczna edycja Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK potrwała cztery dni (8-11 października) i przyciągnęła do Poznania blisko 45 tys. zwiedzających.
Na 30 tys. m2 powierzchni targowych hal swoją ofertę zaprezentowało niemal 600 firm z 30 krajów.
Jeśli przyjąć kryterium frekwencyjne jako wyznacznik udanej imprezy, wówczas tegoroczny Taropak z pewnością należy zaliczyć do udanych – w porównaniu z 33 tys. gości sprzed dwóch lat obecny wynik jest doskonały. Po raz kolejny Taropak odbył się w formule łączonej – z odbywającymi się w tym samym terminie targami branży spożywczej Polagra-Tech, Polagra-Food oraz Polagra Gastro. Taki zestaw – uzasadniony o tyle, że gros wystawców na Taropaku ma bliższe lub dalsze kontakty z branżą spożywczą – utrudnia jednak ocenę rzeczywistej skali zainteresowania wyłącznie targami opakowaniowymi.
Biorąc frekwencję pod uwagę, Międzynarodowe Targi Poznańskie umieściły tegoroczną edycję w europejskiej czołówce targów skierowanych do odbiorców najnowszych produktów i usług z dziedziny pakowania oraz logistyki. Nowości, po raz pierwszy oficjalnie pokazanych w Polsce, było w tym roku 130; część z nich miała swoje międzynarodowe premiery właśnie w Poznaniu. Innowacyjność 15 produktów została doceniona przez jury konkursu o Złoty Medal MTP. Wyróżnienia wręczono również w trakcie trwania imprezy laureatom konkursów PakStar 2012 i Student PakStar 2012 (miało to miejsce podczas uroczystej gali zorganizowanej drugiego dnia imprezy i uświetniającej I Kongres Przemysłu Opakowań; tamże tytuły osoby i firmy zasłużonej dla polskiego przemysłu opakowaniowego otrzymali – odpowiednio – prof. nzw. dr inż. Bohdan Czerniawski oraz Coffee Service).
Tegoroczne targi pozytywnie zapiszą się we wspomnieniach wielu wystawców. Ci, z którymi rozmawialiśmy, w zdecydowanej większości chwalili i frekwencję zwiedzających, i zainteresowanie ich ofertą.
Firma Antalis po raz pierwszy zaprezentowała na targach Taropak swoją ofertę sektora Packaging, dotyczącą rozwiązań opakowaniowych stosowanych w handlu i logistyce, m.in. urządzenia marki Masterline. Na stoisku zaprezentowano m.in. zaklejarkę do kartonów Masterline 320, system poduszek powietrznych Power Pak’r, rozwiązanie z siostrzanej firmy Pack2000 TwistPack. Pełna oferta sektora Packaging w Antalis Poland, prócz rodziny maszyn pakujących Masterline, obejmuje także wiele rodzajów materiałów opakowaniowych wykorzystywanych zarówno przez te urządzenia, jak i i wspomagających procesy pakowania w ogóle. Jak mówi Anna Dmochowska: Podczas targowych spotkań nie zabrakło także świadczeń z zakresu usług doradczych, które znajdują się w ofercie Packaging prowadzącej do optymalizacji procesów pakowania, w tym pakowania eksportowego, usług laboratoryjnych oraz doradztwa antykorozyjnego. Ten konsultingowy wątek jest możliwy dzięki współpracy polskiego oddziału Antalis z Centrum Rozwoju Opakowań z siedzibą w Stuttgarcie, gdzie odbywają się prace nad rozwojem nowych i optymalizacją istniejących projektów opakowań dla niemal każdej gałęzi gospodarki.
Bartosz Olejniczak z poznańskiej firmy Ecor Product wysoko ocenia Taropak zarówno pod względem liczby wystawców, jak i liczby zwiedzających, co objawiło się znaczącą ilością zapytań na temat oferty w trakcie targów i po ich zakończeniu. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest organizowanie targów Taropak raz na dwa lata. Poz-
wala to na wzmocnienie zainteresowania i możliwość spotkania się z większą liczbą potencjalnych partnerów w jednym miejscu. Wysoko można również ocenić innowacyjność i jakość prezentowanych opakowań i innych produktów związanych z branżą.
Robert Mączka z firmy Emergraf: Ku naszemu zaskoczeniu w tym roku na nasze stoisko przybyło wielu klientów, zwłaszcza z branży opakowań tekturowych. Największym zainteresowaniem cieszyła się maszyna do wykrawania pudeł z tektury falistej Ecomatic 18 DC; prócz niej pokazaliśmy lakierówkę UV w formacie B1 Fullmatic 76 oraz foliarkę na gorąco w formacie B2 Amiga 36. Firma jest zadowolona z wystawienia się na targach, bowiem obecność zaowocowała rozpoczęciem wielu rozmów handlowych, z których część jeszcze na targach zakończyła się podpisaniem umów. Dowodem jest szybka dostawa i montaż pełnoformatowej foliarki Sagitta 76 w jednej z poznańskich drukarń.
Anna Wesołek z Karl Knauer Poland z Pniew: Cieszymy się, frekwencja osób odwiedzających naszą firmę nieustannie rośnie. Zgodnie z naszą maksymą Impressively Different, staraliśmy się zaskoczyć naszych obecnych i przyszłych klientów innowacyjnością i nieprzeciętnymi rozwiązaniami, prezentując bogatą ofertę w zakresie produkcji opakowań, opakowań ozdobnych, kart blistrowych i kopert wysyłkowych oraz usługi Co-Packingu. Jest nam również niezmiernie miło, że spośród wielu produktów zgłoszonych do konkursu o Złoty Medal MTP wyróżnione zostało jednostkowe pudełko tekturowe dla producenta kosmetyków BB by Berlin GmbH, zaprojektowane przez tę firmę i wydrukowane przez nas w systemie druku stanowiącym tajemnicę handlową.
Roman Aftowicz z firmy Kongskilde, której kolejna wizyta na targach w roli wystawcy świadczy o zadowoleniu z dotychczasowych rezultatów obecności na Taropaku, podkreślił bogatą ofertę pokazaną w Poznaniu. Na stoisku można było obejrzeć najnowsze rozwiązanie w ofercie firmy, wentylator Multiair serii FC1000, który osiągami wydajności przewyższa popularną serię wentylatorów Multiair2000, a dodatkowo zajmuje o połowę mniejszą powierzchnię zabudowy oraz charakteryzuje się znacznie mniejszym poziomem hałasu. Poza tym w Poznaniu Kongskilde pokazała rozdrabniacze wstęgi skrajnej, wycinki ażurów z wykrawarek, rozdrabniacz ażurów ze sztancownic, a także statyczne i mechaniczne separatory do ścinek oraz szeroką gamę komponentów instalacyjnych.
Marek Rosłon z firmy Pakmar z satysfakcją przyjął obecność licznych zwiedzających z zagranicy, wśród nich bogatą reprezentację z Europy Wschodniej: Ukrainy, Białorusi, Kaliningradu, Litwy oraz Łotwy. Firma na targach promowała folie opakowaniowe, farby i lakiery drukarskie UV, materiały poligraficzne, półfabrykaty z tworzyw sztucznych, a także urządzenia do pakowania. Szczególnym zainteresowaniem wśród odwiedzających cieszyły się innowacyjne owijarki do paletowania folią stretch firmy Packmore, które odznaczają się uniwersalnością, niską ceną oraz oszczędnością folii stretch do 40 proc. Goście interesowali się także ofertą włoskich maszyn firmy Siate do pakowania żywności w próżni oraz w atmosferze modyfikowanej MAP, foliami barierowymi sztywnymi i giętkimi oraz foliami wieczkowymi do tacek, a także foliami biodegradowalnymi i kompostowalnymi z kukurydzy PLA, produkowanymi przez firmę Plastic Suppliers z USA, których Pakmar jest polskim dystrybutorem.
Agnieszka Morawska z Videojet Technologies: Taropak 2012 przyniósł nam wiele powodów do zadowolenia. Okres targowy pokrył się z wprowadzeniem na rynek polski nowych produktów takich jak system znakowania laserowego Videojet 3020, system znakowania termicznego Videojet 8510 oraz oprogramowanie CLARiSUITE. Dwie ostatnie nowości zaowocowały Złotymi Medalami przyznanymi przez organizatorów Międzynarodowych Targów Poznańskich. Na stoisku można było również zobaczyć maszyny w technologii znakowania atramentowego, które stale cieszą się dużym zainteresowaniem wśród klientów firmy Videojet. Wszystkie te aspekty przyczyniły się do nawiązania wielu nowych kontaktów biznesowych i udanych rozmów handlowych.
Krzysztof Uziałło z Zakładów Chemicznych NITRO-CHEM przyznaje, że firma wystawiała się na targach Taropak dopiero po raz drugi. Pomimo tego, że mają one znacznie mniejszy zasięg niż imprezy o podobnym charakterze realizowane w Europie Zachodniej, również w Poznaniu można było nawiązać bardzo interesujące kontakty handlowe. W tym roku prezentowaliśmy głównie naszą nową grupę produktów – nagrodzone Złotym Medalem tegorocznych targów, nieorientowane poliestrowe folie Triniflex PET, co spotkało się z dość sporym zainteresowaniem zwiedzających.
Zadowolenie z przebiegu targów dominowało wśród naszych rozmówców, nie znaczy to jednak, że wszyscy byli równie usatysfakcjonowani. Tam, gdzie spotykaliśmy się z mniej entuzjastyczną opinią, dominował zarzut, że formuła targów, czyli masowego spędu wystawców i zwiedzających, w dzisiejszym zdigitalizowanym i fantastycznie skomunikowanym świecie przestaje się sprawdzać. Zamiast wydawać pieniądze na organizację stoiska, przywiezienie maszyn, całą tę logistykę ludzko-materiałową, może lepiej zaprosić wybranych gości do siedziby firmy i pokazać im jej możliwości w najbardziej naturalnych warunkach – w hali produkcyjnej – sugerował mi Tomasz Pawlicki z Heidelberga, firmy nagrodzonej jako sponsor I Kongresu Przemysłu Opakowań. Nie raz usłyszałem też opinię, że kalendarz targów jest nasycony tak bardzo, iż firmy muszą wybierać między konkurencyjnymi imprezami – i nie zawsze decydują się na Taropak.
Targi obfitowały także w ciekawe konferencje i spotkania o charakterze branżowym. W Poznaniu odbył się I Kongres Przemysłu Opakowań, którego uczestnicy omawiali aktualne problemy branży. Zwieńczeniem tego spotkania jest cenna monografia pt. „Przemysł opakowań w Polsce”. Wiele ciekawych informacji przyniosły również specjalistyczne konferencje: Benning Traction Day 2012, „Logistyka produkcji Agile Pupply Chain”, „Innowacyjne opakowania” oraz „Zarządzanie produkcją w praktyce”.
Następna edycja targów TAROPAK odbędzie się za dwa lata, w 2014 roku.